Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

    Hej,

    Jag funderar på att montera steg1 i min bil då jag tror det kan få ner bränsleförbrukningen en hel del. Idag ligger jag på 0,75 runt 100km/h, 1,0 runt 120-130km/h och 1,4 stadstrafik.

    Hur påverkas dessa siffror med steg1 ni som har det?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Jag funderar på att montera steg1 i min bil då jag tror det kan få ner bränsleförbrukningen en hel del. Idag ligger jag på 0,75 runt 100km/h, 1,0 runt 120-130km/h och 1,4 stadstrafik.

    Hur påverkas dessa siffror med steg1 ni som har det?

    Mvh
    Matte
    Av det jag har läst kan det nog tänkas att förbrukningen sänks med kanske 5%
    Om bilen drar 1,1/mil och du åker 2000mil per år och trimmet kostar 7000kr tar det väl en 5år att tjäna in trimmet.
    Då är inte värdeminskningen pga chip inte inräknat.

    Jag tror att "sänkt" förbrukning snarare är ett argument att ta till för att övertyga tveksamma fruar

    Om inte annat får de en betydligt roligare bil.
    9-5 aero aut-05

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

    Hej ,

    Traskalle

    Du har inte heller räknat in eventuella strul som förekommer med trim under tiden man kör bilen, du vet hur det blev för dig ?
    Intre vart det kul att gasa varje dag på motorvägen och kolla värdena ?
    Fick du verkligen roligare bil på sommaren ?

    Jag har köpt nu en 08 Aero automat som drar något mer än min manuell bil jag hade, trots det så här min bränsle kostnad sjunkit drastiskt då jag kör inte bilen lika mycket som förut där man varit mer eller mindre hos trimföretag för felsökning av ena och andra , reperationer mm
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej ,

    Traskalle

    Du har inte heller räknat in eventuella strul som förekommer med trim under tiden man kör bilen, du vet hur det blev för dig ?
    Intre vart det kul att gasa varje dag på motorvägen och kolla värdena ?
    Fick du verkligen roligare bil på sommaren ?

    Jag har köpt nu en 08 Aero automat som drar något mer än min manuell bil jag hade, trots det så här min bränsle kostnad sjunkit drastiskt då jag kör inte bilen lika mycket som förut där man varit mer eller mindre hos trimföretag för felsökning av ena och andra , reperationer mm
    sant.

    Brände nog en mindre förmögenhet på alla test repor och kan nog med all rätt beskyllas för att bära stor del i klimatförändringen.
    9-5 aero aut-05

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

    Hej,

    Då kanske det inte ger varken det ena eller andra, får köra orginal då, kör ju så lugnt ändå nuförtiden.

    Trodde nog det skulle göra en del på förbrukningen men i 100 är dne ändå ok, det är i högre farter och stadstrfik den är väldigt törstig, men dte går kanske inte komma runt när man kör automat, min första automat

    Helt underbart måste jag säga och har nu väldigt svårt att se bilen som en manuell, den ska ha automat , det passar den som handsken.

    Mvh
    Matte

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Bränsleförbrukning 9-5 aero aut SC-07 steg1

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Då kanske det inte ger varken det ena eller andra, får köra orginal då, kör ju så lugnt ändå nuförtiden.

    Trodde nog det skulle göra en del på förbrukningen men i 100 är dne ändå ok, det är i högre farter och stadstrfik den är väldigt törstig, men dte går kanske inte komma runt när man kör automat, min första automat

    Helt underbart måste jag säga och har nu väldigt svårt att se bilen som en manuell, den ska ha automat , det passar den som handsken.

    Mvh
    Matte

    Hej,

    Jag tycker du gör rätt att du behåller bilen i org skick.

    Saknar du prestanda nån gång så är det bara växla ner.
    Den skall gå typ jämnt med 300 hk om du kör med en växel lägre mot 300 hk bil

    Håller med dig,automat är verkligen så rätt..
    Trodde inte själv att det skulle kännas så rätt med automat.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero steg1 ???
    Av Saab 9-5 -03 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 23:37
  2. Steg1 9-5 Aero -06
    Av tompa27 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 17:43
  3. steg1=aero???
    Av Arto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •