Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    för ett par dar sen tändes check engine på bilen (9-5 -9 samtidigt började tempmätaren ramla ner i botten men fungerar ibland, och bränsleförbrukningen ökade samtidigt från ca 0.7 till 0.9-1.0 (samma sträcka samma hastighet, 70km/h) så vad kan felet tänkas vara?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Jag har varit med om samma fel på 2/3 bilar den senaste veckan. Då har det varit termostaten som gett sig. Enklaste sättet att se det på är att köra stadstrafik, då gick temperaturen upp, för att sedan dippa såfort man ger sig ut på "långkörning". Och på bägge bilarna tändes CE-lampan, antar att styrboxen tror att den får fel mätvärden fast den egentligen mäter rätt. Bytte termostat och bilen gick upp i rätt temperatur direkt

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    hm kan det verkligen vara det? nålen åker max i botten direkt, tycker den borde sjunka sakta om termostaten stod öppen och kylde motorn för mycket? lös din ce hela tiden eller bara när nålen dök?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Det låter ju däremot konstigt. Bilarna var inte mina, utan bekantas så när jag tog dem så lös lampan och de släcktes med Tech2 och har inte kommit tillbaka (mätte även upp den ena, det var inget fel på tempgivaren eller kablaget). Men nålen gick ju sakta upp för att hamna på ca 1/4 för att öka till nästan 1/2 vid stadskörning och gick sedan stadigt ned till 1/4 igen
    Men om den går i botten direkt som du säger så blir jag lite osäker. Då skulle det faktiskt kunna vara fel på temperaturgivaren eller kablarna. Frågan är bara hur det fungerar? För jag har fått för mig att det sitter två skilda temperaturgivare, om jag inte tänker på någon annan bil nu? Och det skulle verka osannolikt att både den till instrumentet & den till styrenheten går samtidigt. Om det är en enda givare så skulle jag nog satsa stort på att ta bort och mäta upp den

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    för ett par dar sen tändes check engine på bilen (9-5 -9 samtidigt började tempmätaren ramla ner i botten men fungerar ibland, och bränsleförbrukningen ökade samtidigt från ca 0.7 till 0.9-1.0 (samma sträcka samma hastighet, 70km/h) så vad kan felet tänkas vara?
    Istället för att vi sitter och spekulerar här inne så bör du nog läsa ut felkoden som gjort att check engine tänts - har du felkod är det lättare att säga vad som är knas.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?


  7. #7

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Den undre från teknikmagasinet kör jag med till min 9-5 -02. (Och många andra bilar) Den fungerar klockrent så länge du har en dator med bluetooth och programvara (medföljer läsaren på en skiva) eller en android lur.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    10

    död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Det är med största sannolikhet tempgivaren som gett upp. En ny på Saab kostar ett par hundringar.
    Jag hade en dålig termostat på min bil, 9-5:a-02, så tempen pendlade lite som det beskrevs tidigare i tråden. Knappt upp till hälften och sedan när man körde snabbare så sjönk den till en fjärdedel. Sedan plötsligt så "dog" tempmätaren, nålen åkte rakt ner till noll och motorlampan tändes. Läste ut felkod och det var tempgivaren som larmade. Bytte tempgivare (och termostat eftersom det ändå var isärplockat) och fick normala värden och funktion.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    ok P0116 och P0101 fick jag, tempgivaren bredvid termostaten antar jag, kan det vara luftläckage nånstans med?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    10

    död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    P0116 är tempgivaren, som sitter bredvid termostaten. Billig och lätt att byta. Det var den enda felkoden jag hade.
    Jag skulle börja med att byta tempgivaren, eftersom det är ganska lätt gjort. Kolla sen om du får tillbaka samma förbrukning som tidigare. Nästa steg blir att felsöka P0101. Nåt med LMM i övrigt har jag ingen erfarenhet av just det problemet...

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Om jag inte är ute och cyklar så är det här med olika tempgivare så är det väl två givare på T5 (en för styrbox, en för instrumentet) men på T7 så är det bara en tempgivare för både instrument och styrbox.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Citat Ursprungligen postat av arhne
    Det är med största sannolikhet tempgivaren som gett upp. En ny på Saab kostar ett par hundringar.
    Jag hade en dålig termostat på min bil, 9-5:a-02, så tempen pendlade lite som det beskrevs tidigare i tråden. Knappt upp till hälften och sedan när man körde snabbare så sjönk den till en fjärdedel. Sedan plötsligt så "dog" tempmätaren, nålen åkte rakt ner till noll och motorlampan tändes. Läste ut felkod och det var tempgivaren som larmade. Bytte tempgivare (och termostat eftersom det ändå var isärplockat) och fick normala värden och funktion.
    P0116 sätts om termostaten är dålig och motorn inte kommer upp i en viss temperatur inom en viss tid. Om du bytte båda samtidigt kan du inte veta om det var fel på tempgivaren eller termostaten. Men eftersom du anger att termostaten var dålig är det ju mest troligt att den orsakade felkoden.
    Signaturlös

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Det låter ju däremot konstigt. Bilarna var inte mina, utan bekantas så när jag tog dem så lös lampan och de släcktes med Tech2 och har inte kommit tillbaka (mätte även upp den ena, det var inget fel på tempgivaren eller kablaget). Men nålen gick ju sakta upp för att hamna på ca 1/4 för att öka till nästan 1/2 vid stadskörning och gick sedan stadigt ned till 1/4 igen
    Men om den går i botten direkt som du säger så blir jag lite osäker. Då skulle det faktiskt kunna vara fel på temperaturgivaren eller kablarna. Frågan är bara hur det fungerar? För jag har fått för mig att det sitter två skilda temperaturgivare, om jag inte tänker på någon annan bil nu? Och det skulle verka osannolikt att både den till instrumentet & den till styrenheten går samtidigt. Om det är en enda givare så skulle jag nog satsa stort på att ta bort och mäta upp den
    På mig låter detta närmast som termostaten, inte tempgivaren. Båda felen kan bete sig så, men tempgivare brukar avllida mer klockrent, av eller på, möjligen uppprepat några gånger. Det vanligaste tempgivarfelet är att det blir avbrott och mätareren går till "oändligt" kallt (vilket motorelektroniken enkelt kan separera från låg temperatur).

    När Trionic ser alltför konstiga värden släcker den tempmätaren, så att den dör är inte någon säker indikering på något. Däremot att den pendlar men har fysiskt rimliga värden stämmer bra med termostatfel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    ska beställa ny givare på måndag, kan det göra att förbrukningen ökar? t7 tror motor är kall och ger fel bränslemängd? borde inte lambdan säga ifrån då på nåt sätt?
    rinner kylvätskan ur när man byter givaren förresten?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    10

    död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Stämmer! Men eftersom jag ändå skulle ha isär kylsystemet och vare sig givare eller termostat är särskilt dyrt, så körde jag med både hängslen och livrem, och bytte båda.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    ska beställa ny givare på måndag, kan det göra att förbrukningen ökar? t7 tror motor är kall och ger fel bränslemängd? borde inte lambdan säga ifrån då på nåt sätt?
    rinner kylvätskan ur när man byter givaren förresten?
    Den räknar ut normal temperatur efter förbrukat bränsle, och om det är själva tempgivaren stämmer det rätt bra. När jag hade tempgivarfel (alltså inte termostaten) ett längre tag på sommaren kunde jag inte se någon ändrad förbrukning.

    Det rinner ut kylarvätska när du byter, men inte så fort om du först har släppt trycket i kylsystemet och sedan har skruvat åt kylarlocket igen. Vilket är hur WIS säger att man ska byta den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688

    Re: död tempmätare, ökad förbrukning, CE?

    har du mätt upp motortemperatur?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -07, Ökad bränsleförbrukning
    Av paef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 20:25
  2. 9-5 Biopower ökad bränsleförbrukning
    Av Sasjjj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 15:14
  3. Ökad effekt med ventil!!
    Av bridgeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •