Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Drivremsspännaren 9000

  1. #1

    Drivremsspännaren 9000

    Hallå!
    Sliter mitt hår över denna i mitt tycke ganska omständliga och i Saabs fall, idiotiska konstruktion. Fästet till spännaren gick av och allt ramlade naturligtvis ihop. Har ingen aning om hur det ska sitta, finns det någon bild på nätet? Behöver ju ett nytt fäste, någon som vet vad det och fjädern (stötdämparen?) kostar? Enligt Haynes behövs ett hemmagjort specialverktyg för att kunna få dit remmen igen, någon som bytt och vill ge lite tips? Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: Drivremsspännaren 9000

    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Hallå!
    Sliter mitt hår över denna i mitt tycke ganska omständliga och i Saabs fall, idiotiska konstruktion. Fästet till spännaren gick av och allt ramlade naturligtvis ihop. Har ingen aning om hur det ska sitta, finns det någon bild på nätet? Behöver ju ett nytt fäste, någon som vet vad det och fjädern (stötdämparen?) kostar? Enligt Haynes behövs ett hemmagjort specialverktyg för att kunna få dit remmen igen, någon som bytt och vill ge lite tips? Tacksam för hjälp!
    Duger denna?

    http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1845699

    Sen om du söker på forumet finns guider på hur man byter och hur remmen ska sitta.

    /David

  3. #3

    Re: Drivremsspännaren 9000

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Hallå!
    Sliter mitt hår över denna i mitt tycke ganska omständliga och i Saabs fall, idiotiska konstruktion. Fästet till spännaren gick av och allt ramlade naturligtvis ihop. Har ingen aning om hur det ska sitta, finns det någon bild på nätet? Behöver ju ett nytt fäste, någon som vet vad det och fjädern (stötdämparen?) kostar? Enligt Haynes behövs ett hemmagjort specialverktyg för att kunna få dit remmen igen, någon som bytt och vill ge lite tips? Tacksam för hjälp!
    Duger denna?

    http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1845699

    Sen om du söker på forumet finns guider på hur man byter och hur remmen ska sitta.

    /David
    Tack!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Drivremsspännaren 9000

    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Hallå!
    Sliter mitt hår över denna i mitt tycke ganska omständliga och i Saabs fall, idiotiska konstruktion. Fästet till spännaren gick av och allt ramlade naturligtvis ihop. Har ingen aning om hur det ska sitta, finns det någon bild på nätet? Behöver ju ett nytt fäste, någon som vet vad det och fjädern (stötdämparen?) kostar? Enligt Haynes behövs ett hemmagjort specialverktyg för att kunna få dit remmen igen, någon som bytt och vill ge lite tips? Tacksam för hjälp!
    Har du meckat franska bilar? På de nyare kan vi verkligen prata om idiotkonstruktioner. Undrar hur många vinare konstruktörerna klämt i sig.
    Svårt å förklara utan bilder, men resten gäller när du har spännarmekanismen på plats.

    Det är lite enklare att ha en bygel som håller ihop mekanismen, men sällan jag använder en sån. De mest tidskrävande är att lossa främre hjulhusbaljan, faktiskt.
    Lägg remmen på plats först. Bulten till remhjulet i spännaren är vänstergängad, dels för att den inte ska kunna skruva upp sig när hjulet snurrar samt man ska kunna använda den o lossa remspänningen med.
    Sen har jag 80cm dragskaft med 19mm sexkanthylsa på o trycker mekanismen mot torpedväggen s.a.s. Lyft undan styrservobehållaren först så du får bättre vinkel.
    När remmen ligger på plats på samtliga remhjul e de bara o släppa av så e de klart.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: Drivremsspännaren 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Hallå!
    Sliter mitt hår över denna i mitt tycke ganska omständliga och i Saabs fall, idiotiska konstruktion. Fästet till spännaren gick av och allt ramlade naturligtvis ihop. Har ingen aning om hur det ska sitta, finns det någon bild på nätet? Behöver ju ett nytt fäste, någon som vet vad det och fjädern (stötdämparen?) kostar? Enligt Haynes behövs ett hemmagjort specialverktyg för att kunna få dit remmen igen, någon som bytt och vill ge lite tips? Tacksam för hjälp!
    Har du meckat franska bilar? På de nyare kan vi verkligen prata om idiotkonstruktioner. Undrar hur många vinare konstruktörerna klämt i sig.
    Svårt å förklara utan bilder, men resten gäller när du har spännarmekanismen på plats.

    Det är lite enklare att ha en bygel som håller ihop mekanismen, men sällan jag använder en sån. De mest tidskrävande är att lossa främre hjulhusbaljan, faktiskt.
    Lägg remmen på plats först. Bulten till remhjulet i spännaren är vänstergängad, dels för att den inte ska kunna skruva upp sig när hjulet snurrar samt man ska kunna använda den o lossa remspänningen med.
    Sen har jag 80cm dragskaft med 19mm sexkanthylsa på o trycker mekanismen mot torpedväggen s.a.s. Lyft undan styrservobehållaren först så du får bättre vinkel.
    När remmen ligger på plats på samtliga remhjul e de bara o släppa av så e de klart.
    Tack för ditt svar. Ja jag ska nog klura ut det. Hörde något om att man kan fylla på själva spännaren med bromsvätska? Försökte trycka ihop den för hand men den är ganska tuff....Den kanske är kass. Undrar varför fästet knäcktes på det viset....Kan det ha med spännaren att göra?

  6. #6
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: Drivremsspännaren 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Bulten till remhjulet i spännaren är vänstergängad, dels för att den inte ska kunna skruva upp sig när hjulet snurrar samt man ska kunna använda den o lossa remspänningen med.
    Varför skulle den skruva ur sig? Det är ju den enda skruven som är vänstergängad och det andra löphjulet snurrar ju åt samma håll?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Drivremsspännaren 9000

    Jamen de gör dom ju. Oops har i alla år haft den uppfattningen. O ändå bytt en 60-70 st remmar o hjul varav hälften på egna kärror. Aja har aldrig frågat nån om de heller.

    Varför mekanismen pajjar kan det finna flera orsaker till.
    Skuret lager på något remhjul eller generator, servopump eller vattenpumpsras är nåra till, o utsliten uttänjd rem som slår åt alla håll en annan.
    En A50-97 som jag tog hand om, som det "bara" va remsallad på va de lite värre med.
    Övre fästet i bröstkåpan hade också slitits loss. Visade sig vara lagret på magnetkopplingens remskiva som skurit en vecka efter byte av rullar o rem.
    Han låg i 120 på motorvägen när det braka loss.
    Byte bröstkåpa med nedtagning av oljetråg m.m.
    Positivt va att de va spritt ny kedjedrivning innanför kåpan o remspännaren va ute 9,9 mm bara. Enligt papper i bilen hade den bara rullat 432 mil innan remsalladen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Renovera drivremsspännaren?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 23:28
  2. Komprimera drivremsspännaren 9000
    Av Päran i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •