Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

  1. #1

    9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Hej!

    Först och främst så är jag helt ny på forumet, då jag även är helt ny gällande Saab.
    Jag har förut kört runt med tyska VAG-bilar och Volvo (142, med lång spak) men har sålt min lilla golf v6 på 204hk för att hitta en större familjecontainer.

    Jag har senaste veckan googlat runt stadigt och ingående gällande de flesta bilar och modeller, för att finna fel och hur nöjd man är etc. Har själv haft en Audi A4 1.8T Quattro och vet sedan förut hur dyrt det kan bli i reparationskostnader. Var alltid något som gick sönder på den. Så Audi tänkte jag låta bli för denna gång (fastän A6 allroad är den bil man vill ha - dock för dyr i dagsläget för mig).

    Sedan kollade jag runt mycket på Volvo V70, den välkända svenska sossecontainer, men priserna på bilarna (vad man får för pengarna) är nästan sjuka - för min smak. Många ägare, och gått långt.

    När jag väl började kolla upp angående Saab så kände jag mig riktigt lockad av hur mycket bil man får för pengarna! Få ägare, nyare modeller och gått mindre (än v70's). Jag har googlat lite angående modeller och utrustningspaket, och Aero kände jag var för mycket pengar för mig denna gång och behöver inte 250hk i dagsläget - fastän det alltid är trevligt. Fastnade direkt för 2,3T Vector, med sina 184hk och sportstolar. De kusarna ska i alla fall se till att det sker något när man gasar lite, fastän det är en stor och tyngre kombi.

    Så det jag har funnit nu är en 9-5 Vector sportkombi 2,3T, årsmodell 2005 (byggd 04),
    rullat 16500 mil och 2 ägare (senaste är en pensionär). Inga konstigheter förutom det, kommer med halvskinn, fullstämplad bok , nyservad och nybesiktigad.

    Priset är 50.000kr


    Denna bil skulle passa mig perfekt (fastän färgen är "brunmetallic"), både gällande pris och storlek.

    Eftersom Saab är ett nytt område för mig, och fastän jag har försökt googla runt (även på denna sida) för att få kunskap och lärdomar så tänkte jag även passa på att göra detta (långa) ingående inlägg med förhoppning på att få åsikter från personer som har Saab och kan mycket om just denna biltillverkare.

    Jag har läst mycket om motorproblem (oil sludge eller dyl.), problem med växellådan (växlar hoppar ur läge, backen svår att få i) etc.

    Eftersom detta är en 05;a (tillv. 04) så är väl förhoppningsvis de flesta barnsjukdomar borta? Eller är det fortfarande så pass mycket sjukdomar som kan ge allvarliga/kostsamma fel som gör att jag borde passa på denna (04-05 övh.) och kanske söka mig till en än mer nyproducerad Saab?

    All information, råd och kunskap tas gärna emot!
    Då mina 2 senaste VAG-bilar ständigt fick byta något så är jag sugen på att prova något annat - förhoppningsvis en Saab

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Är en 2.3t (lättrycksturbo) om den har 185hk. Finns en 2.3T också med 220hk.
    Fom -04 fick SAAB ordning på vevhusventilationen. Så risken för oilsludge minskade markant.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Välkommen hit!

    2004 och senare har mycket mindre motorproblem.

    Sök lite så hittar du flera trådar ang. köptips på 9-5.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Tack för svar!

    Jag har försökt gå igenom forumet lite mer och funnit trådar jag inte sett tidigare, dock har jag i dessa sett många fråga om exakt samma årsmodell (04-05) och vad för problem dom kan ha, men utan några direkt konkreta svar.

    Dock som jag har förstått det så ska 04+ vara av mer betryggande köp, så jag ska slå till på detta erbjudande och göra köp! Ska ge Saab en ärlig chans, hoppas jag får flera års körning framför mig utan allvarliga problem. (tex rasad växellåda)

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Citat Ursprungligen postat av aifia
    Tack för svar!

    Jag har försökt gå igenom forumet lite mer och funnit trådar jag inte sett tidigare, dock har jag i dessa sett många fråga om exakt samma årsmodell (04-05) och vad för problem dom kan ha, men utan några direkt konkreta svar.

    Dock som jag har förstått det så ska 04+ vara av mer betryggande köp, så jag ska slå till på detta erbjudande och göra köp! Ska ge Saab en ärlig chans, hoppas jag får flera års körning framför mig utan allvarliga problem. (tex rasad växellåda)

    Ett tips är att byta motoroljan var 1000:e mil. Då minskar du risken ännu mer för oilsludge.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Mycket matnyttigt hittar du här:

    viewtopic.php?f=30&t=245035

    -05 är enligt mig den bästa årsmodellen: ESP blev standard det året, oilsludge-problemet är borta och man slipper den fula dame-edna fronten som kom -06.

    Och visst får du ohyggligt mycket bil för pengarna om du köper en saab idag, i synnerhet en 9-5.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Allt skitsnack om saabmotorerna är rätt överdrivna, men som saabnörd håller jag ändå med om att man ska satsa 04+ o nyare.
    O göra oljebyte per 1000 mil.
    De facto har både VAG o BMW betydligt större problem med bl.a. oilsludge. O de har de haft sen typ 70-talet.
    Gm tvingade saab sätta i tunnare kolvringar för att få mindre friktion o bättre avasvärden vid kallstart.
    Dåvarande vevhusvent va inte anpassad för detta tilltag. Bussningar i bakvagnen är förbrukningsvara. Dock inte värre än andra bilfabrikat.
    Sköter man mellanservicen så har man en driftsäker kärra i många år.

    Är inte växellådsoljan bytt, gör det. Kanske inte nödvändigt men ändå. Blir alltid lite trevligare å växla.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Efter att läst tråden så tror jag oxså har gort en bra lyckad saab köp. En saab95. 05 sportcombi 2,0turbo 16000 mil.30k med ny drag ,motorvärmare,cupevärmare,välvårdat ägande inom familjen 4ägare ,såldes på grund saabs konkurs gav kalla fötter till eftermarknaden.där av pris fall.jag älskar bilen helt fantastisk.
    jag tror inget större fel på saab som bil,värre sorter finns

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Vector 2,3T Sportkombi -05

    Fin bil. Grattis.

    Det bästa med saab är att de inte risar ihop efter 8 år, som de flesta andra fabrikat faktiskt gör, oavsett hur väl man vårdar bilen. Finns fortfarande gott om saabar med 15+ i ålder i utmärkt skick som bara är normalvårdade och förhållandevis problemfria.

    Stod i en tidning jag nyss läste att Toyota tillverkar de driftsäkraste bilarna.
    Tyvärr så överlever de knappast 10-års användande på översaltade svenska vägar med gropar o djupa spår i asfalten m.m.

    Heja SAAB!
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-3 1,9 Tid 16V/150Hk/Vector/SportKombi
    Av malte_swe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 11:33
  2. Skillnad på vector och sportkombi?
    Av Bisk i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •