Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Svårstartad och ojämn tomgång NG9-3 B207 BioPower

  1. #1

    Svårstartad och ojämn tomgång NG9-3 B207 BioPower

    Hallå,

    Jag har en Saab 9-3 SportCombi Vector Biopower 2,0t -08 och har på senare tid fått två stycken problem som är otroligt irriterande. Ska tillägga att bilen har automat växellåda.

    Problem 1: Bilen har blivit extremt svårstartad. Och detta har inget med att göra att det är kallt ute, då den var svårstartad även i somras. Startmotorn går runt men den tänder liksom inte förrän efter ca 5-10 sekunder. Att "hjälpgasa" eller vad man ska säga verkar inte hjälpa heller. Det går i alla fall inte snabbare för den att starta. Detta problem uppstår både när motorn är kall och även vissa gånger då den är varm.
    Vissa gånger startar den på "ett kick" och andra gånger är den så jobbigt svårstartad.

    Problem 2: När bilen väl är igång så upplever jag att tomgången på bilen i vissa fall är lite väl hög. Cirka 1500rpm. Om bilen få står och puttra lite så sjunker tomgången ner under 1000rpm, och jag förstår inte varför. Detta problem har uppkommit senaste månaderna. Har det något med kylan att göra?


    Några funderingar jag har är att spridarna har "klibbat" igen. Kan man lösa det med STP Injection Cleaner, eller är det inte så bra att använda på "nyare" bilar?
    Kan det vara tändstiften, eller är det bränslepumpen som kärvar?

    Ska sägas att bilen har varit inlämnad på verkstad för att läsa ur felkoder, men dom hittade inget där.

    Mycket tacksam för svar.
    Tack på förhand

    Mvh,
    Tobias

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    22

    Re: Svårstartad och ojämn tomgång

    Har igentligen ingen bra ide men skulle själv test att byta tändstift först
    Saab 900 2,3 -97 , Saab 9-3 SS 2,0t -03(Såld), Cadillac BLS 2.0t Flexifuel -08

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Svårstartad och ojämn tomgång

    Men har inte etanolbilar problem med insprutning det blir beläggning i dessa som gör att de fastnar i olika lägen.Jag har en bil utan etanolkonvertering körde ett tag på etanol går väldigt bra ett tag så verkar det som om spridarna flippar ur och hänger sig när detta hände mej så började jag med bensin körde några mil så försvann problemen det mesta i alla fall, någon spridare spökar fortfarande den verkar inte strypa sprutet vid tomgång bluddrar lite dör gärna fick ombesiktning på för högt HC misstänker starkt att en spridare flödar på fast jag har tomgång,
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    22

    Sv: Svårstartad och ojämn tomgång

    Hade samma problem med min mendå hade jag ryckig gång när den var kall. Körde då så tomt jag vågade i tankan slog sedan i ren bensin och körde 10 mil non stop fick då bort problemet.

    Skickat från min AT200 via Tapatalk 2
    Saab 900 2,3 -97 , Saab 9-3 SS 2,0t -03(Såld), Cadillac BLS 2.0t Flexifuel -08

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Svårstartad och ojämn tomgång

    Svar på din fråga, BYT spridare.

    Ganska lätt att byta själv om det är så.

    Ingen programmering behövs.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  6. #6

    Spridarebyte på egen hand? - Saab 9-3 2,0t -08

    Hallå,

    Jag har tidigare haft en tråd där jag frågade lite varför min Saab 9-3 SportCombi Vector Biopower 2,0t -08 var så trögstartad. Och efter att ha bytt tändstift, kört med spridarrengöring och haft den inlämnad för utläsning av felkoder samt inläsning av ny programvara i nycklarna, så har jag bestämt mig för att byta spridare.
    Jag har nu fått hem mina nya spridare, orginal, från Maptun.

    Därför undrar jag om det är någon vänlig själ som har lust att förklara lite lätt för mig hur jag ska gå till väga när jag byter dem?

    Tack på förhand
    Tobias

  7. #7

    Re: Svårstartad och ojämn tomgång

    Tack för hjälpen. Spridarna bytte jag i veckan, och problemet har försvunnit. Tack för tips och hjälp återigen!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Jag går i samma tankar. Behöver spridarna kalibreras eller kodas in ?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21
    Kunde inte länka så detta är kopierat ur en tidigare tråd:



    Förutsätter att det är en b207 (1,8t/2,0t)

    Ta fram brandsläckaren och gör helst inte detta med het motor.

    Ha motorn igång och dra ur säkring 2 i centralen framför batteriet. Detta sänker trycket i bränslesystemet och motorn stannar.

    Sätt tillbaka säkringen och stäng av tändning.

    Skruva av svarta motorkåpan (och ev kåpan över tändspolarna.)

    Släpp de kontaktstycken som är i vägen... Till motorstyrdon bl.a.. Lirka och var försiktig med alla kontaktstycken. Du får släppa på tre m6 muttrar som håller kanalen för kabelhärvan.

    Jag släppte på det tunna vattenröret som går över fuelrail. Osäker på om det behövs och det läcker lite glykol (torka upp och plugga.) Håll reda på kopparbrickorna till banjokopplingen!

    Nu bör du kunna släppa på de två skruvar/pinnbultar som håller fuelrail och lyfta lite på paketet. Titta noga så att inget trillar ner i spridarnas hål i toppen(skräp, oringar mm) . Jag tog dammsugaren och städade lite runt hålen i det här skedet.

    Lägg trasor/papper under spridare och släpp på clipset som håller spridare i fuelrail. Släpp kontaktstycket och dra ur spridaren. Nu kommer det lite bensin. Torka upp allt direkt! Räkna oringar och plastbitar på dina gamla spridare. Det är inte omöjligt att en har fastnat i fuelrail. Peta försiktigt ut denna.

    Montera i omvänd ordning med lite vaselin på oringar. Byt en spridare i taget.

    Om du släpper på vattenröret så se till att det inte rinner glykol ner i ettans spridarhål. Där ska den inte vara!

    - - - Uppdaterad - - -

    Bara att köra när de är bytta...

  10. #10
    Tack för svaret Vad kostar orginalspridare nya ? Eller vad för spridare kan man byta till utan att man måste ändra nått ?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21
    Med original programvara så är det originalspridare som gäller.

    Originalnummer på spridare är (10)55559397 och kostar typ 2000kr styck hos Saab-åf. De kostade tidigare under 250kr styck!

    Jag köpte på maptun sist för 269kr styck...

  12. #12
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76
    Lycka till, hoppas spridarbytet löser ditt problem!

    Min 9-3 SC 2.0t -08 var lite svårstartad när jag köpte den. Den stannade även ibland på tomgång när det blev lite motstånd (typ körde över vägbula) och hade något förhöjd bränsleförbrukning. Köpte den på bilfirma och fick spridarna bytta på garantin, nu startar den jättelätt och dricker 0,9-0,95 liter/mil med 80% stadskörning på BF95 (manuell).
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  13. #13
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Hej,
    Min bil (9-3 2008, 2.0t biopower, GDM st1) har plötsligt blivit svårstartad.
    Har läst bl.a i följande tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...t=Svårstartad

    Den är svårstartad när den är kall och varm. Spelar ingen roll om den stått 5min eller 1,5dag.
    Enda gången den ev startar lätt är om man stänger den och direkt startar igen.

    Felet kom från en dag till en annan.
    Rätt stift sitter i, har kört både E85 och BF95.

    Bilen går bra när den väl startat.

    Hittade följande på maptuneparts
    http://www.maptunparts.se/branslesys...20t-07-12.html

    Är det spridarna som troligtvis behöver bytas?

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Groolo den 2014-04-28 klockan 01:16.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  14. #14
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Har bytt spridare på min.

    Lite halvmekigt var det allt...
    Senast redigerat av Groolo den 2014-05-02 klockan 17:25.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ojämn tomgång svårtstartad NG9-3 B207 BioPower
    Av tozaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-11-13, 11:05
  2. [LÖST] Ojämn tomgång ng9-3 B207
    Av Flairr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-11, 02:14
  3. [LÖST] CE, P0101 och ojämn tomgång NG9-3 B207
    Av ritte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 21:44
  4. [LÖST] Ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm OG9-3
    Av geronimoe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 16:44
  5. [LÖST] Svårstartad ojämn tomgång misständer OG9-5
    Av ulfdanielsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 20:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •