Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

  1. #1

    Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Hallå!

    Införskaffade min första bil/saab i oktober. Den går perfekt etc. Men, jag börjar tröttna lite på det dåliga ljudet vid högre volym.

    Vid lägre volym fungerar det skapligt (allt utom basen som är obefintlig, även vid hög volym och max bas).

    Och har nu fått lite pengar i julklapp till att åtgärda detta. Saken är, ljudsystem är inte min starka sida.

    Så nu vänder jag mig till er mer kunniga och hoppas att ni kanske kan fixa ihop ett rimligt ljudsystem (sub ej növändigt men ett plus) för max 5000 just nu.

    Samt även berätta vad ett slutsteg samt vad en lågnivå-adapter har att göra med saken.

    Behåller gärna original stereon! Men ej nödvändigt detta heller.

    Sedan har jag fått för mig att jag har en AS1 då jag endast har cd-spelare och ej kasset, stämmer detta?

    Saab 95 2004

    Mvh Daniel

  2. #2

    Re: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Du behöver en special kabel för att du ska kunna koppla låg nivå kablar.
    Då menar jag kablarna från stereon till slutsteget
    Slutsteget skickar på extra ström till värre högtalare som stereon inte orkar driva
    Sub är inget jag tycker man behöver i en Saab 95 men ett Slutsteg på 500WATT 2 st 6,9 i hatthyllan och även värre högtalare i dörrarna.
    sök runt litte på google på JVC MDS KENWOOD PIONER detta är bra grejer säger någon att nåt av detta är skit så är det något som inte stämmer där i mot är det så med ljud att du får va du betalar för Lycka till

  3. #3

    Re: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Tack för svaret!

    Ja okej, så lågnivå-adaptern är ifall jag vill ha kvar min original stereo för att kunna köra högre Watt antal - till slutsteget för att få mer effekt på högtalarna då system antagligen levererar typ 80 som max?

    Som en omvandlare så att slutsteget reagerar mer än stereon?

    Nej, jag håller med, sub är lite överflödigt. Men kenwood är ett märke jag skall kika efter?

    Har du ev. någon aning om specifikationerna för alla högtalarna i bilen? 6.9 i hatthyllan, tyckte jag lästa 6.5 någonstans till framdörrarna? kan detta stämma?

    Mvh

  4. #4

    Re: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Citat Ursprungligen postat av dane066
    Tack för svaret!

    Ja okej, så lågnivå-adaptern är ifall jag vill ha kvar min original stereo för att kunna köra högre Watt antal - till slutsteget för att få mer effekt på högtalarna då system antagligen levererar typ 80 som max?

    Som en omvandlare så att slutsteget reagerar mer än stereon?

    Nej, jag håller med, sub är lite överflödigt. Men kenwood är ett märke jag skall kika efter?

    Har du ev. någon aning om specifikationerna för alla högtalarna i bilen? 6.9 i hatthyllan, tyckte jag lästa 6.5 någonstans till framdörrarna? kan detta stämma?

    Mvh
    Kul att de var till hjälp Jag håller med dig mina instinkter säger Kenwood tycker de är riktigt bra finns även en grym adapter till Saab 95 kommer inte på va den hetter men du kan koppla in lågnivå och du får även tillgång till AUX ingång till stereon så man kan koppla in mobilen Mp3 eller va man har MVh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Borde det inte fungera att sätta in AS2 högtalare och få lite bättre ljud? För jag har haft de tankarna att sätta in AS3 högtalarna till mitt AS2 system. Fast det kanske inte blir märkbar skillnad på ljudet? Någon ljudkunnig får gärna bekräfta/dementera detta.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7

    Re: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Tack för tipset! hjälpte en del

    Och daekol, Power output, number of speakers, sound quality, and cost varies with AS1 at the low end and AS3/ES3 at the high end. The AS2 and AS3 systems share the same head units, either the radio/CD/tape head unit or the radio/navigation head unit. The radio/navigation head unit is available as factory option starting with model year 2003½ (on selected markets) and available as aftermarket upgrade for model year 2001 cars, and later, prewired for navigation system.

    står på http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml#head

    Mvh

  8. #8

    Re: Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.

    Citat Ursprungligen postat av sweLind92
    Du behöver en special kabel för att du ska kunna koppla låg nivå kablar.
    Då menar jag kablarna från stereon till slutsteget
    Inget separat slutsteg för AS1. Huvudenhetens eget slutsteg driver, som vilken vanlig bilstereo som helst, de fyra högtalarna direkt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -06 Kombi vilket ljudsystem?
    Av Tippler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 18:57
  2. Saab 9-5 ljudsystem, behöver assistans
    Av Stiftung99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 16:27
  3. Uppgradera AS3 ljudsystem i OG9-5
    Av Ola0007 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 15:57
  4. Saab 9000 orginal ljudsystem
    Av nahoj84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •