Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Värt att köpa SSD till datorn?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Värt att köpa SSD till datorn?

    Är det värt att köpa en SSD "disk" till den stationära datorn? Vilken har bäst kvalitet? Man har ju hört att dem går sönder lätt, i alla fall när de kom. Priser?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Mycket värt! Datorn blir bra mkt snabbare. Intel har bra kvalité. SSD:er har gått ner rätt bra i pris nu, vad det kostar beror på hur mycket utrymme du kräver (såklart).

    Hade jag köpt idag så hade jag köpt denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196157
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Köpte nyligen en SSD hårddisk till min speldator och det blev vansinnigt stor skillnad!
    Tycker absolut att du ska skaffa en SSD.
    Jag köpte denna hårddisk, 180gb för 1200:- tycker jag är prisvärt, dessutom har denna hårddisk fått väldigt bra kritik.
    http://www.netonnet.se/art/dator/kompon ... 1476.7072/
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Den behöver inte vara så stor. Ska bara ha OS, lite program mm på den. Jag spelar inga spel. Så 120Gb borde räcka.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Kort svar på frågan: Ja.

    Angående märke/modell, skulle jag rekommendera Intel eller Samsung. Sikta dock på en MLC-modell och inte en TLC.

    Mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Fick en Intel SSD i födelsedagspresent idag. Ska bli spännande att trycka i den i min nya bärbara.
    Denna var det.http://www.netonnet.se/art/dator/kom...b/171476.7072/

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    ssd skulle jag säga är en av de bästa uppgraderingarna man kan göra för att förbättra sin datorupplevelse.

    och pålitlighetsproblemen är nästan helt borta, gör lite förundersökningar innan du köper en ssd så kommer den hålla minst lika länge som en mekanisk disk.

    många verkar inte heller veta att man gör stor vinst i att aktivera AHCI-läge. som gör att disken kan använda en funktion som heter TRIM, som både ökar hastigheten och förlänger livslängden.

    jag har tre datorer och samtliga kör ssd-hårddisk, sen har jag en nas som sköter all lagring. saknar inte de tröga diskarna, långa boot-tiderna eller klickandet under skrivbordet.

    inget att tveka på enligt mig.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Fick en Intel SSD i födelsedagspresent idag. Ska bli spännande att trycka i den i min nya bärbara.
    Denna var det.http://www.netonnet.se/art/dator/kom...b/171476.7072/

    Den har jag i min stationära, är väldigt nöjd med den
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Jag har 2st partitioner på min gamla HDD. Kan man på något sätt klona C: till en SSD och få det att det fungerar med program och allt? Orkar inte installera OS och en massa program igen.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Det går alldeles utmärkt att klona disken, köper du en SSD från Intel ingår Intel Data Migration Software. Vet inte om det ingår något liknande från andra tillverkare. Programmet från Intel fungerar endast om SSD'n är en Intel.
    Annars kan man försöka på få tag på Acronis True Image (som Intels program är en variant av), det fungerar med alla tillverkare men å andra sidan kostar det nog en slant.

    Sen vill jag minnas från min senaste kloning att det går inte att bara välja en partition som skall klonas utan den tar hela disken rakt av med alla partitioner, det fungerar även om den nya disken är mindre än den gamla men man måste se till att det utnyttjade utrymmet på den gamla disken inte överstiger kapaciteten på den nya.

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av Kruppstahl
    Det går alldeles utmärkt att klona disken, köper du en SSD från Intel ingår Intel Data Migration Software. Vet inte om det ingår något liknande från andra tillverkare. Programmet från Intel fungerar endast om SSD'n är en Intel.
    Annars kan man försöka på få tag på Acronis True Image (som Intels program är en variant av), det fungerar med alla tillverkare men å andra sidan kostar det nog en slant.

    Sen vill jag minnas från min senaste kloning att det går inte att bara välja en partition som skall klonas utan den tar hela disken rakt av med alla partitioner, det fungerar även om den nya disken är mindre än den gamla men man måste se till att det utnyttjade utrymmet på den gamla disken inte överstiger kapaciteten på den nya.
    Det här med kloning låter ju riktigt intressant. Även om man har en dator som kanske möjligen skulle må bra av en ominstallation av operativsystemet, så är det ju inte alltid att tiden till detta finns. Gäller först och främst att få ner antalet GB på C: till en rimlig nivå. Misstänker att det inte går att klona valda delar av en partition så jag får leta och flytta/radera GB med WinDirStat innan mina nära 400GB är nere på mer SSD-rimliga 150-160GB.

    Om någon mer funderar på vad som tar upp en massa plats på datorn så finns WinDirStat här: http://windirstat.info
    Finns kanske bättre/proffsigare program, men jag tycker det fyller sitt syfte väl.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Ja köpte denna nyligen
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750724
    Är tok nöjd, går typ 3ggr så snabbt att starta datorn.

    Har disken SATA 6Gb/s se till att köpa en kabel som stöder det så länge moderkortet stöder det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    SSD är nog ett av de bästa investeringarna man kan göra Boottid samt all lästid som är minimerat när man öppnar applikationer är grymt

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Hej,

    Mycket intressant!

    Nu har man ju massa saker på sin dator som man inte orkar rensa ut mm, men detta med kloning lät ju bra.

    Hur svårt är det att klona för en som är rätt medioker eller sämre än så på datorer?
    Hur gör man?

    Mvh
    Matte

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hur svårt är det att klona för en som är rätt medioker eller sämre än så på datorer?
    Hur gör man?
    Verkar vara genomförbart även för icke kärnfysiker.
    http://www.youtube.com/watch?v=SxNyDBSBNxg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Sen kan man alltid försöka se till så man har 2 partitioner så man kan formatera när man vill utan att behöva strula med att spara allt som man vill spara.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Sen kan man alltid försöka se till så man har 2 partitioner så man kan formatera när man vill utan att behöva strula med att spara allt som man vill spara.

    Mvh
    Eller två separata diskar.
    Brukar inte rekommendera att använda SSD som "lagringsdisk".

    Mvh

  18. #18
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Sen kan man alltid försöka se till så man har 2 partitioner så man kan formatera när man vill utan att behöva strula med att spara allt som man vill spara.

    Mvh
    Eller två separata diskar.
    Brukar inte rekommendera att använda SSD som "lagringsdisk".

    Mvh
    jag hade aldrig rekomenderat någon att använda partitioner för att lagra viktig data.
    har man massor av program så kan de spara några minuter mot att ladda ner dom igen.

    samt att utrymme på en ssd är ganska mycket dyrare än på en makinisk disk så brukar man inte använda ssd för just ren lagring.

    har man familjefotona på datorn så se över att skaffa någon form av raid 1 lösning (all data på två separata diskar).

    vet skrämmande många som blint litar på att en hårddisk skall lagra allt viktigt.

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Sen kan man alltid försöka se till så man har 2 partitioner så man kan formatera när man vill utan att behöva strula med att spara allt som man vill spara.

    Mvh
    God idé som jag tagit steget längre kan man väl säga. Har sju partitioner fördelade på sex hårddiskar, från 120-400GB, i datorn. (C: ensam på sin hårddisk.) Har dessutom två externa nätverksanslutna hårddiskar mappade med några u-v-w-x-y-z-kolon. Utöver detta finns alla egna fotografier och videofiler backuppade på DVD-skivor och en extern hårddisk i kassaskåp på annan ort. Har man datorn till mer än att spela Minesweeper så är det aldrig fel med extra säkerhet. Varje STCS-träff eller liknande genererar runt 10-20GB rådata, så utrymme kan man aldrig få för lite av...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Värt att köpa SSD till datorn?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Sen kan man alltid försöka se till så man har 2 partitioner så man kan formatera när man vill utan att behöva strula med att spara allt som man vill spara.

    Mvh
    God idé som jag tagit steget längre kan man väl säga. Har sju partitioner fördelade på sex hårddiskar, från 120-400GB, i datorn. (C: ensam på sin hårddisk.) Har dessutom två externa nätverksanslutna hårddiskar mappade med några u-v-w-x-y-z-kolon. Utöver detta finns alla egna fotografier och videofiler backuppade på DVD-skivor och en extern hårddisk i kassaskåp på annan ort. Har man datorn till mer än att spela Minesweeper så är det aldrig fel med extra säkerhet. Varje STCS-träff eller liknande genererar runt 10-20GB rådata, så utrymme kan man aldrig få för lite av...

    Extern hårddisk i kassaskåp på annan ort? Är det hemliga filer från Area 51 du sitter på eller?
    9-5 Vector Sportcombi -2003

Liknande ämnen

  1. Vart kan man köpa gummimattor till OG9-3 till bra pris
    Av Pajjon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 13:10
  2. Vart köpa coilovers till 9-5
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 15:12
  3. Vart köpa tryckklocka till T25
    Av JJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 19:15
  4. Vart kan man köpa kol till elmotor
    Av Dave79 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •