Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhållare OG9-5 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhållare OG9-5 -01

    Hej!

    Har fått ett litet problem på min Saab 9-5 2.0t SE. -01a.

    Lite skum rubrik men visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig. Fixade pixelfelen på min SID idag och när jag ändå hade tagit ut den beslöt jag mig för att ta bort den gamla telefonhållare/handsfree-pryl som syns på bilden



    Trodde inte den var "i funktion" så att säga så klippte bara av kablarna, tejpade ihop och lät de ligga gömda innanför panelen. Problemet kom då när jag vred på nyckeln. Om jag fattat det rätt så var den kopplat till en slags handsfree där ljudet kommer från stereohögtalarna och en liten mikrofon sitter i taket. Det står nu TELEPHONE på SID'en och det kommer inget ljud från stereon.



    Bilen tror alltså att telefonen är aktiv efter att jag kapat kablarna. Frågan är då hur jag får bort det?

  2. #2

    Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhållare

    Skumt. Gjorde likadant på både min nuvarande och förra 9-5 och det har vart likadana hållare med kabel och det har inget hänt.
    Försöka hitta änden på den kabeln och se om det är någon kontakt att dra så kanske det hjälper?

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    handsfree kitet brukades monteras innanför mattan på högersida av mittkonsolen.
    Alltså vänster om passagerarens fötter.

    Det är där orginal-kabeln till telefonförberedelsen ligger som std.

    Du ser den lilla "knölen" i tyg på konsolens högersida?? (Böj dig ner, sitter en bit upp...
    Tryck försiktigt in mitten stiftet på plastniten och lirka sedan bort niten, vik sedan bort mattan så bör du se den. Jag gissar att du kan dra ur sladden/kontakten från bilen som går in i "handsfree-boxen". Sladden kan ev vara märkt TEL1 eller TEL2.

    Dessa boxar brukar vara märkesspecifika beroende på telefon och alltså inte en saab orginal box.
    Hållaren är ju för en Nokia 61xx/62xx så kika efter en box som det står nokia på är mitt tips.

    good luck!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Stort tack för snabbt svar!!

    Menar du denna "bula"?


  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhållare

    Eller så ligger den till vä om radion och nås genom att ta ur radion. Skulle kunna ligga under/bakom radion oxå.

    Det gick klart snabbast att placera allt bakom radio för då slapp man riva så mkt! (Ja jag har monterat många.. )


    Postat från min ajFån via Tapatalk
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Hmm okej. Tog bort ACC och SID men såg inte riktigt vart sladden tog vägen. En sladd går ner höger mot bilden jag posta nyss så antar att det är en. Den andra går till stereon för ljud eller?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Citat Ursprungligen postat av vetus1
    Stort tack för snabbt svar!!

    Menar du denna "bula"?

    Mer bakom mattan där du har telefonluren. Bakom bulan har du ac-rör. Men lossa ACC-display och ta ut den helt och hållet. Lys in med en ficklampa och leta efter en slags dosa till höger mot där du har telefonluren. Där sitter iaf min sony ericsson dosa. Jag har varit för lat för att ta ut den. Jag tryckte bara ur laddarkabeln ur hållaren och tryckte in allt bakom instrumentsargen. Klippa kablar är väl aldrig det smartaste enligt mig.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Alright! Skall testas imorgon. Hur stor är dosan på ett ungefär? Och ang. att klippa kablar lite impulsivt sådär... ja man lever och man lär.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Hur stor dosan är vet jag inte riktigt, det kan vara olika. Men om du viker ett A4 papper så har du väl ungefärliga storleken på telefondosorna.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Är det denna dosa mån tro? Stod inte Nokia eller något på den och känns som att den hör till något annat..?



    Tog bort ACC och SID och kollade där med men såg ingenting åt sidorna, stereon fick jag inte bort trots MÅNGA försök. Försökte rucka åt sidorna, sätta handen bakom och trycka men ingenting verkade hjälpa. Någon som har något annat tips på hur jag får ut den utan att bryta bort hela interiören..?


  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Vart har dom gömt dosan i din bil undrar ju jag då!?

    Båda bilarna jag haft så låg dosan till höger bakom ACC.

    Men för att lösa problemet kanske du får ta upp den kabeln du klippte och skala den och sen tejpa igen så inga kablar får kontakt med varann för jag tror det är där problemet ligger.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    99% säker på att de inte får kontakt med varandra just nu men skall kolla upp det också för säkerhets skull. Dosan verkar vara duktigt gömd, om den inte är bakom stereon då.. (där jag inte ser för jag får inte ut den!)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Citat Ursprungligen postat av vetus1
    99% säker på att de inte får kontakt med varandra just nu men skall kolla upp det också för säkerhets skull. Dosan verkar vara duktigt gömd, om den inte är bakom stereon då.. (där jag inte ser för jag får inte ut den!)
    Tveksamt till att den får plats bakom stereon. För stereon sitter ju i en monteringsram och där bakom är det väldigt lite plats om ens någonting. Har för mig att det är väldigt trångt iaf. Anledningen till att du inte får ut stereon är för att du använder spikar! Radioverktyg skall det vara.

    Om du har biltema i närheten kan det faktiskt vara värt att åka dit och köpa demonteringskrokarna som biltema kallar de för: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... reo-31518/
    Bläddra ner lite.

    Kommer gå så mycket lättare för dig att få ut stereon om det nu är någon mening.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Dosan kanske kan ligga ovanför säkringarna vid förardörren.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Hej,
    dosan är inte så himla stor, som en halv pocketbok ungefär. Jag la min till vänster om stereo-ramen, dvs bakom/nedanför det hål där din sladd gick in.

    Men, iom att du har (vad jag förstår iaf) sladdar som leder till dosan från två håll (fd telefonhållaren och luren) kan det väl inte vara _så_ svårt att back-trace'a till den.. ;-)

    Lycka till!

    /Lennart C.
    9-5 Aero SC -05

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Går det in en hel kabelhärva i boxen eller är det bara en eller två kablar?

  17. #17

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Varför lägga tid på att hitta boxen? Om den är kopplad till bilen på normalt sätt är det bara att koppla ur sladden ur telefonkontaktdonet bakom ACC-enheten så ska stereon bli normal igen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Varför lägga tid på att hitta boxen? Om den är kopplad till bilen på normalt sätt är det bara att koppla ur sladden ur telefonkontaktdonet bakom ACC-enheten så ska stereon bli normal igen.
    Förstår inte riktigt hur du menar.. telefonkontaktdonet bakom ACC-enheten?

  19. #19

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Citat Ursprungligen postat av vetus1
    Förstår inte riktigt hur du menar.. telefonkontaktdonet bakom ACC-enheten?
    Om bilen är förberedd för telefoninstallation sitter det ett kontaktdon på väggen bakom ACC-styrdonet. I detta kontaktdon finns 12V, jord, anslutning till stereo (ljud från telefon, mute) och anslutning till mikrofon i taket. Det är mute-signalen som gör att SID visar TELEPHONE och kopplar om ljudingången till telefonen (som inte finns). Det är i detta kontaktdon man normalt ansluter en handsfree-box, så om man bara vill få bort handsfree-boxens påverkan av stereon räcker det med att koppla loss kabeln från detta kontaktdon och låta boxen sitta kvar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    12

    Re: Stereoproblem efter att ha tagit bort gammal telefonhåll

    Tog bort ACC och tog en bild. Tog även en bild på kablarna från telefonhållaren jag klippte. Den med olika färger går snett uppåt mot höger sida och den andra upp mot stereon. Köpt de där verktygen på biltema nu så ska ut och testa få bort stereon så jag kan se om den sitter där bakom eller bredvid..




Liknande ämnen

  1. Ta bort telefonhållare ng 9-3
    Av mojjan33 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-22, 14:21
  2. Någon som tagit bort kolkanistern på sin 9000
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 01:26
  3. Biltema tagit bort SAAB färg?
    Av Glader9991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 08:50
  4. Ta bort telefonhållare i SS
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 17:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •