Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "fordonet är anmält som kommersiellt fordon"

  1. #1

    "fordonet är anmält som kommersiellt fordon"

    Jag kollade upp fordonshistorik (carfax) på den bil jag har reserverat och tänkt hämta/köpa på måndag. Tänkte höra med er om vad ni tänker och tycker om historiken på den. Endast 3st ägare inkl bilhandlare, men det är där i början av historiken som fick mig att oroa mig lite för stunden: "fordonet är anmält som kommersiellt fordon. Fordon som används för uthyrning"

    I min första kontakt med säljaren (bilhandlare) så frågade jag om den hade varit hyrbil eller dylikt. Det hade den inte varit.

    Har den varit registrerad som firmabil? Eller hyrbil?
    Ser ut som bilen har gått 3.200-3.300mil till en privatperson köpte den.
    Givetvis tål bilen detta oavsett då det är för en kortare tid, men är det något som skall påverka bilen över huvud taget? Kanske större chans till mindre skador i lack etc som kan ha blivit åtgärdat tidigare? Något som ska skrämma en till att vänta på en annan Saab (dom kommer och går hela tiden till bra priser), eller är det inget att bli paranoid över? Annars är det en fin bil, samma ägare hela tiden fram till nu.

    Alla åsikter & synpunkter tas varm emot! (Speciellt då jag ännu inte köpt bilen)


    2006-01-25 33 452 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Karlstad, Sverige.
    Efterbesiktning till begänsad registreringsbesiktning. Godkänd besiktning.
    2006-01-12 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
    Inga lån rapporterade
    Antal registrerade ägare i Sverige: 3.
    2005-10-31 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
    2004-11-09 I trafik första gången i Sverige.
    Ny ägare registrerad. Fordonet köpt som tjänstebil.
    Fordonet är anmält som kommersiellt fordon. Fordon som används för uthyrning
    .
    2004-10-21 Fordon förregistrerat i Sverige med registreringsnummer (tagit bort).
    2004-10 Fordon tillverkad i Trollhättan, Sverige.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: "fordonet är anmält som kommersiellt fordon"

    det är nog inget att bry sig i, det kan ju rent av vara en uppgift som är fel eller att den skulle ingå i en flotta som nån taxiägare skulle köpa men som kanske backade.

  3. #3

    Re: "fordonet är anmält som kommersiellt fordon"

    Eller så har den rullat som hyrbil och innan första besiktning "skruvades miltal bakåt" (Jaaa, det finns oseriösa företag) för att kunna sälja bilen som lågmilad.

    Stressa dig inte...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Re: "fordonet är anmält som kommersiellt fordon"

    Kan ju även ha varit demobil hos handlaren..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: "fordonet är anmält som kommersiellt fordon"

    Det är väl vanligt att hyrbilsbolagen leasar sina bilar (=samma koncept som tjänstebilar). Den kan alltså mycket väl ha rullat som hyrbil första året.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •