Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC 9-5 felkod 22

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51

    ACC 9-5 felkod 22

    En kompis har felkod 1 22 i displayen (betyder väl 1st felkod, felkod 22) efter problem med dåligt batteri.
    Jag har läst lite här på forumet och förstått att felkod 22 visar att det är mjukvaran i ACC'n som strular. Frågan är hur man fixar det. Jag har hittat både att det måste fixas med en Tech2 men också att det kan ordnas med kraftreset, dvs koppla ur batteriet en stund.

    Är det någon som vet vad som gäller? Räcker det med att koppla ur batteriet en stund? Eller måste det till en Tech2:a?

  2. #2
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Jag fick denna felkod nyss när jag grejat och haft av batteripolen. Efter några starter och kalibreringar så försvann det

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Jag fick denna felkod nyss när jag grejat och haft av batteripolen. Efter några starter och kalibreringar så försvann det
    Då ska jag åka dit och se ifall det hjälper på kompisens bil också. Först måste han dock skaffa nytt batteri så det inte fortsätter sätta felkoden.

    Antar förresten att du menar Auto + Off på ACC'n för kalibrering.

  4. #4
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Citat Ursprungligen postat av krivik
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Jag fick denna felkod nyss när jag grejat och haft av batteripolen. Efter några starter och kalibreringar så försvann det
    Då ska jag åka dit och se ifall det hjälper på kompisens bil också. Först måste han dock skaffa nytt batteri så det inte fortsätter sätta felkoden.

    Antar förresten att du menar Auto + Off på ACC'n för kalibrering.
    Ja, vanliga Auto + Off. Jag kan ju naturligtvis inte garantera att det blir bra av sig självt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Jag får den felkoden när jag plockat ur ac-displayen ibland. Brukar hjälpa att bara koppla ur ac-displayen och sen koppla in den igen. För när man väl haft den urkopplad så gör den automatiskt en ny felsökning och förhoppningsvis löser detta problemet. Men egentligen finns det väl ingen anledning att fixa detta då allting fungerar som det ska trots att man har denna felkod.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Hej!
    hoppar in med en fråga, hur får jag ur ACC-displayen?
    har det klassiska pixelproblemet och tänkte skicka iväg den på lagning.
    är det "bara" att trycka ut den bakifrån elr hur går det smidigast?

    // Magnus

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Snackade med kompisen nyss och nu är problemen med felkod 22 borta. Han har problem med batteriet som sagt och har fortfarande inte kommit sig för att köpa nytt. Därför har han tömt ur batteriet några gånger nu och felkoden har försvunnit vid uppstart och klimatanläggningen beter sig som vanligt igen.

    Mao verkar det ju som att om man tar av polerna (vilket han i princip gjort när spänningen sjunkt på pass som den gjort) så nollställs det här. Åtminstone som sagt att koden inte visas vid uppstart och att anläggningen slutat auto-kalibrera sig som den verkar ha försökt göra. Han hade dock inte själv kalibrerat och därmed sett ifall felkoden var kvar så den kan ju lika väl ligga kvar i loggen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Citat Ursprungligen postat av Saab-Mange
    Hej!
    hoppar in med en fråga, hur får jag ur ACC-displayen?
    har det klassiska pixelproblemet och tänkte skicka iväg den på lagning.
    är det "bara" att trycka ut den bakifrån elr hur går det smidigast?

    // Magnus
    Jag kör med en liten plattmejsel och pressar in emellan instrumentsargen och acc-displayen. Dock är inte detta det bästa sättet då det kan repa instrumentsargen. Något liknande plastverktyg är väl det bästa sättet. Jag har haft funderingar på att skaffa denna satsen till liknande saker: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ast-19513/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51

    Re: ACC 9-5 felkod 22

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Jag fick denna felkod nyss när jag grejat och haft av batteripolen. Efter några starter och kalibreringar så försvann det
    Jag höll på och mekade lite med min egen bil ikväll och lyfte av polerna från batteriet en längre stund och när jag startade upp efteråt så kalibrerade jag ACC'n och vips så hade jag också felkod 22. Men jag gjorde precis som du Perzy, kalibrerade och startade några gånger och efter 2-3 gånger så var felet borta.

    Det verkar mao som att man inte behöver åka in till verkstan och reflasha ACC'n för att få bort felkod 22. Åtminstone behövde inte jag det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •