Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felkod P0001 NG9-3 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    14

    Felkod P0001 NG9-3 TTiD

    Hejsan

    Har haft lite strul med ttid:en och skulle behöva lite hjälp. Har haft ett igensatt partikelfilter som gjorts rent och funkar nu dock har jag en felkod som kommer och går men får ingen riktig rätsida på vad det är, koden är P0001 och verkar ha med bränsle å göra. Får begränsad prestanda vid ca 2000 varv och mer än halvgas samt vid alla varvtal om jag ger fullgas.

    Hade även problem att starta den när det var som kallast förra månaden (-24 grader) och för att få igång den då så fick jag värma högtryckspumpen(!)

    Så min fråga är kan någon tala om vad P0001 är i saab ttid sammanhang?

    Mvh
    Saab 9k Banracer ?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: 9-3ttid 2008 felkod hjälp

    Det hände mig för ca 3 månader sen.. gjorde rentpartikelfiltret och så gick den bra i en vecka.. Det visade sig att det var hål i slangen som sitter höger om motorn sett framifrån så den tog tjuvluft o satte igen ptf.. kolla slangarna.. felkoden vet jag inte..Jag har en ttid 09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    14

    Re: 9-3ttid 2008 felkod hjälp

    Någon slang är inte dålig har redan gått igenom dem tyvärr. Utan jag är mest fundersamm på felkoden. Har som sagt fått för mig att det har med fuel volume regulatorn som sitter i högtrycks pumpen, men felkoden som jag fått fram det via generella felkodslistor säger kortslutning eller öppen krets och det har jag mätt mig till att det inte är. Och dessutom om jag drar ur kontakten så startar inte bilen.

    Mvh
    Saab 9k Banracer ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: 9-3ttid 2008 felkod hjälp

    Ja alla sätt är bra utom de dåliga.. jag brukar alltid försöka klura ut vad dett är men slutar alltid på SAAB verkstad

  5. #5

    Re: 9-3ttid 2008 felkod hjälp

    Hejsan.

    Sitter med nästan samma problem som trådskaparen, kan inte direkt hjälpa dig med din fråga men tänkte spinna vidare i denna tråd och hoppas på hjälp ifrån kanske dig.
    Jag har själv en 9-3 ttid aero -08

    Jag har tidigt i höst/vinter fått felkoden "begränsad prestanda", första gången så åkte jag till en auktoriserad Saab kille som läste av felkoden och han fick fram att det var partikelfiltret, han berättade då också för mig hur det fungerade när man körde bilen hur mycket den renade sig själv 30% sa han. Han nollade felkoden och sa att jag skulle köra vidare och om det kom upp igen så skulle han göra en manuell rengörning som då renade det återstående 70%.
    Efter kanske en vecka var felkoden tillbaka, såg då av en slump när bilen stod på tomgång ute att det rök ovanligt mycket fram under bilen och det var inte från dieselvärmaren utan det läkte avgaser från främre flex röret som sitter precis framför partikelfiltret.
    Jag lämnade in bilen igen och han byte röret och sa att det nog hade ett samband med felkoden "begränsad prestanda" då partikelfiltret tydligen är känsligt för bl,a smuts.
    Vi han köra i högst en vecka sen var det samma visa " begränsad prestanda" lämnade in den på nytt och han körde två manuella rengörningar, efter första gången fick han fram nåt procent tal som han inte riktigt vad det stod för 18% så han körde en rengörning till.
    Jag hämtade ut bilen och han sa att nu skulle det nog inte komma tillbaka, vi han köra två dagar sen kom samma felkod.
    Nu vet jag inte vad jag tror att det är, kan det vara så j-vligt att det helt enkelt är filtret som är helt slut? bilen har gått 17000, vi bor i kalla norrland, ibland blir det kortare resor vilket jag har förstått att då hinner inte rengörningsprogrammet starta kan det ha ett samband? Jag har själv beställt en felkodsläsare nu för jag kan inte lämna in den hela tiden för samma saker, man blir ju ruinerad, jag har också läst att om man har felkoden utan att den är nollad så startar inte den automatiska rengöringen utan den förblir låst, därför tänkte jag kunna nolla den själv.

    Är det nån som tror att det kan finnas ett annat samband?, har läst lite om Ev. EGR-ventilen? Spjällhus? Nån slang? Kanske kylan? det måste ju finnas fler saker som kan påverka, eller tror ni helt enkelt att det är filtret som är helt kast, de kostar ju endå en del att byta så alla tips är värdefulla!
    Jag hoppas jag kan få fram några felkoder med min beställda mätare, de kanske finns fler felkoder den larmar för som han kanske har missat som har ett samband!

    Mvh Jim

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3ttid 2008 felkod hjälp

    Ett hål innan skall bara hjälpa till om du har igensatt filter.
    Är ett av knepen för att få igång regenereringen om det är för täppt (att släppa på trycket lite)

    Annars är det ju läge att kontrollera luft bränsleblandningen så att alla insugs rör inte läcker (rätt mängd luft kommer in gentemot vad systemet tror)

    funkar virvelspjällen och EGR ventilen rätt?

    Be verkstaden plocka ner avgassystemet och spola vatten bakifrån genom systemet och ner i oljeavskiljaren
    dom kan banka lite på filtret då och då och låta det rinna ett tag.
    Gör det inte hemma på gården då det som kommer ut är jävligt obehagligt.
    sen köra en regenerering.

    Du skall inte behöva byta filter
    Men får du igensatt filter så har du något fel någonstans i princip.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    14

    Re: 9-3ttid 2008 felkod hjälp

    Har trixat och fixat o fått ordning på bilen nu så tänkte jag skulle tala om vad som var fel. Sitter en ventil som fyller högtrycksdelen på pumpen med diesel (kallas fpr på utrikiska ibland) den hade iaf kärvat och skapade problem, tog isär och smorde med 5-56 och ptfe spray. Sen började allt funka som det ska, nu går den som aldrig förr.
    Saab 9k Banracer ?

Liknande ämnen

  1. Bilen dog under körning, felkod P0001 NG9-3 TiD
    Av viktoremilsson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2024-01-18, 13:22
  2. [LÖST] Felkod P0404, NG9-3 TTiD
    Av Limstift i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-06-28, 13:44
  3. [LÖST] Felkod P0234 NG9-3 TTiD
    Av 9Fredrik3Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 17:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •