Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Koppla in vattenradiatorer

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Koppla in vattenradiatorer

    Bra tråd! Frågar då om mitt problem som är i samma område. Har ett koppel som är på bilden med likadan strypventil,om jag råkar förväxla tryck och retur,blir det kallt element då? Eller ska jag justera om strypventilen i andra elementet på samma slinga?
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  2. #22
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Koppla in vattenradiatorer

    För att spä på ytterligare virrvarr så den nedre delen i termostatkopplet heter fördelare, och det finns olika för ett- och tvårörsystem. I en fördelare för ettrörsystem finns även en bypasskanal för att varmvattnet skall kunna rinna vidare till nästa radiator. Det finns en strypventil i fördelaren, man skruvar bort ändpluggen och skruvar med en insexnyckel för att ändra. Standardinställningen brukar vara 33% in i radiatorn resten vidare. Grovt sagt kan man säga i ett ettrösystem skall radiatorn närmast värmekällan vara såklart mest strypt och en längst bort helt öppen.
    I ett tvårörsystem är det bara in och ut, ingen bypasskanal i fördelaren, sitter en strypventil i den som man enbart reglerar flödet in i varje radiator med. Tycker det är vettigt att du vil satsa på tvårörsystem. Lättare att få balans i det. Fler och fler hustillverkare går över på tvårör om de har radiatorer. Hittils har ettrörsystem varit dominerande. Men med gjutna plattor har ju golvvärmen tagit över.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42

    Re: Koppla in vattenradiatorer

    Om man inte vill att de "fula" kopplet ska synas kan man ju använda termopanel med kopplet "inbyggt" i radiatorn.
    http://www.purmo.com/images/products/pa ... opanel.jpg
    Har jag uteslutande satt upp under mitt yrkesliv, verkar fungera bra och är rätt så snygga.
    Ingen aning om pris eller efektivitet osv.
    Sen så har jag inte sysslat med injustering som ni pratar om så jag är inte mycket till hjälp.

Liknande ämnen

  1. koppla in aux 9-3 ss
    Av DIFRobban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:10
  2. hur ska jag koppla?
    Av hyperlite133 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •