Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta tändningslås Saab 0g900 års 87

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Byta tändningslås Saab 0g900 års 87

    Tändningslåset skulle naturlligtvis ge sig på min og900 när man stod på besiktningen.

    I vilket fall nu måste det bytas och har fått tag i ett bättre begagnat med låscylinder och konsollen runt om så låset är komplett.

    Men naturlrligvis har Saab varit tvungna att krångla till det genom att dra fast tändlåset med 3 st väldigt speciella skruvar. Dom ser nästan ut som en stjärna.

    Någon som har ett bra tips på hur man får loss dessa? Läste på lite forum om att tillverka ett eget verktyg men har ej tillgång till svets.

    Så egentligen så är min fråga om någon vet hur man byter låset på bästa sätt?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Byta tändningslås Saab 0g900 års 87

    vad är det som är trasigt på ditt då? Om det enkom är cylindern som har tappat kontakten med övrig mekanism så går det ju att ta ur den bara och låta resten sitta där. Oftast är det en liten drivtapp mellan cylinder och drev som går sönder och den följer väl med ut om jag inte är helt ute och cyklar.

    De där muttrarna sitter sällan särskilt hårt så de är det minsta problemet annars. två dorn och en skiftnyckel, låsringstång eller nånting som greppar brukar gå bra.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Byta tändningslås Saab 0g900 års 87

    13hylsa, vinkelkapen och såga ut hylsan till 3 tappar, sen är det bara lossa skruvarna. Men slå loss med don funkar fint också. Hur själva tändlåset kommer loss har jag dålig koll på, det skall stå i nåt visst läge och en liten tapp tryckas in eller nåt sånt.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Byta Tändningslås
    Av Thobbie80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 09:16
  2. Byta tändningslås 9-5 99a
    Av olander91 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 20:27
  3. Byta tändningslås Saab OG900 års 87.
    Av rybbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 21:21
  4. byta tändningslås grr ???
    Av Hakis 9 5 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •