Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    10

    Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Tjingeling, jag har slutat (läs:aldrig börjat) göra service på verkstad av mina bilar. Gör det mesta i garaget om det går och nu börjar det bli dax att byta drivremmen på min SAAB 9-5 2.0t från -99 som just passerat 24.500 mil. Läser på i Haynesboken och ser då att man skall demontera hö framhjul samt plocka bort innerskärmen. Mitt problem är att garaget är trångt så att bilen står med höger sida dikt an mot väggen och vänder jag på den så kommer nosen mot garagedörren med dålig belysning och svinkallt från dragig dörr.
    Så frågan är om det går att byta ändå, det ser så ut när jag tittar ner i motorrummet. Man borde kunna känna/se underifrån att den nya remmen ligger an korrekt mot svänghjulet..?!
    Jag har kort drivrem och avser att sätta dit en ny kort rem om det nu spelar någon roll i sammanhanget. Har sökt för att finna svar på detta men inte hittat något. Synpunkter mottages tacksamt... ..!!

  2. #2
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Man behöver inte lossa framhjulet för att byta remmen, dock är det ett jävla pill samt att det kan vara bra med ritning över remdragningen när man håller på.
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Citat Ursprungligen postat av Rallyhalle
    ...det kan vara bra med ritning över remdragningen när man håller på.


    En vanlig förlängare med 1/2-tum fäste är också bra att ha, den passar ypperligt i remspännaren.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Rallyhalle
    ...det kan vara bra med ritning över remdragningen när man håller på.


    En vanlig förlängare med 1/2-tum fäste är också bra att ha, den passar ypperligt i remspännaren.
    Plus ett 4mm borr eller pinne att spärra spännaren med i draget läge.

    Bara för att märka ord: sätt inte remmen mot svänghjulet, då är du på fel sida av motorn.

  5. #5

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Citat Ursprungligen postat av canardlover
    Tjingeling, jag har slutat (läs:aldrig börjat) göra service på verkstad av mina bilar. Gör det mesta i garaget om det går och nu börjar det bli dax att byta drivremmen på min SAAB 9-5 2.0t från -99 som just passerat 24.500 mil. Läser på i Haynesboken och ser då att man skall demontera hö framhjul samt plocka bort innerskärmen. Mitt problem är att garaget är trångt så att bilen står med höger sida dikt an mot väggen och vänder jag på den så kommer nosen mot garagedörren med dålig belysning och svinkallt från dragig dörr.
    Så frågan är om det går att byta ändå, det ser så ut när jag tittar ner i motorrummet. Man borde kunna känna/se underifrån att den nya remmen ligger an korrekt mot svänghjulet..?!
    Jag har kort drivrem och avser att sätta dit en ny kort rem om det nu spelar någon roll i sammanhanget. Har sökt för att finna svar på detta men inte hittat något. Synpunkter mottages tacksamt... ..!!
    Hej!

    Spännare, spännhjul och brythjul bör ju också bytas i samma veva och det är ett j-a pill även om man har gott om plats på högersidan. Det är lätt att tappa ner skruvarna. Tänk dig för innan du drar igång, ladda upp med valium. ;-)

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Jag bytte rem, spännare & brythjul själv för nått år sedan med bilen på hjulen & med hjälp av en sådan här bild för att trä remmen rätt.


    Men bra ljus & go värme är två parametrar som är viktiga, samt bra verktyg såklart. Ja lite tålamod krävs nog också då det är trångt & pilligt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    10

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Tack till er alla för synpunkter. Näe, det heter givetvis remskiva på den sidan... ...men är det verkligen nödvändigt att byta både spännare och brythjul om inga missljud finns...??...så svåråtkomliga är väl inte dessa grejor när det väl är dax..?!..och snurrar man på brythjulet så brukar man ju känna/höra om lagret är dåligt.
    Någon av er som har synpunkter på detta med kort/lång drivrem..?..det mellanliggande brythjulet (nr.2 på Fredriks bild) sitter kvar om jag skulle vilja ta den längre remmen. Min motor "snarkar till" när jag lägger in backen (automatlåda) och jag har fått för mig att det kan vara remmen som "snarkar" när motorn rister till. Främre motorfästet (med gummikudden i) var spräckt när jag köpte bilen vid 17k så jag bytte den och hoppades på att "snarkningarna" skulle upphöra men icke... ..!Kanske med längre rem..??!!

  8. #8

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Kan bara rekommendera långa remmen. Körde med korta ett tag, med det missljud du beskriver. Har nu den korta med i skuffen som nödreserv.
    Mvh
    loca

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Spännaren behöver man kanske inte byta för sakens skull, även om jag nu gjorde så. Men brythjulet Nr2 skulle jag nog allt byta i preventivt syfte oavsett, pga att detta har en förmåga att haverera. Det kostar ju inte så många spänn när man ändå är där & grejar.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    10

    Re: Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??

    Tack alla för bra synpunkter, då skall jag inhandla den längre remmen och kolla priserna på brythjulen innan byte. Blev lite bränd på min förra bil där ett liknande brythjul kostade 1300:-.. ..!!..Vattenpumpen kan ju oxo vara skäl att fundera över då den verkar vara bytt vid senast? 11k enligt medföljande dokumentation dvs för >14k mil sedan..?!?. .vilket verkar mycket.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Kan bara rekommendera långa remmen. Körde med korta ett tag, med det missljud du beskriver. Har nu den korta med i skuffen som nödreserv.
    Mvh
    Tar upp en gammal tråd, men var är det bäst att köpa remmen?
    Det är väl lika bra att byta spännrulle också?

    Har en 2,3t -05

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag bytte rem, spännare & brythjul själv för nått år sedan med bilen på hjulen & med hjälp av en sådan här bild för att trä remmen rätt.


    Men bra ljus & go värme är två parametrar som är viktiga, samt bra verktyg såklart. Ja lite tålamod krävs nog också då det är trångt & pilligt.
    Fredrik (eller nån annan): Jag håller just på med den operationen du beskriver, + vattenpump. Undrar hur man kommer åt bulten på hjul nr 2, det är ju bara ca 2,5 cm mellan bulten å plåten. Verkar svårt å komma dit med nåt vettigt verktyg? Det ser ut som en torx? Hur mycket kan man hissa motorn innan man förstör nånting? Är ingen novis när d gäller å meka, men d här är verkligen mycke´ skruva!
    Tommy

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Jag bytte 2 uppifrån. Hissade motorn med domkraft lite underifrån för att få lite mer utrymme. Du får hissa sakta & en känsla när det inte rör sig mer i sidled. Trångt = ja. Men det går med vilja & rätt verktyg. Minns inte hur jag gick tillväga, kanske torxbits & "skiftnyckel" på den för att komma åt & lossa, sen fingerfärdighet.

    Vattenpump har jag dock inte behövt byta.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Ok Fredrik, tack för d. Ska attackera "2:an" imorron, tänkte kapa en insexnyckel, men d är nog torx. Isf är nog din variant bra, ist för skiftnyckel kan man ta en 8mm fast nyckel, mina torxbits är iaf 8mm. D mesta skruvandet är vattenpumpen, känns som halva motorn är bortskruvad innan man kommer åt den....
    Tommy

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Underlättar massor om man tar bort motorkudden om du inte redan gjort det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 SC VECTOR Visa inlägg
    Tar upp en gammal tråd, men var är det bäst att köpa remmen?
    Det är väl lika bra att byta spännrulle också?

    Har en 2,3t -05
    Om du vill göra det enkelt för dig skaffar du den här satsen (kort remdragning): http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/531023.html

    Tyvärr har speedparts semesterstängt i 3 veckor nu...

    Edit: Såg att det var ett lite gammalt inlägg jag kommenterat, jaja...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Jag monterade bort 2:an på en bil en gång och använde då bara biltemas billigaste insex-nyckel. Älghornet var dock bortmonterat vid tillfället annars hade det nog varit bökigt att komma åt.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Kanske är det insex & inte torx där på 2:ans skruv. Ja älghornet måste man väl ta bort, går det ens annars att byta?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Jag använde ett torxbits för 1/2" och sedan biltemas ringnyckel med spärrfunktion. Motorfäste bort.

    Passa på och kolla kedjesträckaren när du ändå är där och grejar.
    Fredrik J

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Fredrik å Fredrik: bytte 2:an igår (+ en massa annat) å d är 8mm insex. Provade först en torxbits som j fick kapa för å få ner, men d passade inte, så j kapade en insexnyckel så kort j kunde, då funkade d. Tycker d verkar som dom flesta har mer plats än vad j fick till? Hade kanske 2 cm, motorn rörde sej ingenting i sidled när j hissade den, bara uppåt?
    Glömde kolla kedjesträckaren Är d j-igt när allt är återmonterat? Räcker d å ta bort motorfästet?
    Tommy

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Höger framhjul låser sig OG9-3
    Av kimpz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 15:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •