Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Temperatur problem 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Temperatur problem 9000

    Tjena, Jag har två fel på min bil som jag skulle vilja ha lite tips om hur jag löser

    Bilen det gäller är en Saab 9000 2.3T


    Problem 1: Bilen går inte upp i temperatur, den ligger i princip i bott hela tiden, Vattnet i kylsystem blir dock varmt. När jag står stilla en längre stund efter hårdkörning kan den gå upp till 1/3, värmen i kupén ändras även efter detta, motorn kan vara varm men ändå får jag kall/ljumen luft efter 1 timmes körning

    Med andra ord, går tempen upp så höjs värmen inne i bilen

    Jag har bytt termostat. Men såg att jag har Felkod 3 vilket måste vara tempgivare för insuget där kontakten är sönder, är det den som spökar till det såpass mycket? kan den verkligen justera värme flödet inne i bilen på det sättet?


    Problem 2: Svajande laddtryck, vad kan detta bero på?, alla tryckslangar verkar hela även magnetventilen, inget onormalt glapp på impellern eller dylikt


    Ber om ursäkt för stav och gramtik fel, svenska är inte min starka sida, men hoppas iallafall att jag blir förstådd!

    Väldigt tacksam för svar


    Mvh Anton
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Kaktus
    Tjena, Jag har två fel på min bil som jag skulle vilja ha lite tips om hur jag löser

    Bilen det gäller är en Saab 9000 2.3T


    Problem 1: Bilen går inte upp i temperatur, den ligger i princip i bott hela tiden, Vattnet i kylsystem blir dock varmt. När jag står stilla en längre stund efter hårdkörning kan den gå upp till 1/3, värmen i kupén ändras även efter detta, motorn kan vara varm men ändå får jag kall/ljumen luft efter 1 timmes körning

    Med andra ord, går tempen upp så höjs värmen inne i bilen

    Jag har bytt termostat. Men såg att jag har Felkod 3 vilket måste vara tempgivare för insuget där kontakten är sönder, är det den som spökar till det såpass mycket? kan den verkligen justera värme flödet inne i bilen på det sättet?


    Problem 2: Svajande laddtryck, vad kan detta bero på?, alla tryckslangar verkar hela även magnetventilen, inget onormalt glapp på impellern eller dylikt


    Ber om ursäkt för stav och gramtik fel, svenska är inte min starka sida, men hoppas iallafall att jag blir förstådd!

    Väldigt tacksam för svar


    Mvh Anton

    Det är inte många grader som skiljer mellan kallt och varmt på mätaren, därför kan du ha 60 grader varmt vatten, men fortfarande en mätare i bottnen.
    Om tempgivaren är sönder vid insuget, så skadar det ju hur som helst inte att byta den


    Svajande laddtryck kan bero på så många saker. Alltifrån stift till kass turbo. Jag hade svajande laddtryck på min 900. Visade sig vara wastegaten som blivit sliten.
    Felkoder?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Citat Ursprungligen postat av Kaktus
    Tjena, Jag har två fel på min bil som jag skulle vilja ha lite tips om hur jag löser

    Bilen det gäller är en Saab 9000 2.3T


    Problem 1: Bilen går inte upp i temperatur, den ligger i princip i bott hela tiden, Vattnet i kylsystem blir dock varmt. När jag står stilla en längre stund efter hårdkörning kan den gå upp till 1/3, värmen i kupén ändras även efter detta, motorn kan vara varm men ändå får jag kall/ljumen luft efter 1 timmes körning

    Med andra ord, går tempen upp så höjs värmen inne i bilen

    Jag har bytt termostat. Men såg att jag har Felkod 3 vilket måste vara tempgivare för insuget där kontakten är sönder, är det den som spökar till det såpass mycket? kan den verkligen justera värme flödet inne i bilen på det sättet?


    Problem 2: Svajande laddtryck, vad kan detta bero på?, alla tryckslangar verkar hela även magnetventilen, inget onormalt glapp på impellern eller dylikt


    Ber om ursäkt för stav och gramtik fel, svenska är inte min starka sida, men hoppas iallafall att jag blir förstådd!

    Väldigt tacksam för svar


    Mvh Anton

    Det är inte många grader som skiljer mellan kallt och varmt på mätaren, därför kan du ha 60 grader varmt vatten, men fortfarande en mätare i bottnen.
    Om tempgivaren är sönder vid insuget, så skadar det ju hur som helst inte att byta den


    Svajande laddtryck kan bero på så många saker. Alltifrån stift till kass turbo. Jag hade svajande laddtryck på min 900. Visade sig vara wastegaten som blivit sliten.
    Felkoder?
    Nej nej skadar självklart inte att fixa skall göra detta imorgon blev bara lite fundersam så tänkte fråga här för kommer garanterat behöva fråga något imorgon.

    Får bara en Felkod och det är 3 Blinkningar.

    Vid fullgas pådrag så pendlar den fram och tillbaka mellan orange och röd hela tiden och tidvis går upp mer på rött
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Tippar på trött WG brukar bli så på t25an

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Tippar på trött WG brukar bli så på t25an
    Svårt att byta, och vad är priset på wg till en sådan här i runda slängar?
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Köp en forge direkt så slipper du framtida problem går lös på 1500-2000kr beroende på vart du köper.

    Skitenkel o byta 2 skruvar o sen hänga av armen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Köp en forge direkt så slipper du framtida problem går lös på 1500-2000kr beroende på vart du köper.

    Skitenkel o byta 2 skruvar o sen hänga av armen

    okej låter underbart lätt , Ska kika på om det kan vara något annat som orsakar problemet förens jag gör något förhastat bara .


    Det jag är mest orolig över är väl det med tempen som inte går upp, men går ju att köra med den
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Tjena en uppdatering, Mellan turbon och downpipen läcker det, men ska ju inte påverka laddet?

    Sen testade jag att lufta bilen idag, kom lite små bubblor, höjde värmen till HI, sen stängde jag av värmen, satte på locket, satte mig i bilen och då fanns det ingen värme alls :o även att tempen var på 1/3. Var lika kallt på hi/low.

    Gick ut skruva loss locket, och då börja den koka vilket är normalt när man satt tryck på sakerna.

    Kan det vara så att det finns luft kvar?

    Hur luftar man kylsystemet i en saab 9000 riktigt helt enkelt?
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Ha locket av. Full värme på econ "ej" ac sen låter du den stå på tomgång tills motorn gått upp i temp!

    Låt den stå igång och efterfyll när nivån sjunker

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Sådär nu har jag testat detta.

    Jag köra den ca 35 minuter utan lock kolla i expansionskärlet med en temp som visade som max 82 Grader, när den kom till 82 grader så börja den koka och spruta vatten, så stängde av bilen varpå den sluta koka och jag hälde på ca 3 liter vatten, ganska säker på att det inte var några 3 liter som åkte ut, och expansionskärlet var fullt när jag starta bilen


    Fick dock värme inne i bilen igen, som pendla mellan ljumet och hyffsat varmt

    Tempen som max utan lock

    http://www.ladda-upp.se/bilder/lnlbpdqswhhnvx/


    Tempen efter den kokat och jag hällt på vatten och kört ca 1.5 km

    http://www.ladda-upp.se/bilder/gemlkytfyjsmsa/


    EDIT: Kan ju tillägga att dessa temperaturer inte ser ut såhär normalt sett, utan brukar ligga precis på blå på mätarn, vid normal körning, dessa temperaturer får jag enbart när bilen stått stilla ca 30-40 min oavsett om bilen är varm eller kall
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Måste bara dubbelkolla har du dragit åt skruvarna i mätarhuset? Då dessa kan glappa o ge felvisande tempmätare. Bra sak o göra vid felsökning.

    Men att bilen kokar/sprutar när den står utan lock låter i mina öron inge bra!

    Ingen kylartätning i vattensystemet?

    Fungerar elfläkten?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Måste bara dubbelkolla har du dragit åt skruvarna i mätarhuset? Då dessa kan glappa o ge felvisande tempmätare. Bra sak o göra vid felsökning.

    Men att bilen kokar/sprutar när den står utan lock låter i mina öron inge bra!

    Ingen kylartätning i vattensystemet?

    Inte varit och pillat i mätarhuset något, och så fort det är under tryck så slutar den koka,

    Skulle inte förvåna mig om föregående ägare eller dylikt har haft i sånt tyvärr, såg nämligen så ut på gamla termostaten.
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Okej kan vara en bra ide o göra de då dessa skruvar brukar glappa vilket kan ge felande tempmätare.

    Kylartätning kan sätta igen kylkanaler vilket gör att motorn kan koka o även sätta igen andra kanaler i vattensystemet. Köpt en bil med de där skiten o gjutjärnsblocket sprack i den. Satt igen näst intill alla kanaler

    Nu behöver de ej va så i ditt fall men det är sämsta skiten som går o köpa till en motor!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Okej kan vara en bra ide o göra de då dessa skruvar brukar glappa vilket kan ge felande tempmätare.

    Kylartätning kan sätta igen kylkanaler vilket gör att motorn kan koka o även sätta igen andra kanaler i vattensystemet. Köpt en bil med de där skiten o gjutjärnsblocket sprack i den. Satt igen näst intill alla kanaler

    Nu behöver de ej va så i ditt fall men det är sämsta skiten som går o köpa till en motor!

    Aa vattnet är brunfärgat, så han har väl haft i ett par burkar kylartätning som säkert var samma summa som ett begagnat kyl, får helt enkelt köpa kylarrengöring och testa min lycka, den drar varken olja eller vatten så aa skulle inte förvåna mig om värmepaketet är fullt av detta samt kylet samt allt annat i motorn.
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9000, temperatur problem samt svajande laddtryck

    Sådär temp problemet löst.

    Tömde hela systemet och luftade riktigt, samt skruvade ner mätarhuset och drog åt ett par muttrar där, blev inget lödande dock då jag bara hade nån Ö&B lödkolv.

    Bara ett problem kvar då, det svajande laddtrycket
    Saab 9000 2.3T A50 -97
    Saab 9000 2.3T -96

Liknande ämnen

  1. Ny SID visar fel temperatur plus kupéfläkts problem 9-3 -01
    Av Anders.k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 22:46
  2. Acc och sid temperatur problem
    Av densvenske i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 18:50
  3. Låg temperatur 9000 i 16v
    Av Christian301 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 12:03
  4. 9000 cse 2,3t temperatur problem
    Av guerini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 00:44
  5. Blandade temperatur problem
    Av JOTNT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •