Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Uppmärksammade att bilen läckt bra mycket olja under en vecka.
    Såg att två av bultarna till ventilkåpan hade släppt helt, och en stor svart rand av olja hade gått längs hela toppen neråt. Förmodar att detta inte är det enda stället det läcker på, då det är mycket olja som försvunnit i tomma intet. (Utesluter att turbon är boven, tills vidare) Ska ta upp den i verkstaden i eftermiddag och kolla överallt, samt även ta bort ventilkåpan och efterdra toppen en aning.
    Nu till frågan. Jag brukar alltid ha otur med ventilkåpspackningar, d.v.s. att dem alltid läcker. Jag har ej heller fått tag i någon ny packning, med tanke på att den inte funnits hemma hos något lokalt ombud, de senaste dagarna jag jagat en.
    Kan jag därför täta den befintliga packningen med värmebeständig silikon? Tar således endast ett tunt lager, bara för att ytterligare eliminera risken med oljeutsläpp.

    Tänkte även kolla kedjesträckaren när jag pillar på motorn, vart hittar jag denna?

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Vet inte vad det är för bil men jag gissar att det är en 9000 eller 900/9-3 eller 9-5 och således "samma sak"

    Kedjespännaren sitter bakom motorn i höjd med remhjulet som sitter längst bak högst upp. 22 hylsa med förlängare och långt skaft.

    Ventilkåpspackningen kan tätas med silikon, ja. Men frågan är om det blir bättre.
    Bäst är att göra rent med bromsrwngöring på alla ytor, skrapa bort allt gammalt oljeshit och packningsmassa. Sen smeta på lite röd packningsmassa (saabs egna) i hörn och skarvar, både i ventilkåpan och på toppen. Sen trycker du dit packningen i ventilkåpan och lägger dit den försiktigt på toppen. Därefter dra åt alla lite i taget så det inte blir snedklämt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Vet inte vad det är för bil men jag gissar att det är en 9000 eller 900/9-3 eller 9-5 och således "samma sak"

    Kedjespännaren sitter bakom motorn i höjd med remhjulet som sitter längst bak högst upp. 22 hylsa med förlängare och långt skaft.

    Ventilkåpspackningen kan tätas med silikon, ja. Men frågan är om det blir bättre.
    Bäst är att göra rent med bromsrwngöring på alla ytor, skrapa bort allt gammalt oljeshit och packningsmassa. Sen smeta på lite röd packningsmassa (saabs egna) i hörn och skarvar, både i ventilkåpan och på toppen. Sen trycker du dit packningen i ventilkåpan och lägger dit den försiktigt på toppen. Därefter dra åt alla lite i taget så det inte blir snedklämt.

    Kasst av mig att glömma en sådan sak. Men som du säger, samma sak i vilket fall. Hur som helst är det en 9-5 Aero -02.
    Ska göra det så rent som möjligt, och sedan applicera lite klet i skarvar samt "utsatta ställen".
    Förresten, är det samma åtrdragningmoment på t5 som t7?

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Lätt hänt


    Ja det är samma moment.
    Fast sådana skruvar tycker jag man ska dra som det känns naturligt och inte stirra sig blind på moment.

    Föressten, vi pratar om ventilkåpan va?
    Är det topplocksbultarna du menar så är det rätt noga och de ska dras först 40nm, 60nm och till sist 90 grader.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 473

    Re: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Kedjespännaren sitter bakom motorn i höjd med remhjulet som sitter längst bak högst upp. 22 hylsa med förlängare och långt skaft.

    På dom motorer jag skruvar på brukar jag använda 27 hylsa..
    Och glöm inte att först lossa 12mm skruven som sitter och pressar in fjädern i spännaren. Annars får du svårt att se hur långt ut spännaren gått!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Hmm så kanske det var. Jaja det lär han ju märka, bättre att jag skrev fel på den än om åtdragningsmomenten

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Täta ventilkåpa med tätningspasta?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Hmm så kanske det var. Jaja det lär han ju märka, bättre att jag skrev fel på den än om åtdragningsmomenten

    Det gäller toppen som ska efterdras, ventilkåpan brukar jag inte bry mig så mycket om, gör som du säger, och drar tills det känns "bra".

    Tack för kanonhjälp grabbs!

Liknande ämnen

  1. Täta tändstiftsbyten!?!?!
    Av crillez i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 13:23
  2. täta suflett 9-3 cab?
    Av brandcore i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 17:34
  3. Täta växellåda..
    Av Rejvscorpio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •