Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd)?

  1. #1

    Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd)?

    Har skaffat kompletta nackstöds skärmar att sätta i vår -07 Saab 9-5 SC.

    Jag köpte dessa (jo jag är väl medveten om att de inte har rätta Saab stuket, men det blir inga förstörande ingrepp...)
    http://www.bluepower.se/sv/produkter...d-spelare.html

    Problemet jag vill ha hjälp att lösa på bästa sätt är Snygg installation och så lite förstörande ingrepp som möjligt. Dessa nackstöd kan antingen ta ut kablaget genom nackstödsstolpen alt. precis bredvid, jag vill dra dem då helst genom nackstödshålet i stolen och sedan ta ut dem i underkant av ryggstödet och hämta strömmen från 12V uttaget bakom kåpan till mittkonsolen mellan framstolarna.

    Dock verkar nackstödshålen i stolen ha en botten jag trodde bara det var som rör trots whiplash skyddet. Är denna botten i plast så det går att försiktigt att borra eller skall man försöka gå in under kragen till nackstödshålet genom hålet i klädseln?

    Om någon har gjort en liknande installation tar jag tacksamt emot utförliga beskrivningar om hur Du gjorde, och vad man inte bör ge sig på.

    Tack på förhand!
    /Gurklist

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd

    Whiplashskyddet har två rör där nackstödshylsorna sitter. Dessa rör är svetsade på ett annat rör som håller den matta som sköter aktiveringen. Jag tror du kan borra ett hål i dessa rör för en kabel. Vid krocktest gick aldrig själva plasthylsan sönder vilket indikerar att krafterna på armaturen inte är så stora. Eller så fäster du kabeln på röret så den sticker ut vid nackstödshylsan.
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd

    Tänkte bara påminna dig här om att 12-uttaget har väl bara ström på tändning? Därav kommer bara dvd-spelaren att fungera med tändning på men det kanske är så du vill ha det?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4

    Re: Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd

    Om man borrar sig genom botten på de plast nackstödsrören som pinnarna till nackstödet glider i, kommer man då att ha fritt en bit ner att dra kablarna eller är det svetsade röret du beskriver eller den mattan just där under?

    Helst skulle jag ju vilja ha så de har ström tills jag drar ur nyckeln men jag vet inte om det är möjligt? Varifrån tar jag enklast isåfall strömmen?, vill inte göra som tråden jag såg där man gjort modifiering i säkringsboxen med sladdar på säkringar för att få elhissarna att gå tills nyckeln dras ur (även om jag skulle uppskatta finessen).
    Tack för de snabba svaren!
    /G

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd)?

    Enklaste stället att få ström som är på tills man tar ur nyckeln är i säkringscentralen..


    Postat från min ajFån via Tapatalk
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd

    Säkring nr 5 (tror jag det är, kolla upp för säkerhets skull) är DICE/TWICE och denna säkringen är matad med B+ (inte batterimatning) som innebär att när nyckeln tas ur bryts strömmen. Se följande tråd för mer info och även vilka problem som kan uppstå men troligtvis inte för dig då du har en 07a.

    viewtopic.php?f=6&t=287266

    Här skulle du ju kunna löda in en kabel på säkringen och dra den bakom instrumentsargen och sen vidare via mittendelen vidare bakåt. Dock bör du nog reläkoppla allting för säkerhets skull och dessutom sätta en säkringshållare mellan säkring 5 och relät. Så följ guiden och tänk dig att istället för att fixa ström till elhissar och cigguttag så fixar du ström till dvd-skärmarna istället. Alternativt följer guiden till punkt och pricka och tjuvar ström från cigguttaget ändå eftersom att detta kommer fungera medan nyckeln är i.

    Du gör som du vill.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur dra kablage genom ryggstöd för RSE (skärm i nackstöd

    Citat Ursprungligen postat av Gurklist
    Om man borrar sig genom botten på de plast nackstödsrören som pinnarna till nackstödet glider i, kommer man då att ha fritt en bit ner att dra kablarna eller är det svetsade röret du beskriver eller den mattan just där under?

    Helst skulle jag ju vilja ha så de har ström tills jag drar ur nyckeln men jag vet inte om det är möjligt? Varifrån tar jag enklast isåfall strömmen?, vill inte göra som tråden jag såg där man gjort modifiering i säkringsboxen med sladdar på säkringar för att få elhissarna att gå tills nyckeln dras ur (även om jag skulle uppskatta finessen).
    Tack för de snabba svaren!
    /G
    Plasthylsorna är ihåliga men i dessa sitter ju stängerna på nackstödet. Skulle gissa att det är ca 150mm ner till det tar stopp mot det horisontala röret.

    Hittade en bild genom bildsökning på google:

    http://www.carsp.ca/hitech/saab_active_ ... traint.jpg
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Nackstöd med dvd+skärm
    Av Tjonge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 12:01
  2. [LÖST] Demontera ryggstöd 9000CD
    Av gbg i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 01:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •