Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Djupet på sidohögtalarna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Djupet på sidohögtalarna

    Hej!

    Undrar ifall någon har något specifik om hur djupa standardhögtalarna som sitter i dörrsidan på en 93 SS (-04). Kollade även igår och det är 2ohm men jag hittar enbart 4 ohm att köpa från dom flesta ställerna, det är väl inget problem utan tar väl mindre kraft om jag har förstått allt rätt?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    du kan koppla in 4 ohm högtalare där det tidigare suttit 2 ohm ja men inte tvärt om.

    djupet vet jag tyvärr inget om men smidigast är väl att montera bort befintlig och mäta på den alternativt mäta djupet i själva dörren men kom ihåg att se till att ha tillräckligt med plats för att fönstret ska kunna vevas ner

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    kan ju bara informera att jag köpte ett par GAS ALPHA626 och det har varit ett rent helvete att få dom på plats. Dom själva kontakterna tar i galret för det gamla fästet till orig högtalaren, finns inget som gängar skruvarna för högtalaren och höljet så den sitter otroligt ostabilt samt att man kan inte trycka in dörrsidan ordentligt vid högtalarhålet då en bit av gallret är ivägen.

    Måste säga att för att byta något så enkelt så är det otroligt jobbigt, frustrerande och irriterande.

    Har någon tips på hur jag kan gå tillväga för att fixa detta?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    kan ju bara informera att jag köpte ett par GAS ALPHA626 och det har varit ett rent helvete att få dom på plats. Dom själva kontakterna tar i galret för det gamla fästet till orig högtalaren, finns inget som gängar skruvarna för högtalaren och höljet så den sitter otroligt ostabilt samt att man kan inte trycka in dörrsidan ordentligt vid högtalarhålet då en bit av gallret är ivägen.

    Måste säga att för att byta något så enkelt så är det otroligt jobbigt, frustrerande och irriterande.

    Har någon tips på hur jag kan gå tillväga för att fixa detta?
    Varför ska du ha koaxialhögtalare där?
    Ta en bild och ladda upp för jag förstår inte problemet. Vad är det för hölje till högtalaren? Det ska väl knappast sitta några kontaker som tar i ett galler??

    Smidigast är om du hämtar en spillbit av mdf på närmsta bygghandel och sågar ut en ny baffel med en sticksåg.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Det sitter ju 6.5" högtalare där sedan tidigare (orig) varav en av dom hade gått sönder så tänkte jag såklart byta ut dom.

    Ska ta bilder på vad jag menar så får ni se exakt var dilemmat sitter.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Jag tror han menade varför du ska byta till koaxialer. Dom kan ju vara djupare än vanliga enkla högtalare...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag tror han menade varför du ska byta till koaxialer. Dom kan ju vara djupare än vanliga enkla högtalare...
    Vad är det som sitter original då? För jag har inte hittat annat än just 6.5" koax högtalare var jag än letat.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    jag har inte hittat annat än just 6.5" koax högtalare var jag än letat.
    Annat än koaxialer i 6,5" finns det hos alla välsorterade billjudshandlare skulle jag tro, t.ex.: http://dbakuten.se/1.0.1.0/9/1/?group=p ... -s1%2F1961
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    jag har inte hittat annat än just 6.5" koax högtalare var jag än letat.
    Annat än koaxialer i 6,5" finns det hos alla välsorterade billjudshandlare skulle jag tro, t.ex.: http://dbakuten.se/1.0.1.0/9/1/?group=p ... -s1%2F1961
    Där ser man....beställde mitt från BRL så och hade ingen aning. Dom var ju en hel del dyrare också ser jag...

    Fast jag har svårt att tänka mig att dom högtalarna som sitter orig. motsvarar 6.5" basar som går för över 1000kr styck..
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Det jag menade var att orginalhögtalarna har ett väldigt begränsat register. Då är det onödigt att montera dit en högtalare som har separat diskant osv. Diskanten och mellanregister får du från högtalarna i instrumentbrädan. Det är lättare att hitta bra midbasar istället för koaxialhögtalare om man ska ha något vettigt. Men har du väl köpt dem så kan du ju pröva, de fungerar säkert bra
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det jag menade var att orginalhögtalarna har ett väldigt begränsat register. Då är det onödigt att montera dit en högtalare som har separat diskant osv. Diskanten och mellanregister får du från högtalarna i instrumentbrädan. Det är lättare att hitta bra midbasar istället för koaxialhögtalare om man ska ha något vettigt. Men har du väl köpt dem så kan du ju pröva, de fungerar säkert bra
    Jo, du har väl rätt. Men det lär väl fungera lika bra som original om inte kanske lite bättre är väl min förhoppning.

    Verkar också som dom där 6.5" basarna såg rätt så stora ut men det kanske bara är så det verkar...

    Men oavsett så vill jag ju få mina högtalare jag köpt nu att fästa ordentligt, och hur skall jag gå tillväga för att göra det? Har läst att det skall finnas fästen att köpa som passar i orig. hål men hittar dom ej någonstans. Tips?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  12. #12
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det jag menade var att orginalhögtalarna har ett väldigt begränsat register.
    I Premium150-systemet så är signalen till dörrhögtalarna 40-800hz.
    I Premium300 är det 80-800hz.

    Så koaxialer har man inte mycket för att montera i dörrarna är jag rädd.
    Ett par midbasar vore kanske mera lämpligt, t.ex. de här: http://dbakuten.se/1.0.1.0/10/1/?item=p ... Qp0FJH54-M (ingen närmare research gjord utav mig dock )
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det jag menade var att orginalhögtalarna har ett väldigt begränsat register.
    I Premium150-systemet så är signalen till dörrhögtalarna 40-800hz.
    I Premium300 är det 80-800hz.

    Så koaxialer har man inte mycket för att montera i dörrarna är jag rädd.
    Ett par midbasar vore kanske mera lämpligt, t.ex. de här: http://dbakuten.se/1.0.1.0/10/1/?item=p ... Qp0FJH54-M (ingen närmare research gjord utav mig dock )
    Jo, som sagt så går dom ju för 1600kr per styck, vilket är rätt så dyrt bara för 1 högtalare. Visst så kommer jag ju byta till ett par liknande då jag vet om det nu, verkar ju som ett väldigt begränsat utbud av "små" basar däremot.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  14. #14
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Jag tror förvisso inte att högtalar för 1600 spänn styck kommer komma till sin rätt i en original anläggning på 9-3'an så leta upp något billigare (kanske http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... hm-p682287 ) och lägg några kronor på att dämpa dörrarna istället.
    Det finns säkert många många många alternativa högtalare bara man letar igenom de vanliga billjudsbutikerna.

    Vad är det förresten för mått på originalhögtalaren?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag tror förvisso inte att högtalar för 1600 spänn styck kommer komma till sin rätt i en original anläggning på 9-3'an så leta upp något billigare (kanske http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... hm-p682287 ) och lägg några kronor på att dämpa dörrarna istället.
    Det finns säkert många många många alternativa högtalare bara man letar igenom de vanliga billjudsbutikerna.

    Vad är det förresten för mått på originalhögtalaren?
    Nej precis, inget snack om saken. Har redan dämpat dörrarna rätt så rejält så det är redan gjort.

    Inte för att vara den men, Visaton, är det ens något som överträffar original? Om jag ska köpa något nytt (igen) så ska det ju vara bättre än original som sagt.

    Och det där verkar ju vara en hi-fi högtalare så hur fungerar det med bilen? Antar att sålänge högtalaren får en signal så är det inga problem men tänker just på fästen etc
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  16. #16
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Haha, nej Visaton var bara ett exempel på att det finns billigare saker att hitta än 1600 stycket.
    Helst ska man väl ha högtalare som är väl anpassade för inbyggnad i dörrar då det förmodligen ställer lite högre krav på högtalaren när man inte har någon riktig och tät låda att sätta den i.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Fast i helhet så vägrar jag tro att jag "måste" lägga ut tusenlappar för att hitta bara några nya högtalare för dörrarna. Kan inte vara meningen att det är så, eller är det så illa? Så egentligen så borde jag skaffa ett slutsteg samt 2 nya 6.5" basar och driva dom med slutsteget, eller hur? Först då är det värt pengarna.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det jag menade var att orginalhögtalarna har ett väldigt begränsat register.
    I Premium150-systemet så är signalen till dörrhögtalarna 40-800hz.
    I Premium300 är det 80-800hz.

    Så koaxialer har man inte mycket för att montera i dörrarna är jag rädd.
    Ett par midbasar vore kanske mera lämpligt, t.ex. de här: http://dbakuten.se/1.0.1.0/10/1/?item=p ... Qp0FJH54-M (ingen närmare research gjord utav mig dock )
    Hm om det där var riktigt "mot" mig så får du läsa om mitt inlägg igen
    Du har helt rätt iallafall.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Fast i helhet så vägrar jag tro att jag "måste" lägga ut tusenlappar för att hitta bara några nya högtalare för dörrarna. Kan inte vara meningen att det är så, eller är det så illa? Så egentligen så borde jag skaffa ett slutsteg samt 2 nya 6.5" basar och driva dom med slutsteget, eller hur? Först då är det värt pengarna.
    Det bästa du kan göra är att köpa nya orginalhögtalare på skroten skulle jag vilja påstå, sedan dämpa dörrarna.
    Annars är det som du säger nytt slutsteg och ett par bättre midbasar som gäller för att förbättra ljudet. Och, dämpning såklart.
    Jag tror inte du vinner något på att köpa någon annan 6.5a och koppla på orginalsystemet.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Djupet på sidohögtalarna

    Just ja. Vad är problemet med dina nya högtalare som gör att de inte passar? Är de för stora på diameter eller för djupa? Jag vet på både min 9-3a och 9-5a så fick jag kapa ur orginalhållaren i botten då hållaren är begränsad på djupet.

    Annars är det billigare att bygga ett par egna av mdf än att köpa färdiga hållare
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •