Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

  1. #1

    2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Hejsan.

    Mina föräldrar har en 06 9-5 2.0t aut. Bilen har den senaste tiden blivit sämre och sämre med allt ifrån att bli svårstatad (ibland) till att rycka vid körning. Även lugn körning.

    Att köra på bensin är uteslutet det är dödsdömt, etanol däremot funkar de bra med även start ner mot -15 grader.

    Idagsläget är det just ryckningarna som är värst, jag har igår bytt tändstift, aggregatrem, remhjul och spännare.

    Min första tanke var bränsle filter. Sånt är inköpt och självklart sitter de inget på Biopower utan är intregerat i pumpen. Nästa tanke. Bränslepumpen ?

    Bilen har gått drygt 14-15k om jag inte har fel. Någon som har tips?

  2. #2

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Plocka av batteri polen så att du nollar boxen. Jag hade liknande problem och då hällde jag även i två flaskor K-i akut till 15 liter bensin. Detta gjorde jag två gånger och se
    dan går bilen bra.
    Rickard
    Rickard Lundgren.

  3. #3

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    När jag bytte remmen passa jag på att plocka ur batteriet och sätta på laddning undertiden.

    Skall testa k-sprit nackdelen är att de är halvtank på den (etanol) och bilen rullar högst 1,2mil om dagen.

  4. #4

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    K-sprit hjälper inte men Ki-akut eller liknande. Meca säljer

    Automec Fuel System Cleaner

    • Fuel System Cleaner Högeffekts bränslesystemrengöring för bensinmotorer. Löser upp koks- och sotföroreningar från ventiler och kompressionsringar. Binder upp skadligt kondensvatten och fukt till en brännbar emission. Skyddar mot rost och korrosion. Smörjer och skyddar bränslesystemet från pumpen till injektorerna
    Användning: Regelbundet var 6 månad före tankning. 375 ml räcker upp till 80 liter bensin
    Vid problemfall använd Clear Flow maskinen
    • Volym [ml] 375

    Denna har jag testat på andra SAAB 9-5 Biopower med dålig gång.

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  5. #5

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Finns ju Alcohol tillsats just för smörja bränslesystemet när man kör på Etanol. Meca säljer det vet jag. Ska prova köpa en sån Automec Fuel System Cleaner och hälla på.


    En liten uppdatering.

    Bilen går "ok" tills motorn nästan är helt varm (tempen visar mitt i ). Efter börjar den gå hackigt och ryckigt i still med när man kör på motorvägs refugen dvs snabba små skakningar till att motorlampan lyser och man knappt kan gasa överhuvudtaget. Stänger man av/startar så gick den "ok" igen de sista 5km hem.

    Tyvärr har saab anglägningen i min stad lagt ner och närmaste är antingen Hörby eller lund. Ifall man kan skulle göra en felsökning via datorn.

    Frågan är om bränslepumpen lever på sin sista vers eller om det är Lmm som spökar?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Vilken verkstad som helst borde väl kunna läsa ut felkoderna?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Vilken verkstad som helst borde väl kunna läsa ut felkoderna?
    Hmm.. Jag svara men det kom visst inte ut? Bilen har blivit utläst och cyl 3 misstände, Ny tändkasett skulle lösa problemet så en sån beställdes. Man har ju hört verkstädernas bedömningar om vad som kan vara fel förr... Hållter tummarna så bilen kan besiktigas och sedan på nåt sätt försökas säljas/bytas..

    Får se när vi hämtar den på fredag om de har löst problemet.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Om det är bara cylinder misständningar så kan det mycket väl bero på spridarna...
    Inte säkert det är kassetten.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  9. #9

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Satt å läste runt lite innan idag. Och kör man mkt etanol så kunde det vara spridarna som kärvar. Verkstaden var 100 på kasetten så vi får se. Tänker inte betala en krona om felet kvarstår iaf.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Spridarna har iaf blivit ruggigt billiga orginal på Saab
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  11. #11

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Bilen har blivit uthämtad. Hittils har den inte ryckt något. Däremot dricker den 2-3l milen enligt "färddatorn" ?

    Vi har kommit fram till att den inte är lika snål som v70n t5 vi har eller 530i-01 vi hade förra året. Trots mindre hästar och lugnare körstil??

  12. #12

    Re: 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.

    Nu har vi kört lite mer med den. Funkar helt ok.. Bränsleförbrukningen på färddatorn har sjunkit, och enligt mätningarna mellan tankarna dricker den ungefär lika som innan dvs något törstigare än våra andra bilar.

    Aja den klara bes u.a i måndes..

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t biopower 2006'a (sen) Inget bränslefilter!!!
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 12:58
  2. Saab SC 9-5 aero 2004 eller 2.0t biopower 2006
    Av gjutarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 12:24
  3. Köpråd: Saab 9-5 BioPower SC Vector Aut Kombi 2006
    Av Hultberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 23:20
  4. Castrol 5W-30 i saab 9-5 2,0T Biopower 2006?
    Av flywheel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •