Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Som topic.
    Byter ni kolvringarna vid byte till T5 kolvar i en T7 maskin?
    Förstår att det kanske är onödigt att inte göra det när allt är isär men frågar ändå eftersom att jag tog kolvarna från en 9000 mes tokftäsh motor.
    Äga av en kollega (mekaniker) bra komp och drog ingen olja.
    Bör jag byta dom ändå bara för att vara säker eller törs man chansa?

    Passar även på att slänga in frågan om toppackning, finns det någon bättre variant av t5 packningen? Har hört och erfarit en cometic-packning som började läcka efter ca 100mil på en 9-5a.
    Troligtvis pga en inte helt 100% rak yta vilket löstes genom ett byte till originalpackning.
    Så? Räcker en T5 packning till för ca 400 E85 hk?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Ett par nya ringar är en stark rekommendation, vill du ha en tät maskin så sliter nya ringar in sig bättre i gamla lopp.

    Varför inte svarva kolvar och köra t7 plåtpackn?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Jag tvättade och använde nya kolvringar när jag stoppade i T5-kolvar trots att det såg fräscht ut. När det ändå är isär så är det bara ett par minuters arbete.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Antar att du inte såg över ringgapen om det bara tog ett par minuter?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-01 klockan 17:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    Jag tvättade och använde nya kolvringar när jag stoppade i T5-kolvar trots att det såg fräscht ut. När det ändå är isär så är det bara ett par minuters arbete.
    Lär ju inte slipat in alla ringarna
    Saab 9000 672hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av 2takt_nicke
    Ett par nya ringar är en stark rekommendation, vill du ha en tät maskin så sliter nya ringar in sig bättre i gamla lopp.

    Där har du fel!!!

    Polaren driver motorrenoverings firma ihop med sin far och vi disskuterade detta med nya ringar i ett "beg" block och de sa att man ska ABSOLUT hona ett block om man stoppar i nya ringar.

    Detta för att ett ohonat block så är ju cylinderväggarna "släta" och med nya kolvringar så går de då för varmt när de ska slitas in och "tappar" spänsten, när du honar ett block så "rider" kolvringarna på "topparna" som är efter honingen och ringarna går svalare samt sliter in sig tillsammans med cylinderväggarna.

    Så nya ringar = nyhonat block
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Om ni honar ett gammalt block, hona inte för mycket... Det är stor risk det slutar med att man har ett kolvspel över toleranserna och det är sådär.

    Jag lämnade bort ett block (B202) på honing vilket slutade med ett kolvspel på ungefär det dubbla mot det maximalt tillåtna enligt verkstadshandboken, vågade inte sätta ihop den motorn pga risken för kolvslammer/oljeförbrukning.

    Men precis som du säger skogsvild så har jag hört samma sak.

  8. #8

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    Citat Ursprungligen postat av 2takt_nicke
    Ett par nya ringar är en stark rekommendation, vill du ha en tät maskin så sliter nya ringar in sig bättre i gamla lopp.

    Där har du fel!!!

    Polaren driver motorrenoverings firma ihop med sin far och vi disskuterade detta med nya ringar i ett "beg" block och de sa att man ska ABSOLUT hona ett block om man stoppar i nya ringar.

    Detta för att ett ohonat block så är ju cylinderväggarna "släta" och med nya kolvringar så går de då för varmt när de ska slitas in och "tappar" spänsten, när du honar ett block så "rider" kolvringarna på "topparna" som är efter honingen och ringarna går svalare samt sliter in sig tillsammans med cylinderväggarna.

    Så nya ringar = nyhonat block

    Tog en honing som en självklarhet, finns de verkligen någon som byter kolvar utan att göra det?...Dessutom blir det inte nya lopp av att hona, därför jag sa "gamla lopp"

    ber om ursäkt om jag gjorde någon förvirrad.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Drboost
    Hej!

    Nja, att "rugga upp" ytan med slipduk är lite sisådär, det blir ju liksom lite svårt att få någorlunda vettig vinkel på "mönstret". Tar man en vanlig enkel "toalettborste" med tre stenar och kör några drag så är man hemma, under förutsättning förstås att man förstår att det är en ekonomilösning.

    Att hona loppen "snygga" på en gammal sliten motor är rysligt, det blir inte nämnvärt bra tyvärr, i vart fall de mätresultat jag sett.
    så skrev Drboost om honing... själv bytte jag ringarna och körde 5-6 ggr upp och ner med "toa borsten" med bromsvätska som smörjmedel
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Alla e saliga i sin tro.

    En erfaren motorrenoverare vet att honing är a och o vid ringbyte/kolvbyte.

    Sen vet dom också att en riktplaning av toppen är precis lika viktigt, speciellt om man gör en T5-konvertering.

    Spelar ingen roll om toppen va tät innan. Så fort man demonterar den så släpper alla små materialspänningar och en tät topp kan bli skev om man återmonterar utan planing.

    Om ringgapet blir för stort efter honing, som är riktigt gjord, så använder man överdimensioner på kolvar o ringar. Eller hur?!
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om ringgapet blir för stort efter honing, som är riktigt gjord, så använder man överdimensioner på kolvar o ringar. Eller hur?!
    I mitt fall så fanns det inga kolvar/ringar i ÖD som passade utan att behöva borra och sen köpa nya kolvar för runt 8000kr, fick tag på en redan renoverad motor som tur va så det fick bli den istället. Men kanske annat utbud på ÖD-prylar till B2x4/B2x5?

    Kollade måtten på de olika klassningarna på orginalkolvarna som finns (A, AB osv...) till B202 men oavsett vilken man gick på så hade man inte klarat sig inom toleranserna för ringgap/kolvspel

    De tog nog rätt mycket när de honade mitt block...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Byta kolvringar vid byte till T5 kolvar?

    därför det skulle va underbart att ha maskiner för att utföra sådana arbeten själv

Liknande ämnen

  1. Varför svarvars det av 1,1 mm vid byte till T5 kolvar i T7
    Av newflag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2019-02-11, 17:01
  2. [LÖST] Enklaste sätt att byta kolvar och kolvringar B2x5
    Av JDRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 19:51
  3. Vilken toppackning vid byte till T5-kolvar?
    Av Jansen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 03:34
  4. Byta ut T7 kolvar till T5?
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 14:08
  5. 9-5 RAS!!! byte till 9000 kolvar!???
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •