Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Masskrocken på E4:an

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Masskrocken på E4:an

    Ett par reflektioner från den stora olyckan på E4:an som otroligt nog bara krävde en mans liv trots ett 60-70 tal kraschade bilar:

    - Robert Collin (Aftonbladet) går ut i en artikel strax efter olyckan om att folk kör med för hög hastighet, olagliga däck och för korta avstånd. Polisen har nu fastställt att samtliga fordon i krocken hade lagliga däck.

    - Väglaget på bron var så halt att det kan liknas vid underkylt regn. Dvs det finns inte längre några möjligheter att hålla ett "lagligt" avstånd. Man kan inte kontrollera sin fordon oavsett avstånd till framförvarande bil.

    Summa: Jag tycker att Collin gör ett grovt misstag att skylla denna olyckan på bristande omdöme hos förarna. Det säger sej självt att 60-70 omdömeslösa förare inte kan vara på samma plats samtidigt. Detta hände inte i rusningtid, så trafikvolymen kan inte varit extrem. Det var en extrem vädersituation på en begränsad vägsträcka. Ingen skyldig i mina ögon.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Masskrocken på E4:an

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Det var en extrem vädersituation på en begränsad vägsträcka. Ingen skyldig i mina ögon.
    Disagree...
    Var ute på en 50-milatur igår, inkl E4 söderut. Halt på morgonen, bättre på em...
    Lastbilstrafiken höll sina sedvanliga 20-25 meters lucka i halkan. "Fordonståg" på 5-6 enheter vanliga.
    Inga som helst tidsmarginaler inför någon form av oförväntad händelse..
    Bromssträcka törs jag inte ens sia om...
    "Olycka"? Nej.
    Otur? Kanske?
    Dåligt omdöme? Definitivt...

    Polisens "lagliga däck" är ett skämt. Lagen säger "dubbfritt M+S-däck enbart på drivaxel" = OK.
    I ö räcker det i stort sett med "sommardäck med mönster"

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Masskrocken på E4:an

    Jag skrev lite tillspetsat igår... Klart att många kör med för korta avstånd (är bara knappt två månader sen jag själv blev påkörd bakifrån på motorvägen!)

    Men det var lite tröttsamt att läsa Collins artikel någon timme efter olyckan om att alla kör med blankslitna sommardäck och huvudet under armen. Det måste varit helt extrema förhållanden på vägen när inte ens räddningstjänsten fick stopp på sina fordon (utan brakade rätt in i olyckan).

    Om det är så halt helt plötsligt tror jag inte att Collin heller skulle kunna ha kontroll över bilen, oavsett avstånd och mönsterdjup.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Masskrocken på E4:an

    Jag reagerade på hur vägen ser ut just där. Byggd på låga broar. Vägbanan måste ju bli nerkyld snabbare än en konventionell väg som inte kan kylas underifrån.Finns det isolering i vägbanan? Så den kyls lika snabbt och på samma sätt som vanlig väg.
    Fredrik J

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Masskrocken på E4:an

    Angående vinterdäck på lastbilar så körde jag en hel del lastbil i lumpen inom flygvapnet. Jag har känt på hur en lastad lastbil beter sig på snorhalt underlag. På krigsbasernas landningsbanor kunde detta utforskas utan risk och min erfarenhet är att det är just att komma iväg som är problemet.
    Bromsa gick förvånande bra och få lastbilen på sladd var i stort sätt omöjligt.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Masskrocken på E4:an

    Räddningsledaren (?) stod ju i TV på kvällen och berättade att under hans utryckning till olyckan så blev han omkörd av en hel del bilar och lastbilar.... Det säger bara att folk överlag inte förstår att det är halt fast de har alla bokstavskombinationer man kan tänka sig i en bil.

    Sen räcker det med att kanske var tredje är en idiot för att en olycka i denna kaliber ska ske. För även om jag stannar och klarar min front så kommer stadsjeepen 20 meter bakom fläska in i mig....då spelar det inte någon roll att jag insett hur halt det är...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Masskrocken på E4:an

    Det är ju därför dubbdäcksförbud blir farligt. Även om man själv kanske klarar friktionsdäck så kommer det någon bakom som inte gör det.
    Fredrik J

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Masskrocken på E4:an

    Tänk också på att kravet på vinterdäck för tunga fordon är en framkomlighetslag och inte en trafiksäkerhetslag. Det är näringsdepartementet som tycker att för många lastbilar sitter fast i backar och hindrar andra lastbilar att få fram sitt gods, och inte sjukvården som tycker att för många lastbilschaufförer kör ihjäl sig.

    Hade lagen varit för trafiksäkerhetens skull, då hade det säkert krävts vinterdäck på alla axlar, och inte bara på drivhjulen.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Masskrocken på E4:an

    När jag körde för ICA på Gotland för 30 år sedan va samliga bilar utrustade med dubbade däck.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Masskrocken på E4:an

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    När jag körde för ICA på Gotland för 30 år sedan va samliga bilar utrustade med dubbade däck.
    För 30 år sedan fanns inte ens en bråkdel av alla öststatschaufförer på vägarna som vi har nu! Usla däck, tveksamma bromsar och halvgalna förare som inte sovit ordentligt på en månad...
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Masskrocken på E4:an

    Där sade du det jag tänkte på.... Jag ser den där östeuropeiska skiten rulla genom Götet varje dag, när dom kommer av Danmarksfärjan så ska man fan hålla sig borta alltså, senast förra veckan höll jag och grabben dö när en dylik lastbil bytte fil rakt in i oss... Dom vinglar till som fan över filer, 95% av dom har nån eller flera lampor som är kass. Det kanske var "godkända" däck på lastbilarna i olyckan, men hur trötta var dom? Skicket i övrigt på bilarna? Jag vet att det är dumt att dra en halv kontinent över en kam, men man behöver inte vara jätteskärpt och spendera jättemkt tid på svenska landsvägar för att mkt snabbt bilda sig en uppfattning om att majoriteten av lastbilar i dag inte är svenska, och att många av dom beter sig MKT märkligt på vägen.... Och våran svenska naiva regering trodde alla skulle sköta sig och konkurrera rättvist mot den svenska åkarbranschen... Yeah, right! Därmed inte sagt heller att olycka beror just på detta, men jag sätter en slant på att den förvärrades av trötta ointresserade förare i dåliga bilar.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Masskrocken på E4:an

    Vi skall kanske skänka en sekund till den "öststatschaufför" som försökte varna de "svenska" trafikanterna och blev ihjälkörd inför sin egen son. Det enda dödsoffret i hela olyckan.

    Trafficking fast för män.

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Masskrocken på E4:an

    Ja visst, hur tragiskt som helst. Deras arbetsvillkor får så många och långtgående följder att det knappt är överblickbart. Dåligt betalt, undermålig utrustning, sjukt pressade arbetstider plus mycket annat. Knappast positivt för trafiksäkerhet nånstans!
    Tyvärr har man i Sverige sedan länge öppnat upp för sånt här.
    Dessutom utan att ta betalt! Svenska vägar slits ner utan vägavgifter. Finns trängselskatt på E6 förbi Gbg nu, utländska fordon undantagna... Dubbla dieseltankar på dragbilarna, tanka billig smutsig diesel innan man kör på färjan i Polen, behöver inte tanka en droppe ren högbeskattad diesel en enda gång i Sverige! Fortkörningböter? Den river vi vid gränsen, till skillnad mot i ex. Tyskland där tradaren tas i beslag till böter är betalda.
    Sedan kan man också tänka på den ungerske chauffören som körde av färjan i Trelleborg full som ett ägg, ut på motorvägen mot körriktningen och plöjde rakt in i mötande trafik...
    All makt åt Thengil!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •