Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta stereo Saab 9-5 2005

  1. #1

    Byta stereo Saab 9-5 2005

    Hej, jag kan inte så mycket om att byta Saab stereo. Jag läste massa om kodning och sånt men har inte förstått det tydligt.

    Jag är intresserad att byta till DVD skärm stereo och undrar om det går på min Saabs modell?

    Här är länken på stereon:
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 8020.4686/

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Din originalstereo är gift med din bil (chassinumret), så skulle du vilja flytta originalstereon eller byta den mot en annan originalstereo så måste den först skiljas från din bil och sedan gifta in den nya. Det görs med en Tech2 som kostar några tusen, alternativt göra det på verkstad som har ett sådant verktyg.

    Ska du däremot göra som jag gjort i min 9-3:a, plocka ut originalstereon och lägga undan på en hylla för att sedan sätta in en ny eftermarknadsstereo så behövs varken ingiftning eller skiljsmässa göras, då det är ett av Saabs egna stöldskydd.

  3. #3

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj ... l-gps.html

    Denna ska jag trycka i i min bil i dag

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Citat Ursprungligen postat av Adrian05
    http://www.bluepower.se/sv/produkter/ljud-bild/bilstereo/2-din-storlek/7-bilstereo-med-pekskarm-bluetooth-ipod-kompatibel-gps.html

    Denna ska jag trycka i i min bil i dag
    Ingår allting som behövs för att få GPS funktionen? Visa gärna lite bilder på hur det ser ut i bilen med denna skärm!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Jag förstår inte alltså behövs det kodning eller inte på en Saab 9-5 2005 om jag sätter i denna eller vilken som?

    http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 8020.4686/

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Nej du behöver inte koda någonting om du sätter in den stereon i din 9-5. Dessutom är den frågan väldigt delad. Vissa säger att det ej går att byta stereo (detta gäller endast saab original stereo) mellan olika bilar utan att man behöver skilja/gifta dessa med tech2. Andra säger att de har bytt stereo utan att skilja/gifta utan problem. Så frågan är delad men för att byta ut din saab original stereo emot en annan av annat märke så behöver du inte göra någonting annat än att byta ut dom.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Jaha nu förstår jag att det kan vara vilken stereo som helst men inte en saab original från en annan bil. Men kan man sälja sin saab stereo och vad kostar den då?.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Jo teoretiskt sätt kan du väl alltid sälja din saab stereo men som sagt, vissa säger att de måste skiljas och giftas in och andra säger att det fungerar ändå så det sker på egen risk då jag är osäker på vad som händer med stereon om stöldskyddet går in. Förhoppningsvis finns det väl någon som är mer insatt i detta då jag själv aldrig bytt stereo i en saab.

    När det gäller priser så är det väldigt splittrat. Kolla bildelsbasen.se för att få svaret på den frågan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Citat Ursprungligen postat av Oceans12
    Jaha nu förstår jag att det kan vara vilken stereo som helst men inte en saab original från en annan bil. Men kan man sälja sin saab stereo och vad kostar den då?.
    Utan att kolla några priser så skulle jag säga att en stereo som inte är skild från sin bil inte är värd många kronor då det kostar flera hundra kronor att skilja och gifta in den av nästa ägare. Jag skulle sparat stereon för att sätta tillbaka den bilen säljs och spara den stereon du köpt/ska köpa.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Är det någon som vet av någon 2-din enhet som har ingångar för knapparna på ratten? Eller vet hur man kan göra för att få dem att funka?

    Vad jag förstått så är kommunicerar de via canbus vilket kanske gör det lite trixigare.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byta stereo Saab 9-5 2005

    Nu minns jag tyvärr inte vart jag såg detta men det skall finnas en sats någonstans som gör det möjligt att få rattknapparna att fungera med andra stereoenheter än saab original. Fan att jag inte minns vart jag sett det bara...

    Edit: Jag vet inte om detta hjälper dig något men kanske. http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... el_buttons
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06
    Av Isabelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:48
  2. Byta stereo i en saab 9-5?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 21:09
  3. Byta stolar Saab 9-5 2005 (eller kjolar?)
    Av yttermer i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •