Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbomätaren beter sig konstigt

  1. #1

    Turbomätaren beter sig konstigt

    Hej!
    Bilen det gäller är en Saab 9-5 aero 2002 kombi.
    Idag när jag ska iväg med bilen så märker jag att turbomätaren står kvar ganska högt på tomgång, den faller inte tillbaka till botten. Kör ändå iväg med bilen och upplever att nålen fladdrar/pendlar mer än den brukar, och att motorn kräver mer av turbon t e x i högre hastigheter, alltså att turbomätaren är högre än den brukar. På min mätare är det först vitt, sen gult och sedan rött. Just nu står bilens mätare på halva det vita hela tiden t ex vid tomgång eller när man stannar vid ett trafikljus. Den skall väl gå ändå ner i botten hela vägen? Vad kan felet vara? Nån som vet?

    Det kan väl inte ha något med termostaten att göra, för den skall nämligen bytas på verkstad i veckan, p g a att det inte blir varmt inne i bilen.

    Hoppas nån som vet och kanske kan hjälpa mig lite.....

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    På tomgång skall den stå kanske en tredejedel genom det vita från botten sett. När du motorbromsar skall den gå närmare mot botten, och vid motorbroms över ca 2k rpm så skall den gå hela vägen ner i botten.
    Är bilen slöare eller ryckigare än vanligt? Låter som något kan täppa igen avgasröret, antingen ljuddämparen eller katen, eller att du har ett luftläckage någonstans på insugssidan.
    Är alla vakumslangar hela och fräsha?
    /Johan

  3. #3

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    Är lite osäker på det här med vakuumslangarna, vet inte var de sitter, berätta gärna mer eller ännu hellre med en bild så kan jag kolla.
    Kanhända att bilen är lite mer orkeslös nu, och att nålen på turbomätaren går högre upp mot det röda när man kör fortare eller pressar bilen.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    Det är 4 st 4mm-slangar i motorrummet, de går inte att missa
    Kolla även backventilen som sitter mot ventilkåpan, den sitter på ett rör mellan oljefällan och spjällhuset.
    /Johan

  5. #5

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    Men tror du/ni inte att en felaktig fungerande termostat kan påverka laddtrycket? Om jag inte är helt fel ute så tror jag att jag läst nåt i haynes bok att turbon oxå behöver kylning via termostaten, men är osäker. Kan minnas helt fel....ska iallafall åka iväg idag och börja med att byta termostat och kolla vakuumslangarna. Är det dem de e fel på skulle biltema funka? Allt e ju stängt annars idag....

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    Turbon är vattenkyld, så kylarvätskan kyler även turbon. Dock kommer turbon inte att uppträda konstigt om kylarvätskan är 10 grader under normal temperatur.
    Biltema kan fungera kortsiktigt, mend de torkar ut och spricker väldigt fort.
    /Johan

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    Denna bil skulle behövas köras med Tech2 eller Opensid för att se laddtrycket, det kanske är backventil/erna som läcker.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Turbomätaren beter sig konstigt

    Trycket kommer ju via mapsensorn elektriskt till mätaren.

    Du har nån vacuumläcka.

    Som sagt kolla alla slangar runt spjällhuset och det lilla T-korset på MV-slangen ner till insugssnoken på turbon.
    Fast då borde motorlampan ge signal om de e läckage i det eller slangen som går till EVAP-ventilen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Bromsarna beter sig konstigt.
    Av wakeboardmaster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •