Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Har nyligen fått ett problem på min NG900 2,3l sugis av årsmodell 98a.

    Varvräknaren börjar svaja fram och tillbaka och ibland dör helt under färd med bilen.
    Detta händer dock enbart efter att man kört med bilen en stund och motorn fått upp temperatur.

    Tycks aldrig hända när bilen är kall utan svajningen/död kommer efter ca 12-15 min då bilen även blivit normaltemperatur.

    Dom gånger varvräknaren dör helt och hållet har det även hjälpt att ställa bilen och stänga av den och låta den stå i typ 20 min så han får svalna lite. Efter detta så fungerar varvräknaren precis som den skall en stund till och sedan dör den igen.

    Bensinmätare/hastighetsmätare osv fungerar precis som dom skall i alla läget så inget fel på dom utan är enbart varvräknaren som spökar.

    Känns ju som att detta är något typ av elfel? dålig kontakt någonstans som uppenbarligen påverkas av motorns temperatur.

    Någon som har en aning?

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Din vevaxelgivare verkar ha sett bättre dagar.
    Sitter på framsidan av motorn vi turbons utlopp ungefär.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Ledsen att göra dig besviken men min 900a är faktiskt en 2,3l sugmotor i på 150 hk..

    Alltså ingen turbo. Men om jag inte minns fel så har väl även sugisarna vevaxelgivare ?

    // Rybbe

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Sorry, försvinner en del text när man läser på en liten telefon.

    Men det är samma hur som helst.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    haha ärligt talat så missade du faktiskt inget heller.. Gick tillbaka och redigera och la till att min bil var en sugis efter jag läst ditt första inlägg.

    Okey var som jag trodde då. Men brukar vevaxelgivaren vara symptomen till att varvräknaren lägger av? eller skulle det kunna vara något annat.?
    Har ju länge haft ett annat problem också på samma bil som gått och ibland kommer tillbaka att bilen blir slö och går ojämt.. speciellt på tomgång.

    Finns mycket mer info om detta i denna tråd som jag skrev i sommras tror jag det var.
    viewtopic.php?f=3&t=328676

    Skulle varvräknar problemet och att bilen blir slö och går ojämt ibland skulle båda dessa problem kunna bero på vevaxelgivaren trO? Hade ju varit underbart om det vore så!!!

    Var ute och körde med bilen en sväng igår och då gick han väldigt ojämt sammtidigt som varvräknaren var totaldör.

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Vilken fuling du gjorde

    Kan vara så enkelt att det bara är vevaxelgivaren. men det kan även vara tändkassetten också. Eller båda. Men prio 1 är att byta vevaxelgivaren. Hoppas det löser sig!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Vilken fuling du gjorde

    Kan vara så enkelt att det bara är vevaxelgivaren. men det kan även vara tändkassetten också. Eller båda. Men prio 1 är att byta vevaxelgivaren. Hoppas det löser sig!



    Tändkasett kan vi utesluta då 2,3an använder sig av motronic styrsystem och därför vanliga tändkablar och fördelare.

    Men asså hur påverkar vevaxelgivaren varvräknaren? Eller är det där den mäter varven?
    Mig vetligen så mäts varven på tändspolen men detta kanske är på äldre bilar?

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Svajande Varvräknare NG900 års 98a

    Men vad tusan håller jag på med? Jag skyller på stress och kaffebrist

    Ja det är vevaxelgivaren den får signalen ifrån.

Liknande ämnen

  1. Svajande varvräknare 95 års 06
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 18:31
  2. Svajande varvräknare
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:32
  3. Har du monterat en varvräknare i en ng900?
    Av Rokha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 02:45
  4. Varvräknare på Ng900
    Av lätttryckarn i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •