Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Historien om hur jag blev saabägare!

  1. #1

    Historien om hur jag blev saabägare!

    Hejsan hejsan!

    Efter att ha kört runt med morfars gamla jetta från 87 i fyra år utan att behövt göra större underhåll eller reparationer, så hände det i onsdags... ett sorkhål i vägen i den fördömda staden Örebro!
    Det var sent, mörkt och trångt mellan bilarna som stod parkerade längs vägkanten. Jag hade skjuttsat tjejen till tåget och skulle åka till en vän för att dricka en kopp kaffe. På vägen dit så small det till så hela bakvagnen fladdrade till!
    Då tänkte jag: "VAF*N VAR DET!?" slog av stereon, åkte sakta och lyssnade. Men det lät som vanilgt, så jag tänkte att allt hade klarat sig och åkte de resterande ~500m till min vän. När man svänger in på parkeringen så är det en lite halvskarp avfasning i trotoaren som man åker över. Jag parkerar och sen tänker jag inte mer på det utan går in och dricker kaffet och äter upp alla hans chips och tittar på Gold Divers på discovery.
    Till slut bestämmer jag mig för att det får vara nog för dagen och dags att åka hem. När jag kommer ut ser man hur höger bakdäck står snett som tusan "||-----\\"
    "AAAHMENVAF*AAAAN! Detta får undersökas mer imorgon när man kan se någonting..." >_<
    Går in igen och lägger mig på soffan och sover. Drömmer mardrömmar hela natten och vaknar tidigt, ställer mig vid fönstret mot parkeringen, ser att däcket fortfarande står helgalet... Det var inte bara en dålig dröm....
    Efter morgonkaffet ringde jag farsan och talade om vad som hade hänt och efter lite diskuterande kommer hans jobbarkompis och gode vän för att undersöka.
    Vid det här laget så har vi hissat upp bilen med domkraften och plockat bort däcket. Man kunde se att axeln hade fått en inbuktning på undersidan och vridit sig.
    Efter en kort vända runt parkeringen började däcket skrapa emot bensintanken och stötdämparen... Det var kört! Jettan var slut! Hade det inte varit för dedär förbannade sorkhålet så hade den klarat besiktningen i år också utan problem!
    Kollade med skroten om det fanns nå delar att köpa, men det var tydligen hela bakaxeln som behövde bytas och det var ingen del dom sparde på direkt utan man var tvungen att vänta tills det skrotades en liknande...

    Men men, vad ska man göra... Jo man sätter sig och skummar igenom blocket frenetiskt på jakt efter en ny(are) bil! Var tvungen att ha bil innan söndagen då jag började skolan igen idag. Eftersom man är student så är budgeten knaprare än knaper, så jag sorterade på under 20 000kr och angränsande län till Örebro. Det dök upp en hel del vrak och rosthögar och trasiga bilar. Men efter lite letande så dök det upp ett par saabar i rätt prisklass och skick (utgående från bilder och beskrivning). Ringde och bestämde träff med ena säljaren till torsdagen.
    Åkte dit med farsan och så tittade vi på bilen som såg fin ut när den rullade in på statoils parkering. Men det var ett missljud (stod i annonsen att en rem behövde bytas).

    Bilen var en ljusgrå SAAB 9-3 SE Coupé 2.0 Turbo -99. 200 hk. 5 tidigare ägare. Rullat ca 18000 mil. Fina michelin dubbdäck på plåt samt fina sommardäck på alu. Besiktad utan anmärkningar i december. Priset var lagt till 9500 kr.
    Enda uppenbara felet (förutom remmen) var pixelfel på acc samt SID.

    Vid en första anblick var bilen i kanonskick i plåten. Skärmkanterna var rostfria och endast några små lacksläpp på huven och två små rostfläckar på vänstersidan (<0,5cm diameter). Alla rutor var hela och det både luktade och såg fräscht ut inne i bilen. Efter att ha kollat motorn och lyssnat lite på det konstiga ljudet från drivremmen/multiremmen så bestämde vi oss för att ta en provtur endå.
    Den kändes bra i koppling och låda, motorn och turbon svarade bra när man gasade på lite.
    Den lilla rundan var klar och säljaren föreslog att vi skulle åka ut på stora vägen för att känna på hur den går när man drar på lite extra... "Visst" sa jag och åkte fram till korsningen, väntade på bilarna som skulle åka förbi, direkt när jag skulle åka iväg så hörde man ett jäkla oljud från motorn som stannade... "Jahapp, kärringstopp?" Tänkte jag... "Starta igen..." sa säljaren. Så det gjorde jag och det lät förjäkligt och en massa lampor började lysa! "Har jag kört sönder bilen nu!??!" Tänkte jag...
    Rullade in bilen till vägkanten, på med varningsblinkers och upp med huven. Där nere satt (det som var kvar av) remmen inlindad i svänhjulen!
    Remmen hade gått av oavsett vem som hade kört så det var "ingen fara...".
    Säljaren sa att han kände nån på en bilfirma i närheten och att han kunde fixa bogsering dit.
    Så vi tackade för oss och for vidare till nästa bil på listan. Vi sa också att vi fortfarande var intresserade om han lyckades få den fixad innan helgen.

    Övriga bilar vi tittade på var både dyrare och i sämre skick, så vi gav upp för den dagen.

    Dagen efter så var bilen tydligen fixad och vi åkte dit och tittade på den igen. Denna gången hade vi med oss pappas jobbarkompis som vet lite mer om bilar än oss två då han skruvar på sin gamla amerikanare och andra bilar på fritiden.
    Efter en ny provtur och ännu en genomgång av motorn så bestämde jag mig för att slå till. Gubbarna hade sagt att det verkade vara ett vettigt köp och tiden att leta efter andra bilar var sågott som slut. Så vi lassade in sommardäcken i bagageutrymmet, skrev på och betalade.

    YAY! Då har man köpt sin första bil!
    När vi kom hem så hissade vi upp den på billyften i garaget och tittade under bilen, var kanonfin där också!
    Så, till det negativa...
    Efter lite undersökningar så kom vi fram till att det var ett lager i hjulet till ac kompressorn som var slut, därav missljud även efter att remmen blivit bytt.
    Dåligt med luft i höger framdäck... det visade sig vara en spik-rackare som punkterat lite... >_<
    Buckla brevid nummerplåten fram, ser ut som formen av en dragkrok.
    Sisst men inte minst, ac'n blåser bara mot golvet. Tyvärr går det inte att se några felkoder på displayen då denna är slut också.

    Ja... det är väll ungefär allt... Historien om när jag köpte min första Saab!

    Vad tycker ni? Låter det som ett vettigt pris med 9500 kr, trots dessa fel?
    Har jag blivit lurad eller gjort ett klipp?

    Tack till dig som orkat läsa!
    MVH
    Mattias
    SAAB 9-3 SE Coupé 2.0T

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Historien om hur jag blev saabägare!

    Välkommen, och grattis till din första Saab!

    Tror absolut du gjort ett bra köp, dom fel du beskriver är ganska vanliga och lätta att åtgärda.

    Vad gäller dom trasiga displayerna fixas dom enklast med nya kablar, kan beställas från www.pixelfix.net.
    Bli inte avskräckt även om du inte är mekaniker, det medföljer detaljerade instruktioner med bilder och tar max en halvtimme hemma på köksbordet.

    Hur man fixar lagret i AC'n beskrivs här -> viewtopic.php?f=18&t=260791

    För 9500:- har jag svårt att tänka mig att du skulle kunna hitta en bättre bil.
    Bra utrymmen, snygg bil, trevlig motor och massor med körglädje!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Röde Baronen - Arvtagaren...
    Av Aero_Masse i forum Projekt
    Svar: 607
    Senaste inlägg: 2017-06-23, 23:01
  2. Ny saabägare...
    Av PaleRider i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 00:45
  3. "Pötsligt händer det" Historien om en reflexramp.
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 22:19
  4. Ny Saabägare!!
    Av Stenberg i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 02:21
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •