De var häromdagen jag bytte servo röret som går från servopumpen och vidare ner under kylaren o.s.v.
Hur som helst fick man plocka bort front, lyktor, grill, skyddsplasten som sitter under bilen för att komma åt röret. De var sisådär kul kan jag säga:-)
Nackdelar eller krångligare än på andra modeller:
*Krångligt att byta detta rör (står i saabs beskrivning "behåll lugnet" hehe )
*Luftsnorkeln eller (kobran som den även kallas) kan vara ett helvette att få på.
*Vatten/oljerör till turbon, banjoskruven som sitter på vattenpumpen, då talar jag först och främst om en viggen jag bytte kopparbrickor på, eftersom viggen har en B235R från 9-5an så bör de väl inte se likadant ut på NG900a och OG9-3? Rätta mig om jag har fel!
*Fjäderbenet är ett minus ur meck synpunkt att det sitter ihop med navet, detta försvårar arbetet vid t.ex drivknutsbyte.
Om man jämför mot en 9000 så är det väldigt lätt att bara ta bort fjäderbenet som sitter med 2 skruvar nere vid navet och 3 uppe vid hjulhuset.
Fördelar:
*Remspännaren! De är de bästa som Saab har kommit med på dessa modeller, bara stoppa ner en förlängare och dra mot dig
*Lättare att komma åt allt arbete runt insuget än på till exempel 9000 turbo.
*Luftburken sitter lättåtkomligt.
Detta är bara lite tankar jag delar med mig av