Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Nej det behöver du inte. Men det blir ju lite enklare när du ändå har det borta.
    Fredrik J

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Ok Fredrik, tack, ska kolla sträckaren, bilen har gått 30k mil, kanske dags.....

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Borde ju synas där. Underhållsfritt betyder inte hur länge som helst...
    Fredrik J

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Rallyhalle Visa inlägg
    Man behöver inte lossa framhjulet för att byta remmen, dock är det ett jävla pill samt att det kan vara bra med ritning över remdragningen när man håller på.

    Håller med då jag gjort denna operation åt en god vän.Är ett jäkla pill.
    Det går men är betydligt lättare att lossa hjulet
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    vrf montera bort hjul nr 2 om det ändå inte ska användas ?,om man byter till kort rem
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Som en sidospår till detta förstår jag inte alls hur man kan byta rem utan att att ta av hjulet, bytte rem imorse och jag hade aldrig kommit åt exempelvis AC:en utan att gå in via hjulhuset.

    En mer akut fråga, min gamla rem hade gått upp i remsor, och några remsor fastnade bakom remhjulet. Drog bort dem såklart, men då jag nu kör motorn med nya remmen så läcker det tydligt olja från bakom remhjulet, så misstänker packboxen.
    Är det här nåt som jag borde gruva mig för att byta själv eller borde jag klara det? Jag är väl just på nivån "kan byta rem och rullar själv". Bilen är 9-5 -00 som gått över 30000mil. Vad kan det tänkas kosta att åtgärda på verkstad?

  7. #27
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Är inga större bekymmer att byta packbox själv. Det du lär behöva dock är en muttermaskin för att knacka loss skruven till remskivan, stor låsringstång och nåt lämpligt att tryck ur och i packboxen med.

    Har för mig att jag fick pris på 1500-2000 för byte av packbox bakom remskivan hos saab.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  8. #28
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag tyckte det var väldigt enkelt att byta rem och löphjul om jag tog bort hjulet och motorfästet. Superenkelt att komma åt!

    Gjorde en film här:

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Kan följa upp vad det kostade, prick 2000 på en Saab/opel-firma. Hoppas de bytte o-ringen till oljepumpen, jag bad omett sånt byte men såg inget specifikt på fakturan när jag tittar nu. Fun fact, när jag bytte multiremmen upptäckte jag att krängningshämmarstaget på den sidan hade släppt ur sitt fäste, måste ha hänt under bogseringen hem. Nämnde inget om det till verkstaden och de påpekade inget om inte heller när jag hämtade ut bilen? Hoppas att de förutsatte att jag visste om det, annars är det ju verkligen nåt man vill få reda på.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hade gärna gjort det själv, men har ingen muttermaskin och de kunde ta in o fixa jobbet redan morgonen därpå, det kändes klart värt, speciellt då detta är vår enda bil.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Höger framhjul låser sig OG9-3
    Av kimpz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 15:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •