Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-3 SC -09 - Fel på spjällhus och styrdon

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    32

    9-3 SC -09 - Fel på spjällhus och styrdon

    Under vintern har det ploppat upp "Begränsad prestanda" i färddatorn och bilen har segat något otroligt. Det har hänt när bilen stått ute och det varit riktigt kallt.

    Igår började motorlampan läste och jag var inne för en check.

    Enligt datorn så är det fel på strydonet (P1681), spjällmekaniken (P063 och spjällägesgivare (P2135).

    På verkstan sa de att det bara är att byta spjällhus och styrdon, skulle gå på runt 9.000 kr. Låter kanske rimligt, har ingen aning, därför tänkte jag kolla här vad ni tycker/tror? Fler kanske haft samma fel?

    Löser det problematiken eller kan det vara nåt elektronikfel/datorn som spökar? Känns som ett konstigt fel på en så pass ny bil? Gått ca 11.000 mil
    SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: 9-3 SC -09 - Fel på spjällhus och styrdon

    Skulle nog börjat med att köra en omprogrammering av motorstyrdon+spjällhus.
    Brukar avhjälpa.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: 9-3 SC -09 - Fel på spjällhus och styrdon

    Citat Ursprungligen postat av Millow
    Under vintern har det ploppat upp "Begränsad prestanda" i färddatorn och bilen har segat något otroligt. Det har hänt när bilen stått ute och det varit riktigt kallt.

    Igår började motorlampan läste och jag var inne för en check.

    Enligt datorn så är det fel på strydonet (P1681), spjällmekaniken (P063 och spjällägesgivare (P2135).

    På verkstan sa de att det bara är att byta spjällhus och styrdon, skulle gå på runt 9.000 kr. Låter kanske rimligt, har ingen aning, därför tänkte jag kolla här vad ni tycker/tror? Fler kanske haft samma fel?

    Löser det problematiken eller kan det vara nåt elektronikfel/datorn som spökar? Känns som ett konstigt fel på en så pass ny bil? Gått ca 11.000 mil

    Milen spelar ingen roll, elektronik kan ju ge upp när som.

    Vanligast att man byter spjällhuset först och även (ibland) motorstyrdonet.

    Tyvärr ganska vanliga fel även på nyare bilar.

    Maskinskadeförsäkring kan du ju ha på bilen om du har "rätt" bolag typ IF, SAAB förs.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4

    Re: 9-3 SC -09 - Fel på spjällhus och styrdon

    Citat Ursprungligen postat av Millow
    Under vintern har det ploppat upp "Begränsad prestanda" i färddatorn och bilen har segat något otroligt. Det har hänt när bilen stått ute och det varit riktigt kallt.

    Igår började motorlampan läste och jag var inne för en check.

    Enligt datorn så är det fel på strydonet (P1681), spjällmekaniken (P063 och spjällägesgivare (P2135).

    På verkstan sa de att det bara är att byta spjällhus och styrdon, skulle gå på runt 9.000 kr. Låter kanske rimligt, har ingen aning, därför tänkte jag kolla här vad ni tycker/tror? Fler kanske haft samma fel?

    Löser det problematiken eller kan det vara nåt elektronikfel/datorn som spökar? Känns som ett konstigt fel på en så pass ny bil? Gått ca 11.000 mil
    Jag är nyfiken hur det gick?
    Jag har idag varit inne på en verkstad och felkoden indikerade spjällhus. SAAB 9-3 BioPower 2.0t Vector.
    Bilen har när den varit kall varit lite ryckig. Väldigt väldigt lite men det har känts.
    Nu senaste två dagarna har jag ibland saknat kraft när jag kör iväg från stillastående men också under jämn fart har jag känt lite fartändring.
    Ett byte till begagnat spjällhus kanske kunde vara något sa dom men dom hade inte möjligheten att programmera in det vid ett byte.
    Måste spjällhus och styrdon/bil "giftas" tro?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: 9-3 SC -09 - Fel på spjällhus och styrdon

    Lite osäker på spjällhuset men styrdonet måste 'läggas till' med Tech2.

  6. #6
    Hej.
    Jag bytte spjällhus i mellandagarna och vid första starten hade jag dålig effekt på motorn men nästa dag när jag körde så var allt bra.
    Tyvärr så har lite ryckighet återkommit efter några veckor.
    I en annan post skrev jag om det och jag har även i nyfikenhet tagit itu det gamla spjällhuset och tagit lite bilder på ifall någon är nyfiken.

    Post #8

    http://forum.saabturboclub.com/showt...08#post1285308

  7. #7
    Jag provade med lite rengöringssprayer etc men utan att det hjälpte.
    Problemet har blivit större och större igen så nu i April blev det verkstadsbesök och bytte av först styrdon och sedan även av spjällhus (igen).
    Nu går bilen bra igen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Ursäkta för min svensk...
    Jag har samma problemet med min 9-3x 2.0t biopower. Jag provade sprayer men det funkar inte!
    Hur är det nu att du har byttat styrdon och spjällhus för nästan ett år?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •