Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dåligt blås och dålig värme

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    20

    Dåligt blås och dålig värme

    Hej.
    Har ett jätteproblem med kupéfläkten och värme i bilen, som är en 900NG -94.
    Det är så att fläkten blåser riktigt dåligt, det händer inte mycket när man ökar fläkt hastigheten om man kör på mer än 2-3 sträck på panelen. Fläkten snurrar visserligen men riktigt långsamt. Har provat att koppla den direkt på batteriet och då snurrar den på ganska bra.
    Kollat runt lite på forumet och hittade en tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...ligt+bl%C3%A5s han har ungefär samma problem som jag har men är lite osäker. Tråd ägaren uppger ett nummer till en del som han bytte och och var den satt, för han fungerade det efter åt. Kollade upp numret han gav på bildelsbasen men delen ser inte likadan ut som den jag har. Men placeringen i bilen är den samma :S
    Har också förstår att det sitter ett motstånd till kupéfläkten i fläkthuset, kan det vara den som bråkar också kanske?
    Har haft loss motståndet som sitter i fläkthuset och kollat, allt som sitter där är en vit kontakt med en liten "resistor?" Den ser ut så här http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=24566603. Den som sitter i min bil är dock lite lätt rostig på kontaktytorna.
    Finns en annan modell också http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=24537628 som är större, kan det vara så att det är den som egentligen skall sitta där?
    Hur vet man/kan man ta reda på om den är sönder?

    Sen så det med värmen i bilen, det kommer lite värme efter en stund med det blir ingen större värme i bilen. Det räcker knappt till att frosta av vindrutan.

    Kupéfilter har jag bytt så det är rent och fint nu.

    Blev en del text så hoppas jag har gjort mig någorlunda förstådd annars fråga bara
    900S -94
    \,,/

  2. #2

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Nu har ju jag dock en 9-3 -04, och vet väl inte riktigt om det är samma lika så att säga, men kan ju vara värt att testa.

    Har du testat att mäta i motståndet och se att du får rätt värden?
    Om volten inte ökas ju mer du plussar så tror jag att det är motståndet, men stiger volten upp till 12 så tror jag mer att det är din fläkt som möjligtvis är sönder. Min fläkt lekte sitt egna liv när jag tog mer än 3 sträck, obalans och grejer.

    Kan vara lite halvtaskig förklaring men hoppas du förstår :P

    Så var iallafall mitt problem när jag bytte. Som jag skrev tidigare vet ju inte jag om det är samma lika på min -04 som din -94, kanske någon vänlig själ som är lite mer insatt intyga ^^

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    20

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Det är värt att prova. Skall bara få tag på en multimeter.
    Om jag då skall mäta volten var skall jag mäta då? Är dålig på el :/
    Är det efter motståndet och till jord eller "över" motståndet?

    Skulle tro att det är lite annorlunda mellan bilarna men det är som du sa värt att testa.
    900S -94
    \,,/

  4. #4

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Det är bara att mäta rätt över motståndet, den del du drar ut ifrån fläkten

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    20

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Okej, tack
    Måste dock vänta tills jag kommer hem igen, är på jobb i 2 veckor.

    Funderade dock på en sak. Jag provade att koppla fläkten direkt till batteriet och köra den igen kontakten till fläktmotståndet och då så snurrade fläkten gaska bra. Kan det vara så att motståndet är helt då kanske?
    900S -94
    \,,/

  6. #6

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Citat Ursprungligen postat av Skymek
    Hej.
    Har ett jätteproblem med kupéfläkten och värme i bilen, som är en 900NG -94.
    Det är så att fläkten blåser riktigt dåligt, det händer inte mycket när man ökar fläkt hastigheten om man kör på mer än 2-3 sträck på panelen. Fläkten snurrar visserligen men riktigt långsamt. Har provat att koppla den direkt på batteriet och då snurrar den på ganska bra.
    Kollat runt lite på forumet och hittade en tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...ligt+bl%C3%A5s han har ungefär samma problem som jag har men är lite osäker. Tråd ägaren uppger ett nummer till en del som han bytte och och var den satt, för han fungerade det efter åt. Kollade upp numret han gav på bildelsbasen men delen ser inte likadan ut som den jag har. Men placeringen i bilen är den samma :S
    Har också förstår att det sitter ett motstånd till kupéfläkten i fläkthuset, kan det vara den som bråkar också kanske?
    Har haft loss motståndet som sitter i fläkthuset och kollat, allt som sitter där är en vit kontakt med en liten "resistor?" Den ser ut så här http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=24566603. Den som sitter i min bil är dock lite lätt rostig på kontaktytorna.
    Finns en annan modell också http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=24537628 som är större, kan det vara så att det är den som egentligen skall sitta där?
    Hur vet man/kan man ta reda på om den är sönder?

    Sen så det med värmen i bilen, det kommer lite värme efter en stund med det blir ingen större värme i bilen. Det räcker knappt till att frosta av vindrutan.

    Kupéfilter har jag bytt så det är rent och fint nu.

    Blev en del text så hoppas jag har gjort mig någorlunda förstådd annars fråga bara
    Testa att byta fläktmotståndet, funkar inte det så byt kupéfläkten.

    Jag hade samma problem visserligen på min 9000!

    //Martin
    Saab 9000 672hk

  7. #7

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Citat Ursprungligen postat av saab_9000
    Citat Ursprungligen postat av Skymek
    Hej.
    Har ett jätteproblem med kupéfläkten och värme i bilen, som är en 900NG -94.
    Det är så att fläkten blåser riktigt dåligt, det händer inte mycket när man ökar fläkt hastigheten om man kör på mer än 2-3 sträck på panelen. Fläkten snurrar visserligen men riktigt långsamt. Har provat att koppla den direkt på batteriet och då snurrar den på ganska bra.
    Kollat runt lite på forumet och hittade en tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...ligt+bl%C3%A5s han har ungefär samma problem som jag har men är lite osäker. Tråd ägaren uppger ett nummer till en del som han bytte och och var den satt, för han fungerade det efter åt. Kollade upp numret han gav på bildelsbasen men delen ser inte likadan ut som den jag har. Men placeringen i bilen är den samma :S
    Har också förstår att det sitter ett motstånd till kupéfläkten i fläkthuset, kan det vara den som bråkar också kanske?
    Har haft loss motståndet som sitter i fläkthuset och kollat, allt som sitter där är en vit kontakt med en liten "resistor?" Den ser ut så här http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=24566603. Den som sitter i min bil är dock lite lätt rostig på kontaktytorna.
    Finns en annan modell också http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=24537628 som är större, kan det vara så att det är den som egentligen skall sitta där?
    Hur vet man/kan man ta reda på om den är sönder?

    Sen så det med värmen i bilen, det kommer lite värme efter en stund med det blir ingen större värme i bilen. Det räcker knappt till att frosta av vindrutan.

    Kupéfilter har jag bytt så det är rent och fint nu.

    Blev en del text så hoppas jag har gjort mig någorlunda förstådd annars fråga bara
    Testa att byta fläktmotståndet, funkar inte det så byt kupéfläkten.

    Jag hade samma problem visserligen på min 9000!

    //Martin
    Nu är jag lite glömsk av mig men jag fick faktiskt byta mitt fläktmotstånd på min og9-3a

    Man får inte glömma kylarpasta då man monterar detta.
    Saab 9000 672hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    20

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Nu är jag lite glömsk av mig men jag fick faktiskt byta mitt fläktmotstånd på min og9-3a

    Man får inte glömma kylarpasta då man monterar detta.
    Nu blir jag lite fundersam. Det sitter ett motstånd i fläkthuset och så sitter det en "fläktstyrning?" under handsfaket, eller är dom båda motstånd? :S

    Jag har en liten tub AS 5 hemma som jag använder till datorn, funkar den?
    900S -94
    \,,/

  9. #9

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Citat Ursprungligen postat av Skymek
    Okej, tack
    Måste dock vänta tills jag kommer hem igen, är på jobb i 2 veckor.

    Funderade dock på en sak. Jag provade att koppla fläkten direkt till batteriet och köra den igen kontakten till fläktmotståndet och då så snurrade fläkten gaska bra. Kan det vara så att motståndet är helt då kanske?




    Fläkten lär ju ha snurrar skiten ur sig om du koppla den direkt till batteriet?
    12v fläkt direkt på ett batteri
    Hur är ganska bra? Kunde du välja fler "snäpp" på fläkten så den snurrade snabbare?
    Skall kolla när jag kommer hem och se om jag hittar någon bild hur det ser ut, om det ser någorlunda lika som min

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    20

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    När jag bara kör fläkten via ACC panelen så snurrar den soppas sakta så att man kan stoppa ner fingret och stoppa den utan att göra sig illa. Hastigheten på fläkten ökar inte om mer när jag går över 3 sträck på ACC panelen, mellan 1-3 är det häller ingen större skillnad på.
    När jag kopplade fläkten direkt till batteriet så snurrade den bra mycket snabbare, så man hörde ett litet, litet flås iden. Kabeln var dock inte så tjock, om man jämför med kabeln som går till fläkten. Var allt jag hade hemma, är nog så att den var för tunn för att transportera rätt ström.
    900S -94
    \,,/

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    20

    Re: Dåligt blås och dålig värme

    Nu blåser det som bara den
    Det var reglerdonet som var sönder. Bytte den och provade, funkar fin fint, värmen också

    Tack för all hjälp
    900S -94
    \,,/

Liknande ämnen

  1. Dålig värme i en 9-5
    Av Westrin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 21:30
  2. Dåligt blås
    Av mortimer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 18:05
  3. Dålig värme i kylan
    Av prosty i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •