Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Att välja namn till sitt barn?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Att välja namn till sitt barn?

    Hur väljer ni namn till Era barn?
    Våran son är påväg då frugan är över halvvägs i graviditeten och namnfrågan har dykt upp i huvudet.
    Jag vill ju gärna ha något inte helt vanligt gammalt svenskt namn utan gärna något mer udda men gärna inte ryskt/östeuropeiskt utan mer från Danmark eller Amerika då mina rötter är där.
    Jag heter Michel (inte Mikael) och frugan heter Julia så något som passar in där.
    Vill gärna att mitt barn heter Viggen i mellannamn
    Tror inte frugan går med på det men man vet aldrig
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Då borde Viggo funka som mellannamn.
    Har inga barn själv, och inga direkta planer på att tillverka några heller, men jag får väl dra parareller till mina katter Jag vet, inte riktigt samma grej, men att döpa något är ju väldigt svårt.
    En av kissarna döptes efter mitt favoritmärke på gitarrer, Gibson.
    En tidigare döptes till Sigge, efter Sigge Mc'kvack i ducktales (gillar verkligen tecknat)
    Och så håller det på. Vill gärna anspela namnet på något jag gillar, har intresse av eller som allmänt har stor innebörd för mig.
    Lycka till och stort grattis i förskott
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Ett namn som fingerade lite i bakgrunden till både våra grabbar var Julian. Inte så svenskt, fast kanske snarare brittiskt än dansk/amerikanskt. Hade det trillat ut en tjej så hade det nog blivit Alvie.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Vår son blev en Sixten, efter Sixten Sason vill jag gärna tro

    Vi hade en lista som jag tillverkat genom att ta ut förnamnet på varenda manlig person som studerat vid vårt universitet de senaste 30 åren och sen rangordnat dem efter deras "vanlighet". På så vi kunde vi undvika alltför vanliga namn och samtidigt få en väldigt bra överblick över "tillgängliga" namn.

    I slutändan så kom sambon med förslaget Sixten, utan hjälp av listan, vilket jag gärna godkände

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Vi kollade lite på följande:
    - Namn som inte är så vanliga
    - Skall vara relativt korta då vi har ett långt efternamn
    - Namnet skall gå att uttala och stava normalt på Engelska
    - Till andranamn kollade vi även på gamla släktnamn, man hittar mycket kul när man går bakåt i släkten några generationer
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Att välja namn till sitt barn?

    Du kan få namnen vi tänkte ge en kille,har dock kommit två tjejer.

    Emrik
    Leon

    /Magnus

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Alla mina tre barn har fått förnamn från 10-topplistan över vanligaste namnen. Tycker det är ganska skitnödigt att ge sina barn ovanliga och konstlade namn om det inte finns i släkten sedan tidigare.
    Man kan ju ha ett andranamn om man vill sväva ut.
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Hur väljer ni namn till Era barn?
    Våran son är påväg då frugan är över halvvägs i graviditeten och namnfrågan har dykt upp i huvudet.
    Skoj, då får vi barn ungefär samtidigt (slutet av maj är det sagt för oss)... ;-)

    Det där med namn är svårt, just för att man är två (föräldrar) som bara måste komma överrens. För vårt första barn som nu är 2,5år blev det visserligen ett bra namn till slut men det var varken mitt eget eller min frus förstahandsval.

    Jag anser personligen att det absolut viktigaste med ens förnamn är att man aldrig behöver få svaret "ursäkta vad sa du?" när man presenterar sig. Så även om man väljer ett ovanligt namn får det inte vara på tok för udda. När jag var föräldraledig förra gången babblade jag med en annan mamma i lekparken flera gånger i tron om att hennes son hette "Melvin" tills jag en dag såg att hon tatuerat in "Nevil" på sin underarm. Visst, när jag väl fattat att han hette Nevil funkade det alldeles utmärkt, men det kan skapa förvirring.

    En annan tanke är att som redan nämnts att ha ett namn som funkar även utomlands - det behöver inte nödvändigtvis betyda att namnet skall finnas på andra språk, men att det åtminstone ska vara hyggligt lätt att uttala på andra språk en svenska när man läser det. Örjan och Hjördis är väl ett typexempel på motsatsen.

    Men detta är som sagt bara personliga åsikter. Oavsett vad ni själva väljer för strategi, ställ dig frågan "skulle jag själv kunna tänka mig ha det här namnet resten av mitt liv?". Om svaret är nej - välj ett annat namn.

    Man kan även kolla namnsdagsalmanackan för inspiration - där finns bara "riktiga" namn, men en salig blandning av väldigt vanliga (typ Maria) och väldigt udda nästan utdöda namn (vad sägs om Konstantin?).

    SCBs namnstatistik över de vanligaste förnamnen 2011

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Varför bestämma namnet i förväg? Det brukar ge sig när man ser den lille första gången. Då ploppar det fram ett namn som känns rätt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Får jag en dotter blir det Stella (efter ölen Stella Artois) men skulle det bli en kille får det bli Stellan!
    SAAB 9-3 Aero -01 - Autotech Steg III
    SAAB 9-3 SC Linear -06

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Varför bestämma namnet i förväg? Det brukar ge sig när man ser den lille första gången. Då ploppar det fram ett namn som känns rätt.
    Det gjorde det inte för oss... Vi hade spånat lite - men inte så mycket - på namn innan födseln och vi blev inte direkt klokare när hon föddes. Det var typ när hon var två-tre veckor gamla som vi sade "nu måste vi bestämma oss" och då diskuterade vi lite tills vi kom fram till någon som vi båda tyckte var OK.¨

    Men som sagt, alla är olika.

    Citat Ursprungligen postat av BoNi
    Får jag en dotter blir det Stella
    När vi var på BVC i början (2010) och inte hade valt namn än passade vi på att fråga BVC-tanten vad folk nuförtiden döpte sina döttrar till. Då svarade hon tveklöst "Stella"! ;-)

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Att välja namn till sitt barn?

    Vi har väl mer eller mindre kommit fram till att Milton är ett bra namn.
    Ovanligt men inte helt udda.
    Lätt att stava och minnas samt ligger trevligt i munnen

    Nu ska jag bara få henne att godkänna Viggen som mellannamn!
    Milton Viggen Baptste-Nielsen
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Vi hade en lista på säkert 20 olika tjejnamn som vi var helt överens om, men inte ett enda killnamn. Det enda vi hade bestämt var Emanuel som andranamn, efter en god vän som tyvärr inte längre är med oss.
    Givetvis blev det en kille.

    En bekant muttrade lite i förbifarten att "det är väl bara ta nåt kort och enkelt som är lätt att skrika när man är arg på ungen, typ Max".
    Vår lilla Max fyllde tre för några månader sedan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Svågern ville absolut ha Viking som mellannamn, men dom fick en tjej och syrran vägrade att sätta namnet Viking på en tjej.
    Godkänner hon inte Viggen så kanske Viking går bättre? Nåt mer skandinaviskt än Viking får man väl leta efter.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ... Tycker det är ganska skitnödigt att ge sina barn ovanliga och konstlade namn om det inte finns i släkten sedan tidigare.
    Man kan ju ha ett andranamn om man vill sväva ut.
    Kan bara instämma. Har polare som låtit fantasin flöda fritt å det blir.... just det, skitnödigt.


    Då jag själv begåvats med ett fornnordiskt namn (Åke) kan jag bara konstatera att ett namn som funkat internationellt hade varit mycket bättre.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Jag testade Sixten på lite bekanta i England och Sixten fick godkänt. Det bästa med det namnet är ju att det inte är något som helst problem att uttala, och dessutom kan han, om han är lite cool, använda 6-10 som signatur
    Just att ha namn som funkar på åtminstone engelska ser jag som viktigt, både jag och sambon har namn som funkar precis lika bra på engelska som på svenska. Ärling, Hjördis eller ... är ju inte lika kul.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Det gjorde det inte för oss... Vi hade spånat lite - men inte så mycket - på namn innan födseln och vi blev inte direkt klokare när hon föddes. Det var typ när hon var två-tre veckor gamla som vi sade "nu måste vi bestämma oss" och då diskuterade vi lite tills vi kom fram till någon som vi båda tyckte var OK.¨

    Men som sagt, alla är olika.

    Citat Ursprungligen postat av BoNi
    Får jag en dotter blir det Stella
    När vi var på BVC i början (2010) och inte hade valt namn än passade vi på att fråga BVC-tanten vad folk nuförtiden döpte sina döttrar till. Då svarade hon tveklöst "Stella"! ;-)
    Stella Artois måste vara en populär öl
    SAAB 9-3 Aero -01 - Autotech Steg III
    SAAB 9-3 SC Linear -06

  18. #18
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Att välja namn till sitt barn?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag testade Sixten på lite bekanta i England och Sixten fick godkänt. Det bästa med det namnet är ju att det inte är något som helst problem att uttala, och dessutom kan han, om han är lite cool, använda 6-10 som signatur
    Just att ha namn som funkar på åtminstone engelska ser jag som viktigt, både jag och sambon har namn som funkar precis lika bra på engelska som på svenska. Ärling, Hjördis eller ... är ju inte lika kul.

    6-10 är klockrent och riktigt riktigt coolt!

    Vårt barn kommer att heta antingen:
    Milton Viggen Baptiste-Nielsen
    Eller:
    Milton Vector Baptiste-Nielsen
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Audi & Mercedes är ju tjejnamn, så varför inte Saab?

    Jag hade en gång en lärare som heter Dick. Han sade att det var inget bra namn, speciellt inte när man reste utrikes & då speciellt till engelskspråkiga länder.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Att välja namn till sitt barn?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag hade en gång en lärare som heter Dick. Han sade att det var inget bra namn, speciellt inte när man reste utrikes & då speciellt till engelskspråkiga länder.
    "Dick" är väl ett ganska vanligt smeknamn för "Richard" i engelskspråkiga länder? Men visst kan det föra tankarna till något annat...

    På tal om namn som orsakar problem, de som talar persiska och spanska har svårt för namn som börjar på S följt av en konsonant eftersom de i sina modersmål alltid har ett "E" framför s i början på orden. Min kompis Staffan som pluggade i Spanien blev alltid kallad för "Esteban" eller i bästa fall "Estaffan". Spanjorer säger på fullt allvar "Esteven Espielberg" som svar på frågan "vem regisserade ET?".

    För övrigt är det ganska roligt att se norrmän som heter "Ole" i spanien. Eller varför inte den Schweizare jag träffade som hette "Vidrig" i efternamn?

Liknande ämnen

  1. Namn på den enorma vingen till og900 aero
    Av betakotten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 01:07
  2. 12V DC motor till el-traktor för barn
    Av m2949 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:20
  3. Barn till våren. 9-5 Aero kombi?
    Av DeLux i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 22:10
  4. Namn på en del till vattenpumpen, saab 900 -87
    Av Kenntak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 23:17
  5. Namn på hylsa till topploksbultar, og900.
    Av turbo16v i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •