Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

  1. #1

    Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    De var häromdagen jag bytte servo röret som går från servopumpen och vidare ner under kylaren o.s.v.
    Hur som helst fick man plocka bort front, lyktor, grill, skyddsplasten som sitter under bilen för att komma åt röret. De var sisådär kul kan jag säga:-)

    Nackdelar eller krångligare än på andra modeller:

    *Krångligt att byta detta rör (står i saabs beskrivning "behåll lugnet" hehe )
    *Luftsnorkeln eller (kobran som den även kallas) kan vara ett helvette att få på.
    *Vatten/oljerör till turbon, banjoskruven som sitter på vattenpumpen, då talar jag först och främst om en viggen jag bytte kopparbrickor på, eftersom viggen har en B235R från 9-5an så bör de väl inte se likadant ut på NG900a och OG9-3? Rätta mig om jag har fel!
    *Fjäderbenet är ett minus ur meck synpunkt att det sitter ihop med navet, detta försvårar arbetet vid t.ex drivknutsbyte.
    Om man jämför mot en 9000 så är det väldigt lätt att bara ta bort fjäderbenet som sitter med 2 skruvar nere vid navet och 3 uppe vid hjulhuset.

    Fördelar:

    *Remspännaren! De är de bästa som Saab har kommit med på dessa modeller, bara stoppa ner en förlängare och dra mot dig
    *Lättare att komma åt allt arbete runt insuget än på till exempel 9000 turbo.
    *Luftburken sitter lättåtkomligt.

    Detta är bara lite tankar jag delar med mig av
    Saab 9000 672hk

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    allt beror vad man jämför med. tex ng9-3 så är ju ng900/og9-3 enkelt på många punkter. men jämför du med og900 är det nästan bara växellådsbyte som är smidigare

  3. #3

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    allt beror vad man jämför med. tex ng9-3 så är ju ng900/og9-3 enkelt på många punkter. men jämför du med og900 är det nästan bara växellådsbyte som är smidigare
    De jag menar är att ng900 och og9-3 har lite krångliga lösningar, är van att skruva 9000! Har själv ägt en og9-3, vänjer sig gör man med allt så är de.
    Men vid tillfället då jag bytte detta servorör så blev jag pist off på de där
    Saab 9000 672hk

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Vet du inte att man inte byter röret utan klipper av rören och sätter dit ny hydraulslang med enklaste möjliga väg till styrservon?

    Var gjort på 9-3,an i signaturen och när du berättar så där så förstår jag varför dom gjort det...


    Bränslepumpen på 900/9-3 är en riktig stolpskottslösning, men annars tycker jag nog att 900/og9-3 är relativt lättskruvade jämfört med t ex 9-5 och ng9-3 då de ofta är så jäkla trånga och bökiga att komma åt allting. Och 9000 har ju en del härliga lösningar dom också. Plastdrevet för hastighetssignalen på kortlådor är ju en grej som man inte gärna vill byta t ex. Eller byta rattlås. Jäkla meck.

    Og900 slår väl allt på det viset vad gällande att vara lättskruvade.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vet du inte att man inte byter röret utan klipper av rören och sätter dit ny hydraulslang med enklaste möjliga väg till styrservon?

    Var gjort på 9-3,an i signaturen och när du berättar så där så förstår jag varför dom gjort det...


    Bränslepumpen på 900/9-3 är en riktig stolpskottslösning, men annars tycker jag nog att 900/og9-3 är relativt lättskruvade jämfört med t ex 9-5 och ng9-3 då de ofta är så jäkla trånga och bökiga att komma åt allting. Och 9000 har ju en del härliga lösningar dom också. Plastdrevet för hastighetssignalen på kortlådor är ju en grej som man inte gärna vill byta t ex. Eller byta rattlås. Jäkla meck.

    Og900 slår väl allt på det viset vad gällande att vara lättskruvade.
    Ja de där med hydraulslangen stämmer ju faktiskt, nu var det min brors bil och han hade redan beställt en ny slang. Eller de var jag som beställde åt honom

    Bränslepumpen är ju sjukt, antingen välja att ta ned tanken eller såga hål i golvet

    Jag har själv bytt "plastdrevet" eller egentligen var de hela givaren. Den var faktiskt rätt så enkel att ta veck

    Håller helt med på din sista punkt!

    //Martin
    Saab 9000 672hk

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Sen är det ett jävla meck om man ska byta fjädrar eller dämpare fram! Hela fjäderbenet är ju integrerat med nav osv! Jämför det med att plocka ner benet på en 9000 där det tar max 10 min om ingenting är fastrostat!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Citat Ursprungligen postat av saab_9000
    Jag har själv bytt "plastdrevet" eller egentligen var de hela givaren. Den var faktiskt rätt så enkel att ta veck
    Jo, det yttre drevet med givaren är ju ingen konst. Har jag också gjort. Men på kortlådor är ju drevet som givaren går till inne i lådan också i plast så om det går sönder gäller det att det är det yttre drevet som går för att byta det i lådan innebär i princip att riva isär lådan i molekyler. Och DET är ju en riktigt klantig lösning. Särskilt när man hade det i metall på långlådor.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av saab_9000
    Jag har själv bytt "plastdrevet" eller egentligen var de hela givaren. Den var faktiskt rätt så enkel att ta veck
    Jo, det yttre drevet med givaren är ju ingen konst. Har jag också gjort. Men på kortlådor är ju drevet som givaren går till inne i lådan också i plast så om det går sönder gäller det att det är det yttre drevet som går för att byta det i lådan innebär i princip att riva isär lådan i molekyler. Och DET är ju en riktigt klantig lösning. Särskilt när man hade det i metall på långlådor.
    Ja just det! Verkligen korkat faktiskt när dom hade en "bra" lösning på det från början på långlådorna
    Saab 9000 672hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Ni som skruvat lite med dessa bilarna, ja va å besiktigade min 900 vet ej om det är ng/og eller vad det betyder den är tillverkad 94 och ser ut som första generationen 9-3 Men till sak, mina framdämpare har skruvat upp sig trodde besiktningsmannen, altså själva muttern som kolven går ner igenom till cylidern. Är detta något som är vanligt eller är det så att denna inte ska gå hela vägen ner i botten?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Det kan vara så att dina fjäderben är sönderrostade. I så fall får du köpa reparationssatsen och svetsa dit. http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...am/300805.html

    Ta av hjulen och kolla hur fjäderbenen ser ut. Ser dom bra ut men dämparen glappar i fjäderbenet så testa att dra åt muttern.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: Fördelar/nackdelar ng900-og9-3

    Angående stötdämparen rekommenderar jag att göra som __johan säger.

    Citat Ursprungligen postat av __johan
    Ni som skruvat lite med dessa bilarna, ja va å besiktigade min 900 vet ej om det är ng/og eller vad det betyder den är tillverkad 94 och ser ut som första generationen 9-3
    "og" är en förkortning vi på forumet gärna använder för "old generation" och "ng" "new generation".

    Alltså för att försöka hålla isär en ny bilmodell med en gammal även om de heter samma sak de gånger man inte vill grotta in sig på exakt årsmodell. Exempelvis:

    "og" 900

    "ng" 900


    "og" 9-5 "ng" 9-5

    "og" 9-3


    "ng" 9-3
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Fördelar och nackdelar med V6:an i og9-5?
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:10
  2. Fördelar/nackdelar/köruppleverser NG9-3 XWD
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 12:46
  3. Fördelar och nackdelar med turbo?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 16:02
  4. Fördelar/nackdelar 9000 aero?
    Av PhiLLe i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •