Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Det var bättre förr (om reskamraten)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680

    Det var bättre förr (om reskamraten)

    Ja, jag låter som om jag är 98 men så är det inte. Satte in mitt senaste kvitto i bilpärmen bara och började bläddra...

    Däremot är bilen min av årsmodell -98 (ja, den är 15år nu) men än sviker den inte.

    Den började sin resa någon gång sent -97 när den lämnade bandet i Trollhättan som en av de sista 9000 Classic 225. Rattarna med träinlägg tog slut så det blev helläder istället. Färgen blev svart den med.

    Första ägaren var nån filur på Saab i Tyskland och där var den till december 2005 när den hitta hem igen. Bokstavligen, för den hämtades av en Trollhättebo och försågs med fläckfri aeroklädsel och exteriör. Jag införskaffa den och gav den svenska skyltar, då stod mätaren på knappa 16100mil.

    Raskt fick den en ordentlig massage, en stabil laddluftkylare från Forge, bättre luftrör och ordning på 1:or och 0:or i styrboxen och en uppkäftig koppling.

    Sen dess har jag kört den som jag stulit den, ofta och mycket. Jag lider av tung högerfot, aggressivt körsätt och dåligt omdöme, laddtrycksnålen studar på 1,5.. Men men.
    Till fjällen, där snövallar forcerades på okontrollerat ställ.
    På små landsvägar där samtliga hjul lämnat backen.
    På motorvägar där betydligt dyrare och nyare bilar fått se sig lättsamt frånkörda.
    På banor på ställ, sladd och även nåt lecahav.
    År efter år..

    Jag har bytt 1st ABS-givare höger bak
    Bakre bussningar på länkarmar och några lagerstöd.
    Olja+filter var 1500mil och stift var 3000:e.
    1st bränslepump
    En uppsättning skivor, tre set belägg fram och två set bak.
    Två tankband
    Det första avgassystemet (JT) dog efter 8000mil, helt upprostat. Blev rosfritt istället.


    Startmotorn låter som ett tröskverk, men det har den gjort sen 2009. Jag väntar lite till.


    Investerade i en ordentlig rostskyddsbehandling för 4 år sen och monterade en Webasto bensinvärmare. (Underbart att höra den fräsa på morgonen när grannen samtidigt försöker hacka sig igenom isen till sin egen bil)

    Detta och 5000kr i fortkörningsböter är vad gamle Svarten förbrukat.
    Nu har den strax rullat 28000mil, dvs 2000mil/år sen jag köpte den för 50000kr.

    Stilla undrar man, hur i he... ska jag kunna äga nåt nyare? Jag sätter en halv kall potatis att inget kan tåla så mycket stryk och ändå bara flina och be om mer.

    Måtte den leva länge till.

    Kanske skulle göra den sällskap med airflowfreddes 9-5skåp, den verkar va i min smak
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Underbar historia!

    man kan verkligen piska skiten ur dem och dem bryr sig inte, dem bara ber om mer.
    Underbara bilar!

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Det var bättre förr (om reskamraten)

    Det var en härlig historia! Må den leva länge än.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Trycker på gilla knappen
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Det var tider när vi hämtade den du!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Det är underbart att höra!! Jag har en likadan 98:a, blåmetallic Pearl. Lever också ett hårt liv som bruksbil med SQR steg4. Kommar ALDRIG att sälja den.
    Har flera Saab, Og900 och andra 9000 men detta måste vara bland det bästa och mest hållbara från saabfabriken.
    F-n att de tiderna för länge sedan är förbi
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Känner igen det där. Historien är ganska lika med min CC Aero som fick börja sitt liv på tuffaste tänkbara sätt - provbil på Saab Rullat ca 30k med trimmad motor.

    Det har förbrukats mer än 5 växellådor, travar med däck och en hel del andra delar... Körts fort på bana och andra ställen, fraktats möbler, älgar, ved, grus, gödselspridare, fyllskallar och annat konstigt.
    Har aldrig blivit stående och när B234:an får morra fritt får jag ett fånigt flin i ansiktet

    Har haft bilen sedan 99 och mätaren närmar sig 36k..
    Ställer mig också frågan vad jag ska köpa som kan motsvara denna bil ?
    Kanske får bli en Classic 225hk
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8

    Sv: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Underbar läsning! Man blir varm i kroppen av att höra detta då jag älskar 9000 modellerna, gamla som nyare.
    Grymt stabila bilar, skaffa mig en 9000 Aero i höstas och de känns som att den kommer gå som min bruksbil i många år framöver. Visst man kanske skaffar någon Saab kombi eller nå när den tiden kommer. Men minst två 9000 kommer man alltid äga känns de som

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Det var bättre förr (om reskamraten)

    Hej

    Jag kan bara hålla med alla föregående talare! samt inte minst trådskaparen himself!....
    Ha också ägt en 9000 Aero -94a som innan demontering och skrotning precis passerat 39 000 mil och den har också fått veta att den existerat... aldrig körts lungt fr dag ett då jag köpte den i Aug -08 till 21 Juni -2012. den gick kanon då, fortfarande, men då jag köpte en annan bil så fick Aerostackarn lida för det iform av pengabehov...
    steg 3... ständiga urvarningar/kickdown,bredställ,uppställ,spinn,burnouts,hangr abbarn svängar, ja såsom nu automatlådan medgav.
    ,bredställ,uppställ,spinn,burnouts,hangrabbarn sladdar, hårda rallykörningar i stugan på den ensliga 3km slingan,piskande pass på sjöisens upplogade bana i stugan... buskörning med fullastat hyrsläp med största kåpan,buskörning med skotern baktill på släpet,Bara bytt motor en gång.
    automatlåda en gång båda vid 30 000 mil! till beggade grejjor motorn 25 000 mil lådan 12 000 mil Bytt till JT "3 en gång bromsskivor fram en gång, kör nu 9-5 Aero -00a med steg 3 men tametusan så gillade jag 9000 sååå mycket mer Jag kommer alltid att sakna och älska 9000 Aero!!!! )))
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Ja, det är väl på sin plats med en uppdatering?

    Vad har hänt med gamle Svarten?
    Jo, startmotorn fick tillslut en välbehövlig pension. Så nu sitter där en som är betydligt tystare och piggare.

    Det har bytts lite olja och nåt lagerstöd för främre länkarm.
    Den har tillförts en barnstol, med tillhörande passagerare.

    Annars, inget nytt.
    Den har idag gått 30125mil när den var inne på den årliga kontrollen, med blankt papper i vanlig ordning.

    Den har idag totalt konsumerat reservdelar för 14150kr, nära nog 1kr/mil i delar. Uj, det var inte farligt.
    Bränsle däremot har det åtgått i storleken 180 000kr. Men sen har det ju passerat ett antal kubikmeter genom spridarna..

    Inom kort ska den föräras med mörka rutor bak, för den lilla fripassagerarens komfort. En tvätt vore nog på sin plats med.

    Den blir kvar ett tag till tror jag.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Jahopp. 31000mil passerat.
    Ett rör till ac-kondensorn har spruckit, men den höll i allafall ut över sommaren. Blir ett besök hos lokala skrotaren för att ha tag i en bättre beg.

    I ett tillstånd av lätt frenesi gasade det ivrigt på en onämnd sträckning.
    När 200km/h passerades så brakade det till och började ryka om bilen för att strax börja flyga delar. Det visade sig att gamle starten valde att klä av sig sina plastkåpor under dimljusen och fälla ner den mittre plastbiten i ren desperation att få stopp på föraren..

    Jaja, ingen större skada skedd, bara att montera tillbaka hasplasten och fortsätta färden.

    I ett ytterligare tillfälle av total sinnessjukhet spontanköptes en BMW.. Så nu ska gamle svarten bara jobba när det absolut behövs, en 75%Ig tjänstledighet om en så vill medan föraren utvärderar det tyska skåpet.

    Men sälja eller på annat sätt göra mig av med gamle svarten, det kommer icke på fråga
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag hoppas den får sin vilotid på ett ställe med högsta möjliga service Det är när bilar blir stående som de går ner sig fort
    /Johan

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Oja, och stående ska den inte bli. Snarare jobba lite mindre, sådär 500mil per år snarare än 2000.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Kul med uppdateringar
    Till mitt garage: Garaget

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Ja kul tråd. Och nu har även jag en Classic 1998 9000, 225hk. Det är underbara vagnar. Jag var lite tveksam till min nyligen av flera anledningar, men nu har det vänt igen. Så jag kommer köra den och fixa till lite smågrejor. Min lever ett hårt liv också, det är ju mkt svårt att köra snällt med en bil som gör 110 km på tvåan, och som bara ber om mer.... Så jag plågar den, men servar den och kelar också. Köpte min i höstas, men ligger också på 2000 mil nånting per år till jobb mm. Har redan kört 4-500 mil i den! Får se om jag når 30k med den, man vet aldrig. Just nu är mätaren på 21k.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Smådieslar som det var förr!
    Av Johannyman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 12:50
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 01:26
  3. Drar mer soppa nu än förr... Hjälp tack
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •