Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Har jag motorvärmare?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Har jag motorvärmare?

    Bilen: 9-3 SC 2009 (i signaturen)

    Det sitter en Calixkontakt under grillen, men det är omöjligt att se om den är inkopplad till någonting. Det finns inget 220V uttag inne i bilen. Det finns ingenting om motorvärmare under Inställningar i SID (men det kanske bara kommer upp om motorvärmaren får ström?).

    Enklast är väl att åka och köpa en kabel för 300 spänn, men det är ju sura pengar om det inte finns någon värmare. Någon som vet om SAAB monterade denna kontakt på alla bilar (med eller utan installerad värmare)?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Har jag motorvärmare?

    Elektrisk motorvärmare brukar vara originalmonterad på alla BioPower bilar avsedda för nordiskt/skandinaviskt kallt klimat. Så ja, mest troligt har du en "doppvärmare" i motorn om du har en BioPower. Men grenledningssats med uttag inne i kupén fanns inte som standard, utan fick eftermonteras om man ville ha det.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Har jag motorvärmare?

    Ett prisvärt alternativ mot original kablarna.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... efa-40130/

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    Låter lysande! Nu drar jag till Biltema!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Har jag motorvärmare?

    Helt säker på att du inte har kupéuttag? Mitt sitter väldigt osynligt, längst in under/bakom handskfacket. Tog en liten stund att upptäcka

    Man har knappast uttag i fronten utan att det är inkopplat i något, dvs minst motorvärmare!
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    Sladd inköpt! Efter lite elektronikspray och kontaktmassage så fick jag kontakt och ett svagt "dån" hördes i motorn. Det verkar fungera! Däremot så har jag finkammat bilen med ficklampa, och det finns inget uttag för kupévärmare.

    Det kommer inte upp något om motorvärmare under Inställningar, så jag kan inte programmera bilen när värmaren skall starta. Det får ske med en timer vid eluttaget istället, vilket går lika bra.

    Har bilen parkerad på gatan utanför villan, så jag måste dra sladden över trottoaren. Köpte en tung gummimatta på Biltema att lägga över sladden. Vi får se hur länge det dröjer innan någon klagar eller saboterar arrangemanget... Finns inte så många andra sätt att göra det på tyvärr.

  7. #7

    Har jag motorvärmare?

    Hade en 2007 SC Biopower med uttag för kupévärmare, och första natten jag kopplade in värmaren med extern timer/tidur fick jag en rejäl överraskning....
    Kl 04.00 gick billarmet i villagaraget och man var lagomt kaxig när man smög ut i kylan i bara kalsonger och öppnade garageporten.... :-S
    Falsklarm!
    Visade sig sen att man måste koppla bort kupesensorn till larmet (via färddatordisplayen i bilen) varje gång man skulle köra kupévärmaren för annars utlöste larmet!
    Kasst värre!
    Men det kanske dom ordnat till nyare modeller?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av NitroxDiver
    Hade en 2007 SC Biopower med uttag för kupévärmare, och första natten jag kopplade in värmaren med extern timer/tidur fick jag en rejäl överraskning....
    Kl 04.00 gick billarmet i villagaraget och man var lagomt kaxig när man smög ut i kylan i bara kalsonger och öppnade garageporten.... :-S
    Falsklarm!
    Visade sig sen att man måste koppla bort kupesensorn till larmet (via färddatordisplayen i bilen) varje gång man skulle köra kupévärmaren för annars utlöste larmet!
    Kasst värre!
    Men det kanske dom ordnat till nyare modeller?
    Det låter ju ganska drygt... Konstigt att kupélarmet reagerar på temperatur också?

    Att ha värme i bilen och isfria rutor är ju halva grejen med motorvärmare. Borde väl inte vara så förfärligt dyrt att dra in ström i kupén? Någon som har tips på bra firma i Malmö?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Har jag motorvärmare?

    Calix har ett färdigpaketerat Comfort Kit för bilar med förmonterad motorvärmare.

    http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=69

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Calix har ett färdigpaketerat Comfort Kit för bilar med förmonterad motorvärmare.

    http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=69
    Tack Fredrik! Det verkar vara precis vad jag behöver. Kostar 1700 på Mekonomen + montering.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    Första natten med motorvärmare i hela mitt liv, och jag är kanske en aning besviken.

    -3°C ute, värmaren slog på 04:00 och jag körde strax efter 6. Jag har 7.3 km till jobbet och tempmätaren stod på "halv nio" när jag kom fram. Det kom lite värme i kupén den sista kilometern. Det är dock bättre än innan då tempnålen stod knappt rörde sej alls på samma sträcka.

    Väldig skillnad på 9-3 och 9-5! En 9-5 utan motorvärmare blir snabbare varm än en 9-3 med motorvärmare

    Skall jag köra längre med värmaren?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Har jag motorvärmare?

    Calix skriver ju
    http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=74

    Hur länge skall motorvärmaren vara inkopplad innan bilen skall användas?
    Inkopplingstiden skall anpassas efter utetemperaturen, rekommenderade tider är:
    Vid + 10°C ca 1h
    Vid 0°C ca 1h
    Vid - 10°C ca 2h
    Vid - 20°C ca 3h
    Men min upplevelse är att man behöver något längre tid. Så du får prova dig fram med att utöka en timme i taget tills du känner dig nöjd.

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Har jag motorvärmare?

    Sedan ska man ju inte ha ngn övertro på hur mycket snabbare man får värme i kupén med bara en elektrisk motorvärmare. Det är ingen stor effekt i dom där värmarna.

    Men kombinera det med en kupéfläkt så blir det rejält mycket bättre. Då har man en grundvärme kvar i kupén från fläkten tills motorn börjar komma upp i temp och själv genererar värme. Jag skulle aldrig klara mig utan motor o kupévärmare om man har bilen ute under bar himmel över natten.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471

    Har jag motorvärmare?

    Jag kör med motorvärmare idag höll motorn 33 grader opensid när jag startade den i -15 då det är en stolpe med tidur är jag osäker på hur länge strömmen är på. Det underlättar när det är sprit i tanken.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    I natt blir det värmare på hela natten så får vi se vad max temp blir. 550W x 9 timmar blir väl ungefär en femma i kostnad.

    Blir lite orolig om bilen kommer att gå konstant under driftstemperatur när jag bara kör fram och tillbaka till jobbet. SAAB 9-3 måste vara ett extremfall vad gäller tid/sträcka till driftstemp?

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471

    Har jag motorvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    I natt blir det värmare på hela natten så får vi se vad max temp blir. 550W x 9 timmar blir väl ungefär en femma i kostnad.
    Jag glömde motorvärmare på en gång i garaget, timern var satt på hela tiden och inte på ur, under bra många timmar när jag startade bilen visade opensid 78 grader så visst går det få varm motor.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Har jag motorvärmare?

    Nu var det andra bullar! Tempnålen går upp till en fjärdedel när man vrider om nyckeln och det finns varmluft direkt (nio timmars värmning).

    Nu får jag experimentera med tider mellan två och nio timmar.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Har jag motorvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    I natt blir det värmare på hela natten så får vi se vad max temp blir. 550W x 9 timmar blir väl ungefär en femma i kostnad.
    Jag glömde motorvärmare på en gång i garaget, timern var satt på hela tiden och inte på ur, under bra många timmar när jag startade bilen visade opensid 78 grader så visst går det få varm motor.


    //B
    TapaTalk
    Nice

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Har jag motorvärmare?

    Angående att larmet går igång av kupevärmaren så kan man köra en gettolösning.
    Man tar genomskinlig tejp och sätter för de två små gallren uppe vid backspegeln. Det är där ifrån larmet skickar ut en impuls.
    Tejpar man lite snyggt så syns det inte ett smack utifrån
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad MED motorvärmare NG9-3 B207
    Av agnes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 18:54
  2. Motorvärmare
    Av Allan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 17:03
  3. Motorvärmare
    Av 9-5:an i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •