Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    är lite på jakt efter en saab 9-5 aero från årsm 04 för att slippa oilsludge problemet eller iaf minimera risken MEN vet att kolvarna på Aero 02 inte är speciellt bra utan spricker och har andra def trots original ladd så undrar därför om kolvarna i saab 9-5 aero från årsm 04 och uppåt är bättre och tål mer eller om det sitter likadana kolvar i dom? tacksam för svar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Samma kolvar
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis
    är lite på jakt efter en saab 9-5 aero från årsm 04 för att slippa oilsludge problemet eller iaf minimera risken MEN vet att kolvarna på Aero 02 inte är speciellt bra utan spricker och har andra def trots original ladd så undrar därför om kolvarna i saab 9-5 aero från årsm 04 och uppåt är bättre och tål mer eller om det sitter likadana kolvar i dom? tacksam för svar
    Det brukar skrivas här på forumet titt som tätt att orginal kolvar hänger med upp till ca. 300hk. Jag har inte läst om någon som lyckats spräcka en orginalkolv utan trim här...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Jag känner som bor här i byn spräckte 4:e kolven men en original 95:a -04, han gjorde en "sniklagning" och hämtade en kolv/stake från mitt gamla motorblock jag hade stående.

    Så de går att haverera med originaleffekt men kanske inte lika vanligt
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Oftast beror en trasig kolv på nåt annat än själva kolven. Man får en turbosläng tex, ska man trimma mer än,300 så är det bäst att byta kolvar sen är du safe för betydligt mer.
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Oftast beror en trasig kolv på nåt annat än själva kolven. Man får en turbosläng tex, ska man trimma mer än,300 så är det bäst att byta kolvar sen är du safe för betydligt mer.
    /M

    _
    Folk i allmänhet (även jag) verkar ha problem att tanka 98 oktan trots rekommendationer från Saab.

    / Axel

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Nu hittar jag inte tråden från i höstas/somras, men var det inte någon som lade upp en bild på en motor med avplockad topp där kolven var helt försvunnen (pulveriserad)? Kommer inte ihåg om motorn var trimmad, men den hade gått ordentligt långt (40000+ mil).

    Trimtokarna som vill ha hållbara kolvar tar kolvarna från en T5-motor, alltså B2X4, eller satsar på smidda kolvar från någon extern firma.

    Rätta mig om jag har fel: Är det inte vanligare med kolvskador på bilar som rullar på etanol?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Rätta mig om jag har fel: Är det inte vanligare med kolvskador på bilar som rullar på etanol?
    Har sysslat på med E85 ett tag nu men detta påstående har jag aldrig hört förr. Jag tror snarare det är snällare mot kolvarna eftersom E85 nästan helt eliminerar knackningar trots att man drar upp effekten mer. Dessutom får man lägre temperaturer med E85.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Rätta mig om jag har fel: Är det inte vanligare med kolvskador på bilar som rullar på etanol?
    Har sysslat på med E85 ett tag nu men detta påstående har jag aldrig hört förr. Jag tror snarare det är snällare mot kolvarna eftersom E85 nästan helt eliminerar knackningar trots att man drar upp effekten mer. Dessutom får man lägre temperaturer med E85.
    Skulle ju kunna vara att i början på E85 eran och trimsteg var att man fetade på med mkt soppa och E85 tvättade bort oljefilmen på cylinderväggarna med ökat slitage av ringar och lopp. Vill minnas jag läst nåt sådant inlägg här.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: är Saab 9-5 Aero årsm 04- kolvar hållbara?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Nu hittar jag inte tråden från i höstas/somras, men var det inte någon som lade upp en bild på en motor med avplockad topp där kolven var helt försvunnen (pulveriserad)? Kommer inte ihåg om motorn var trimmad, men den hade gått ordentligt långt (40000+ mil).
    etanol?
    Är det min tråd du kanske syftar på: viewtopic.php?f=31&t=332018&hilit=skogsvild

    visserligen en 95 -00 steg 3 och 18500 mil men ett ordenkligt ras blev det iallafall, men nu sitter det T5 grejer i
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-5 Aero årsm 04 och uppåt
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 20:21
  2. Byta bränslepump saab og9-3 aero, B205R 2.0t årsm.2001
    Av mathiasO_1985 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 13:13
  3. Ang oljebyte på min Saab 9-5 Aero Sedan Årsm -00
    Av håckepåcke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 13:28
  4. Vad klarar Saab 9-5 Aero-00 kolvar?
    Av Beergh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 01:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •