Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

  1. #1

    Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Hej!
    Först vill jag säga att jag är osäker på vilken del jag skulle posta i eftersom jag inte vet vartifrån ljudet kommer.

    Det gäller en 9-5 aero -02 med 17k mil på mätaren. Helt original.

    Precis när kopplingen ska greppa så uppstår ett tjutande ljud (se filmen). Det hörs mycket mindre innefrån bilen, och smyger jag upp kopplingen så blir ljudet inte lika skarpt men det finns där ändå. Jag har hört något liknande ljud när jag råkat ta farthinder för fort, men är inte 100% på att det är samma ljud eller om då är stötdämparna som gneggar lite.

    Jag upplever det som att det är från vänster sida (i färdriktningen) men blev osäker nu när jag såg filmen själv.

    Några ideer på vad det är som låter? Momentstaget mellan låda och motor är bytt för några månader sen utan någon skillnad.

    Vid 0:12 så hörs ljudet som tydligast.
    http://www.youtube.com/watch?v=_6dXmD2l9TQ

    Mvh Oskar

    Edit: Ska tilläggas att det hörs även när jag växlar från 1an till 2an och släpper upp kopplingen. I de högre växlingarna så tror jag att ljudet dränks av alla andra ljud som uppstår i högre fart.

    Edit 2: kom på en tillsak som gör att mina misstankar riktas mot något motorfäste eller bussning. När jag skulle tryckutjämna bensinsystemet för att byta soppafilter genom att dra säkringen till soppapumpen och starta bilen. Precis när motorn dör pga soppatorsk så vibrerar den en heldel och då när motorn hostade och hade sig för den inte fick soppan så hörde jag ljudet igen. Utan växel i.

    När jag står utanför bilen och någon startar den så uppstår och tjutet precis när motorn hoppar igång.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 564

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Skulle kunna tänka mig att lamellen är såpass sliten att den nuddar nitarna på nån av sidorna.

    Hur känns kopplingen ?

    Tar långt ner eller långt upp ?

    Slirar den vid segdragning på 5an ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Skulle kunna tänka mig att lamellen är såpass sliten att den nuddar nitarna på nån av sidorna.

    Hur känns kopplingen ?

    Tar långt ner eller långt upp ?

    Slirar den vid segdragning på 5an ?
    Den tar ganska långt upp och ganska tvärt. Folk som kör den första gången tenderar att göra ryckiga växlingar. Men jag tycker inte att den är extrem på något sätt. Jag kom och tänka på några tillfällen när samma ljud uppstod vilket får mig att tvivla på att det är kopplingen som gör ljudet. Läs mina "Edits" längst ner i posten.

    Inte märkt något slir vid segdragning men å andra sidan så växlar jag alltid ner innan fullgas.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 564

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Skulle kunna tänka mig att lamellen är såpass sliten att den nuddar nitarna på nån av sidorna.

    Hur känns kopplingen ?

    Tar långt ner eller långt upp ?

    Slirar den vid segdragning på 5an ?
    Den tar ganska långt upp och ganska tvärt. Folk som kör den första gången tenderar att göra ryckiga växlingar. Men jag tycker inte att den är extrem på något sätt. Jag kom och tänka på några tillfällen när samma ljud uppstod vilket får mig att tvivla på att det är kopplingen som gör ljudet. Läs mina "Edits" längst ner i posten.

    Inte märkt något slir vid segdragning men å andra sidan så växlar jag alltid ner innan fullgas.

    Låter som en sliten koppling ändå.

    Prova att segdra ordentligt på 5ans växel. från ca 50km/h uppåt 130km/h
    Hinner inte med allt.....

  5. #5

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Zettervall

    Den tar ganska långt upp och ganska tvärt. Folk som kör den första gången tenderar att göra ryckiga växlingar. Men jag tycker inte att den är extrem på något sätt. Jag kom och tänka på några tillfällen när samma ljud uppstod vilket får mig att tvivla på att det är kopplingen som gör ljudet. Läs mina "Edits" längst ner i posten.

    Inte märkt något slir vid segdragning men å andra sidan så växlar jag alltid ner innan fullgas.

    Låter som en sliten koppling ändå.

    Prova att segdra ordentligt på 5ans växel. från ca 50km/h uppåt 130km/h
    Okej tack!
    Plattan i mattan från 50 med 5an i alltså? Låter taskigt mot kopplingen
    Jag återkommer när jag testat.

    Om det är kopplingen, borde de inte gå att hitta det läget där den tjuter? Eller förlänga tjutet genom att gå försiktigare upp med kopplingspedalen?

  6. #6

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Har nu varit ute och testat. Blev en repa 50-150, fullgas i 5an. Sen kom jag ikapp farbrorblå och fick ta de varsamt. Ingen tendens till slirande koppling va jag kunde märka.

    Hur är det med växellådan? Såvitt jag vet byts eller fylls aldrig lådan på med olja enligt service? Har jag fel?

    Kan tillägga att ljudet inte har blivit värre de senaste året.

    Återigen tack för svaren fredde!

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Låter som sliten koppling
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Låter som sliten koppling
    Är väll inte bättre än så då.
    Har du något humm om vad en kopplingsbyte går på hos en verkstad för en 9-5a?

    Är det någon fara att åka runt med den gnisslandes sålänge den inte slirar?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    892

    Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    Kopplingsbyte brukar börja på 5000:- för arbetet.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  10. #10

    Re: Tjutande ljud när kopplingen greppar. Film

    urtrampningslager e slut helt säker. samma på min

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •