Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Baksätesvärme 9-5 -07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    370
    Medlem#
    6396

    Baksätesvärme 9-5 -07

    Hallå där!

    Jag undrar ifall om funktionen för baksätesvärmen finns inbyggt i sätet trotts
    Att det inte finns med i utrustningen alltså det sitter ingen knapp för det
    Tänkte ifall man enkelt kunde köpa knappsatsen bara och få det att fungera
    Låter ju för bra för att vara sant men vill iallafall kolla.

    Tacksam för svar

    Mvh cribbe
    Saab 9-5 sc 1.9TID vector
    http://www.garaget.org/Cribbe

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Baksätesvärme 9-5 -07

    Nej, inga värmemattor i sitsarna om inte bilen hade värme där från början.
    Fredrik J

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Baksätesvärme 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nej, inga värmemattor i sitsarna om inte bilen hade värme där från början.
    Sitter det fördraget mellan twice och H? kontaktstycket längst ner på a stolpe?
    Känns som en kabel mer eller mindre borde vara svårt att räkna hem jämfört med lagerhålla och skilja på två nästan identiska uppsättningar.

    Delen mellan säkring och reläboxen var inte där på min 9-5 06 iaf.

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: Baksätesvärme 9-5 -07

    På dom äldre 9-5orna är det inget fördraget alls!
    Jag har monterat på min-00..
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203

    Re: Baksätesvärme 9-5 -07

    Inget fördraget på min -05 heller, drog själv förra hösten men har fortfarande inte köpt värme-elementen (eller annan inredning med baksätesvärmare)..

    Jag monterade fällbara och avbländningsbara speglar och förberedde samtidigt för baksätesvärme och fläktar i framstolarna.
    /L.
    9-5 Aero SC -05

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Baksätesvärme 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av carlssonlennart
    Inget fördraget på min -05 heller, drog själv förra hösten men har fortfarande inte köpt värme-elementen (eller annan inredning med baksätesvärmare)..

    Jag monterade fällbara och avbländningsbara speglar och förberedde samtidigt för baksätesvärme och fläktar i framstolarna.
    /L.
    Vore intressant om du har tid att skriva ner ungefär hur du gjorde.
    Kanske finns någon bild liggande?
    Låter som du byggde komplett med relä som original?

    Jag gjorde tvärtom, köpte först ett beg säte med värmedynor :-)

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203

    Re: Baksätesvärme 9-5 -07

    Tog tyvärr inga bilder..

    Jag skulle som sagt montera in fällbara ytterspeglar med avbländning och innerspegeln som styr detta. När jag ändå skulle skruva isär så mycket passade jag på att dra för ventilerade framstolar (har el-stolar idag) och värme i baksätet. Jag vill ha all original-extrautrustning som går att ha i min.. :-)
    Dessutom satte jag in en strömställare för extra backljus och drog kabeln fr den till reläet som sitter i skuffen.
    Backsignalen behövde jag ju ändå till avbländningsbara speglarna så de klarnar när man lägger i backen..

    Till baksätesvärmen plockade jag kablar, relä och strömställare på en skrot. Fick klippa på några ställen där det var krimp, eller där jag inte fick loss kabelskor ur kontakthusen.

    Sen blev det att studera WIS och EPC för att få reda på hur det är draget, var det är draget, vilka kontakthus och kabelskor jag behövde köpa fr SAAB. När det gäller speglarna gjorde jag en enkel skiss med kontakthus efter kontakthus för att se vilka kablar jag skulle dra tillsammans mellan kontakthusen.
    Samma sak med fläktarna i stolarna.
    Baksätesvärmen hade jag ju original kabelstam till som bara behövde skarvas på nåt enstaka ställe.
    Kablar med så nära som möjligt lika färg som original och area köpte jag på ELFA. Jag ville vara säker på att det skulle räcka och måttade i överkant så det blev kabel över, och en del kabelskor och några kontakthus också (när jag gjorde jobbet drog jag några kablar utan att gå onödiga omvägar till en del kontakthus).

    För att komma åt plockade jag ur stolarna och sittdynan i baksätet, dörrsidorna i fram, tröskelskydden på vä-sidan, mittkonsollen, instrumentpanelen m alla knappar förståss, SID, Radio/GPS, ACC, huvudinstrument, knäskydden på bägge sidor, handskfacket, högra A-stolpens täckning, höger solskydd och innerspegeln (det var väl inget mer tror jag..). Golvmattorna var bara att vika undan där det behövdes.
    Inga konstigheter egentligen, bara att skruva loss och plocka ur.

    Sen blev det att i lugn och ro studera utskrifterna ur WIS + de skisser jag gjort, utrustning för utrustning: dra kabel på rätt ställe, på med kabelskor och i med dom i kontakthusen. Det tog sin tid -även om ingen annan kommer se det så vet jag hur det ser ut där under..

    Det träligaste var väl att hitta rätt krimp (J89) bakom huvudinstrumentet och att komma åt att göra snygg dragning till/i säkringspanelen vid förardörren..


    Nu ska jag bara få tag på en svart Aero kombi sportstolsinredning med ventilerade elstolar fram och värme i baksätet..

    Lycka till! :-)

    /Lennart C.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC -05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •