Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Hej!

    I somras så köpte jag nya bromsskivor och renoverade i princip hela bromssystemet fram och bak. Dock bytte jag inte bromsok utan renoverade bara dessa. Hur som helst så började det skaka så in i h*****e för några veckor sen när jag bromsade ordentligt. Första inbromsningen var från 110 ner till ca 30-40 och nästa inbromsning var från 180 ner till 120. Två rätt kraftiga inbromsningar men det tycker man ju ändå att bromsarna borde klara. Jag har funderat lite på om det verkligen är bromsskivorna som blivit överhettade eller om det kanske är något hjullager som spökar för när jag är i hastigheter upp emot 150 och över det så känns det som att det skakar lite lätt men sen om det beror på dubbdäcken eller något annat är svårt att svara på. Det är iaf inte obalans i däcken, det är jag säker på till 110%.

    Dessa bromsskivor var det jag köpte från speedparts: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 37019.html

    Så nu undrar jag kort och gott om någon annan kanske köpt dessa skivor och även fått samma problem? Det skakar inte när jag bromsar vid "normal" körning men när jag bromsar från motorvägsfart så börjar det skaka lite lätt emellanåt. Värt att nämna är att bromsprestandan är det inget fel på, de tar riktigt bra men det är rätt irriterande att det skall skaka så mycket när man bromsar ner kraftigt. :/

    Så det jag undrar i korthet, kan skakningarna bero på att skivorna blivit överhettade och slått sig? Kan det vara hjullagren?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    873
    Medlem#
    7093

    Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Prata med maol (om han inte ser detta själv ).
    Han verkar ha haft problem också.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Prata med maol (om han inte ser detta själv ).
    Han verkar ha haft problem också.
    Okej, finns det redan en tråd om detta eller hur vet du att han också haft problem?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Köpte deras billiga skivor med. Blää svarvat dem 2 gånger slänger skiten efter vintern.
    Åkte på att byta hjullager pga av det med Ursh.
    Bromsklossarna gnisslade ja listan kan görAs lång.
    Skicka tillbaka sk"" en om du kan. Då ska sägas att allt vad säger bussningar är bytt i framvagnen med. Nä dålig kvalité bättre på FELTEMA
    ska det vara så svårt med rassel

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    283

    Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Skicka tillbaka saker till dom är lättare sagt än gjort! Väntar fortfarande på bekräftelse på 3 lika dana mail om att skicka tillbaka en oanvänd vara

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Okej men då är det ju säkert så att mina skivor blivit överhettade. Vet inte riktigt om jag orkar skicka tillbaka dom och kräva pengar tillbaka då det bara känns som en jobbig process för dom kommer ju säkert hävda att det inte är något fel på skivorna utan att jag har kört för vårdslöst helt enkelt.

    Men när jag nu ändå behöver nya skivor igen så funderar jag på att uppgradera till 308mm skivor fram och tänkte då köpa dessa: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e2833.html

    Det står ju att det skall vara original och skivorna är tillverkade av ATE så dessa borde väl vara bättre?

    Vi får f.ö fixa en tråd om vad man inte bör köpa från speedparts så man vet i för väg!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    bromsskivor kan man få problem med oavsett inköpsställe. De tillverkas allihop på samma sätt och måndagsexemplar kan man som sagt få hos alla.
    Problemet med bromsskivor idag är att tillverkningen går för fort och materialet hinner aldrig stabilisera sig. När du sen bromsar med dom värms de upp och kan då slå sig om det vill sig illa. Det har inget med vårdslös körning att göra.
    Sådana skivor kan man svarva på plats i bilen och sen ha helt fullgoda skivor men det hör ju inte hit.

    Bromsskivor i allmänhet är stapelvara och har marginaler som är enorma, därför borde de byta ut dem mot nya utan knot. Så skulle iallafall jag göra.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Fick problem med mina icke OEM i från speedparts. Speedparts hanterade det hela föredömligt. Fick fota dem och sedan skickades nya. Jag betalade en liten extra slant och fick OEM. Aldrig jag monterar nåt annat än OEM igen.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Kanske kan vara värt att ta kontakt med de ändå, fast helst vill jag ha pengarna tillbaka då jag kollar på större skivstorlek.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471

    Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Hade problem med ett par SP skivor till min Aero för ett par år sedan. Fick vibrationer en tid efter byte 6 mån el nåt de hann iaf bli rostiga. Skrev ett mail till SP där jag förklarade lugnt och sakligt mitt problem. Lösningen från SPs var ett tillgodokvitto på samma summa som skivorna kostade. Gick mkt smidigt och bra agerat från SP.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    bromsskivor kan man få problem med oavsett inköpsställe. De tillverkas allihop på samma sätt och måndagsexemplar kan man som sagt få hos alla.
    Problemet med bromsskivor idag är att tillverkningen går för fort och materialet hinner aldrig stabilisera sig. När du sen bromsar med dom värms de upp och kan då slå sig om det vill sig illa. Det har inget med vårdslös körning att göra.
    Sådana skivor kan man svarva på plats i bilen och sen ha helt fullgoda skivor men det hör ju inte hit.

    Bromsskivor i allmänhet är stapelvara och har marginaler som är enorma, därför borde de byta ut dem mot nya utan knot. Så skulle iallafall jag göra.
    Jag har svarvat skivorna 2 gånger så nja. Inte Löser det sig inte alltid.
    Köper ej skivor där som ej är original iaf.
    Då är även hjullagrrna nya mm.
    ska det vara så svårt med rassel

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Moffegrev
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    bromsskivor kan man få problem med oavsett inköpsställe. De tillverkas allihop på samma sätt och måndagsexemplar kan man som sagt få hos alla.
    Problemet med bromsskivor idag är att tillverkningen går för fort och materialet hinner aldrig stabilisera sig. När du sen bromsar med dom värms de upp och kan då slå sig om det vill sig illa. Det har inget med vårdslös körning att göra.
    Sådana skivor kan man svarva på plats i bilen och sen ha helt fullgoda skivor men det hör ju inte hit.

    Bromsskivor i allmänhet är stapelvara och har marginaler som är enorma, därför borde de byta ut dem mot nya utan knot. Så skulle iallafall jag göra.
    Jag har svarvat skivorna 2 gånger så nja. Inte Löser det sig inte alltid.
    Köper ej skivor där som ej är original iaf.
    Då är även hjullagrrna nya mm.
    Något som är konstigt dock med deras originalprylar är att de kan hålla så pass låga priser jämfört med konkurrenterna. Detta är för mig en gåta, eller vill andra företag bara lura oss på pengar?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Sugmotor Princevegetas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    85
    Medlem#
    8253

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av daekol

    Men när jag nu ändå behöver nya skivor igen så funderar jag på att uppgradera till 308mm skivor fram och tänkte då köpa dessa: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e2833.html
    Dom kör jag med, funkat fint hittills. Dom hann inte rulla många mil innan banträff men det klara dom bra, varma blev dom

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    När jag körde till jobbet inatt fick jag ett infall att jag skulle blåsa ur bilen så jag körde upp i 200 och bromsade sen ner till 110 och fy fan vad bilen skakade i framvagnen, den var riktigt svår att kontrollera och när jag väl var framme vid jobbet så kände jag på fälgarna och förarsidans fälg var kokhet nästan medan passagerarsidans fälg var lite svalare men märkbart varm.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471

    Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    När jag körde till jobbet inatt fick jag ett infall att jag skulle blåsa ur bilen så jag körde upp i 200 och bromsade sen ner till 110 och fy fan vad bilen skakade i framvagnen, den var riktigt svår att kontrollera och när jag väl var framme vid jobbet så kände jag på fälgarna och förarsidans fälg var kokhet nästan medan passagerarsidans fälg var lite svalare men märkbart varm.
    Får ju mig att tänka på om kolvarna i oken glider som de skall eller belägg som kärvar.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    När jag körde till jobbet inatt fick jag ett infall att jag skulle blåsa ur bilen så jag körde upp i 200 och bromsade sen ner till 110 och fy fan vad bilen skakade i framvagnen, den var riktigt svår att kontrollera och när jag väl var framme vid jobbet så kände jag på fälgarna och förarsidans fälg var kokhet nästan medan passagerarsidans fälg var lite svalare men märkbart varm.
    Får ju mig att tänka på om kolvarna i oken glider som de skall eller belägg som kärvar.


    //B
    TapaTalk
    Nä det är nog bara så enkelt att eftermarknadsskivorna som SP säljer är av dålig kvalité eller så har tillverkningsprocessen gått för fort. Det bästa är ju att lägga skivorna något år och sen svarva dom så kan det lösa problemet. För kolvarna är välsmorda och beläggen är också okej. Väntar just nu på svar från SP men de verkar ju inte vara snabba på att svara när det gäller reklamationer. Annars har jag fått svar t.om på helger av dom innan. Så de kanske inte vill stå för att de säljer skitprylar. Det blir ju till att köra lugnt nu tills nya skivor sitter på så att inte något hjullager går sönder. :/ Har för övrigt några filmklipp med gopro-kameran som tydligt visar hur allting skakar när man bromsar, det hörs ändå. Håller på att klipper ihop det nu och skall lägga upp det på youtube så ni andra kan ta del av det.

    EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=qm1WqlX8vsU
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    312
    Medlem#
    7504

    Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Hade precis samma problem på vår 9-5 Aero -00. Ej OEM skivor från speedparts med detta problem
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 915

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Nu vette f*n om man vågar köpa de billiga skivorna till 9000 -98 från Speedparts. :-/
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Nej köp absolut inte dessa skivor!!! Satsa några hundra mer på OEM.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182

    Re: Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?

    Jag har kört med Speedparts billigaste skivor på 3 bilar (4 omgångar skivor totalt, både till 900 och 9000) och de har börjat vibrera när man bromsar efter typ 50mil. När det började så gjorde jag 2-3 inbromsningar (så hårt det bara går) på rad från 200 ner till typ 10km/h och sen kört en bra bit och kyla bromsarna, efter det helt vibrationsfritt och perfekt bett. Säger inte att det är rätt och vet inte om jag vågar rekomendera det, men det funkade för mig...

    Kör man kinabelägg och 9000 så börja bromsarna fadea lite nånstans vid inbromsning 2.... Byttes kvickt mot vettiga belägg istället...

Liknande ämnen

  1. Någon som haft problem med billiga vevaxeltätningar?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 19:29
  2. Någon mer som haft problem med olja
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-27, 00:25
  3. Någon som haft problem med speedparts drivknutar?
    Av 170KJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •