Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Högt vinande/väsande turbo och motorbortfall?

  1. #1
    Guest

    Högt vinande/väsande turbo och motorbortfall?

    Har någon ett bra svar åt mig? Har en fråga ang turboaggregatet. Var ute en sväng nu och när jag trycker på gasen så turbon får ladda så hör jag ett vinande/väsande som är högre än vanligt + att motorn "dör" med ett kraftigt ryck. Kan detta vara turbon som är på väg att rasa? Hade precis tvättat bilen men ej i motorrummet. Bytte stift igår men har ej känt något tidigare idag. satte i NGK BPCR7ES11. Hoppas att någon kan hjälpa mig med ev svar.

  2. #2
    Guest
    Var ut en sväng igen nu. Turbon laddar som en blådåre långt åt H*llvete upp på rött och sen ger den sig. Jag är själv inte så insatt men det finns väl en tryckvakt eller något.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Det är tryckvakten som går in och klipper tändningen.
    Något är fel med laddtryckregleringen. Kolla alla slangar till och från Magnetventilen, ser dom bra ut, testa att dra ut sladden till Magnetventilen, går bilen fortfarande lika tokigt så testa med en annan magnetventil. Går bilen "dåligt" (Grundladdtryck) när du drar ur kabeln till magnetventilen är något annat fel.


    Läs även här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=79521
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  4. #4

  5. #5
    Guest
    tack för svaren. Slangar ser helt ok ut. Testade att dra ur sladden till magnetventilen, då laddar den grundladd och går helt ok, men laddar ej fullt. Så om jag har tolkat ditt svar rätt niklasO så är det inte fel på magnetventilen. Hittade en annan grej när jag kikade runt turbon förut. bakom turbon så sitter det en rund hmm "metallgrej " Med ett ingående stag som reglerar något. Slangar går därifrån till magnetventilen. Denna grunka satt löst. Den sitter i 2 bult men muttrarna var borta. Har nu fäst den igen men ingen skillnad.
    Som gröngöling måste jag fråga vad detta är för grunka och kan den ha tagit skada av att sitta löst, regleringen kan ju inte ha fungerat som det ska med denna sittande löst.

  6. #6
    Guest
    Och om det ej är fel på Mg ventilen. Hur kollar jag om det är wastegaten som är kass? Ska kika lite på det som du skickade jonTe. Får ta och kolla med nordic om vad det är för wastegate som sitter i bilen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    tack för svaren. Slangar ser helt ok ut. Testade att dra ur sladden till magnetventilen, då laddar den grundladd och går helt ok, men laddar ej fullt. Så om jag har tolkat ditt svar rätt niklasO så är det inte fel på magnetventilen. Hittade en annan grej när jag kikade runt turbon förut. bakom turbon så sitter det en rund hmm "metallgrej " Med ett ingående stag som reglerar något. Slangar går därifrån till magnetventilen. Denna grunka satt löst. Den sitter i 2 bult men muttrarna var borta. Har nu fäst den igen men ingen skillnad.
    Som gröngöling måste jag fråga vad detta är för grunka och kan den ha tagit skada av att sitta löst, regleringen kan ju inte ha fungerat som det ska med denna sittande löst.
    Är det den "grunka" som på bilden är benämnd "actuator"?


    Kallas i så fall på svenska tryckklocka eller WG-klocka & är det som på verkar wastegaten för att reglera turbotrycket.

    Om denna varit lös så bör du ju justera grundladdtrycket, GLT.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Guest
    Ja det var den där "grunkan" som satt löst. Båda muttrarna var borta. Kommer detta att lösa mitt problem med överöverladdningen? Och är det lämpligast att låta saab göra inställningen av GLT? Är detta GLT likadant på trimmat som otrimmat?

  9. #9
    Guest
    Nu sitter den J*VLA grunkan fast i allafall. Dags att slå en pingla till saab i morgon. Tack för hjälpen gubbsss . You rock
    Får se om saab kan lösa resten utan att råna mig.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med vinande, väsande ljud
    Av Jocke Prahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 17:06
  2. Väsande/vinande ljud 9000 CS
    Av Panzaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •