Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

  1. #1

    Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Ja nu har jag kört fast i mitt hjullager byte vänster fram. Jag vill få loss dom tre bultarna som hjullagret sitter med. Ska vara en torx E18 men det stora problemet är komma åt bulten som sitter klockan tolv. Drivknuten sitter i vägen. Har lossat fjäderbenet men fortfarande problem. Dom andra två som sitter kl fyra och kl sju kommer man inte rakt på heller på grund av drivknuten den är i vägen! Behöver man ett special verktyg? Och dom sitter som satan!! Special hylsa med torx E18 som är smal eller vad finns det hjälp!!

  2. #2

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Hej.
    Du får lossa drivaxeln. Lossa muttern halvvägs, och slå med nåt tungt på hylsan så axeln lossar från splainsen i navet. Lossa sedan spindelleden under navet. Vik ut navet och bind fast drivaxeln med ett spännband så inte inre drivknuten separerar.
    Mvh
    loca

  3. #3

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Vilken mutter ska jag lossa halv vägs?

  4. #4

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Den stora centrummuttern på drivaxeln. Har du en avdragande slipper du banka på hylsan. Dock gjorde jag så . Satt inte så hårt. Antingen får nån hålla på bromsen då du lossar muttern, eller så har du hjulet där och släpper ner domkraften.

    Mvh
    loca

  5. #5

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Okej jag har lossat den redan. Skivan och oket är borta så lossa jag fjäder benet också för att komma åt. Kan jag skruva på centrum muttern på drivknuten och sen banka på den?

  6. #6

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Bör funka. Var rädd om gängorna bara.sen som jag skrev binder du upp drivaxeln så inte inre drivknuten åker isär.
    Med vänlig hälsning,
    loca

  7. #7

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Tack för svar! Men behöver man en E18 torx hylsa? Dom sitter som fan! Jag fick loss E20 torx bultarna med en vanlig hylsa som skivan satt med!

  8. #8

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Köp en sats torx på Biltema. De tre bultarna för navet sitter bra. Klappa på hylsan med en hammare så kan de släppa något.

    Mvh
    loca

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    drivknuten lär ju ur navet i vilket fall som helst? Känner du för det så kan du ju ta bort hela spindeln och stå och lossa skrivarna på bänken......Då torde inte knuten vara ivägen iallafall......:-)

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    drivknuten lär ju ur navet i vilket fall som helst? Känner du för det så kan du ju ta bort hela spindeln och stå och lossa skrivarna på bänken......Då torde inte knuten vara ivägen iallafall......:-)
    Det går att byta nav utan att ta loss styrspindelhuset från bilen. Men det är lättare om det är loss från bilen.

    Men det som behövs göras är att demontera centrum muttern som håller den yttre drivknuten, sen knacka ut drivknuten med ett don eller trycka ut den med en avdragare.

    Demontera bromsok + bromsoks hållare(bromsoket hänges upp med ståltråd eller liknande i fjädern)Bort med bromsskiva. Lossa även clipset som håller bromsslangen och dela på abs-givarens kontakten.

    Demontera de 2 skruvarna som håller stryspindelhuset och stötdämparen.
    Lossa styrspindelhuset från stötdämparen. Vik ut styrspindelhuset så att det går att vinkla ut drivknuten.

    Sen så har du bättre åtkomst på de 3 bultarna som håller lagret. Går att lossas med mutterknack då. Men ta inte loss bultarna utan låt de sitta kvar men några gängor. För de skall du slå på så att du får loss lagret. Det sitter hårt.

    Sen när lagret är borta så slipa bort allt restavfall som har blivit mellan styrspindelhuset och lagret. Sen så kan du klena på lite kopparpasta eller liknande, antingen på det nya lagret eller i hålet på styrspindelhuset. För att underlätta vid nästa byte.

    Sen så är det montering i omvänd ordning.

    Är det något jag har glömt så får någon gärna lägga till det.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Tackar för svar ska ut och mecka imorgon bitti tack som f**n gör alla svar! Hoppas jag grejer det imorgon!!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    42

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!


  13. #13

    Re: Byte hjullager Saab 9-3 aero v6 2006 kört fast!

    Måste tacka alla som hjälpt mig med tips för jag lyckades byta hjullagret! Jag tog en avdragare och tryckte ut drivknuten knöt om den. Sen lossade jag bultarna med mutterdragare inte hela vägen sen slog jag loss hjullagret. Slipa och gjorde rent körde med kopparpasta fetta splaisen på drivknuten och montera det nya hjullagret så skönt!!!

    Tack som faan för all hjälp grymt! Speciellt mr lööfs inlägg och loca!
    Med vänlig hälsning, fillsing!

Liknande ämnen

  1. Byta hjullager 9-3 aero 2.8t V6 årsm 2006
    Av fillsing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 23:23
  2. Det låter som ett dåligt hjullager fast i vxl-lådan...
    Av paramedic77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •