Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Godkväll forumet!

    Har ända sedan jag köpte min 9-5 (2007 2.0t Biopower, automat) planerat att begåva den med en steg1-uppgradering. Tiden är nu mogen då maskinskadeförsäkringen upphör samt att det sammanfaller med en liten service (tänkte det kan vara bra att oljan är fin nu när turbon ska snurra lite extra).

    Har tänkt anlita någon av de mindre firmor som finns i min närhet, antingen GDM performance (http://www.gdmperformance.se/, 1500 kr, 230hk/345 nm) eller Bil&Motor Helsingborg (http://www.bil-motor.com/, 2000 kr, 230 hk / 360 nm). Båda verkar ha gott renome här på forumet och jag tvivlar inte på att en mindre firma kan leverera lika bra som någon av de större.

    Det som nu får mig att tveka är att hirsch nu erbjuder 50% på trim till 07or och äldre, vilket skulle ge ett pris på cirka 6000 kr.

    Är det dumsnålt att gå till en liten firma nu när prisskilnnaden inte är så avskräckande? Är hirschtrimmet "bättre"? Några andra tips?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Bättre eller sämre, tja svårt & säga då säkerligen ingen privatperson här har jämfört produkterna bredvid varandra. Men Hirsch har ivf en kvalitetsstämpel som ingen annan har iom dess klassificering som "fabrikstrim". Hirschs mjukvara har förmodligen mer tester bakom sig än någon annan för att klara leverera, utan haveri, under de flesta förutsättningarna.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Hirsch ligger med jättegoda marginaler under vad bilen klarar av.. Nordic,maptun och bsr brukar ha samma siffror i hp och vrid o de ligger väl strax under de marginalerna vad bilen klarar i steg 1.. Jag kör maptun o e jättenöjd.. Där har du 20% som stcs medlem.. En polare trimma sin audi på bil o motor. Hbg.. O han e svinnöjd.. Däremot chippa jag en saab 9-3 2,2 tid hos tm Chiptunning för 3 år sen o där var nog över marginalerna för jag paja växelådan 1 v senare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Sv: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Tack båda för input! Att hirsch ligger under marginalerna låter bra för mig, särskilt som ju gt17 inte ska va någon evighetssnurra.

    Att maptun har god renommé här har jag sett men känns svårmotiverad när det är dyrare än hirsch?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Byt olja o filter var 1500:a mil så snurrar den nog länge.. Min polare har följt de råden på en 9-5 sc -05 o den har gått 29000mil på samma snurra... Jag kör ttid o bytar var 1000 mil

  6. #6

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Själv ska jag nu i jan. preppa min 9-5 med Nordic steg 1 som de dessutom har kampanj på just nu, 2500:- hitta detta roliga reportage om detta förresten http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 050203.pdf

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Tänk på den dagen du ska sälja bilen också. En Hirsch-trimmad bil kan jag tänka mig har en större attraktionskraft och därmed betingar ett högre värde. Åtminstone om jag utgår ifrån vad jag själv tänker när jag tittar på ny bil.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Här är ett gammalt AMS reportage om olika Biopowersteg vs Aero på 9-5.

    Min 9-5 gick riktigt trevligt med Nordic steg1 http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    8

    Sv: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Underbar tråd, har en 9-5 2.0t biopower 2007 som rullat ca 16300 och är i samma funderingar.

    Dock så är min nyköpt och har 1000 "trygghetsmil" så det kanske är bäst att vänta.

    Skriv gärna vad du kommer fram till och om hurvida du blev nöjd. Bor du i Västra Götaland så testkör jag gärna din bil innan jag gör något på min.

    Mvh
    Vandraren

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2.0t BioPower Vector -07

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    8

    Sv: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Jag funderar på speedparts steg 2 till min bil. Steg 1 + 2,5" halvsats för under 10k är ju väldigt billigt.

    Bra eller anus?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2.0t BioPower Vector -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Hej
    I somras gjorde jag min uppgradering på min 2003:a, o måste säga att är väldigt nöjd med mottagandet hos GDM Performance och med min bils nya karaktär förstås. ;-)

    Nu har jag inte mkt o jämföra med, aldrig uppgraderat mina bilar förr. Nu använder jag min som familje- och pendlarbil, men kraften finns o känns när jag behöver den.
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Jag kör med Maptun i mina bilar.
    Har provat andra firmor, men jag gillar karaktären i Maptuns program samt den smått fanatiska servicen man får där.
    Dom är definitivt inte billigast, men jag betalar gärna lite extra för det där lilla extra.

    Oavsett firma så har jag en grundregel: dom som mappar mina bilar ska veta vad dom gör! Jag vägrar konsekvent att läsa in något som nån firma köpt färdigt från nån massproducent som spottar ut trimchip till varenda bil på marknaden.
    Har dom inte själva gjort mjukvaran och vet vad den innehåller så är jag inte intresserad.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    130
    Medlem#
    8451

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Hej om du inte bor alltför långt ifrån,så är Nordic i Norrköping ett bra alternativ,jag har
    haft mina bilar där,både vad gäller service o mjukvara-trim,och mappning mm.
    Är kanon-nöjd med dom , alltid hjälpsamma o riktigt duktiga,samt humana priser
    Har inte prövat maptun,men dom är säkert oxå riktigt bra: (tror inte dom har indv mappning längre,men kan ha fel)

    Mvh. Tony.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Sv: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Citat Ursprungligen postat av Vandraren
    Jag funderar på speedparts steg 2 till min bil. Steg 1 + 2,5" halvsats för under 10k är ju väldigt billigt.

    Bra eller anus?

    _
    Då kan du ju hellre åka Nordic. Skulle tippa på att du hos Nordic klarar dig under 10000 kronor men att du då får ett Ferrita system. Kolla du.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Jag har haft en 9-5 2009 2,3t biopower och har numera en 9-5 2,0t biopower 2010. Bägge har gått med Hirsch program några tusen mil och sedan bytt till Maptun.

    Hirsch gör fina grejer men har lite problem
    1. Bränsleförbrukningen på E85 är hög, det beror på att Hirsch aldrig mappade bilen med E85 utan gjorde bara en 98 oktans trimning. Om du tittar på effekt siffrorna som lämnas till TS så ser du att de endast anger effekten med bensin. Jag är god vän med Manfred Lenherr på Hirsch och han har berättat detta själv. Anledningen var att de helt enkelt inte kunde få tag i E85 i St Gallen, Schweiz där Hirsch ligger...

    2. Effekten i Hirsch programmet är främst utvecklat för folk som kör snabbt, alltså autobahn människor. En Hirsch trimmad bil känns inte mycket kraftigare förrän man lämnar 3000 varv och uppåt, då går dom som en raket.

    3. Min 2009'a med 2,3t motorn hade automat låda och Hirsch programmet skapade en del problem med den, varje gång jag låg i typ 90 och skulle köra om med riktig kick-down växlade bilen från 5'an till 3'an och slog i varv-stoppet. Fick nästan alltid göra omkörningarna i M-Läget.

    Jag är mycket mer nöjd med Maptuns program då de fick ner bränsleförbrukningen ganska rejält jämfört med Hirsch och original samt att bilarna drar över hela registret utan så mycket ketchup effekt som det va i Hirsch...

    Har idag steg 1+ 245 hk från Maptun och det funkar fint men kommer om en vecka att gå upp till steg 4 på 305 hk istället...
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Jag har haft en 9-5 2009 2,3t biopower och har numera en 9-5 2,0t biopower 2010. Bägge har gått med Hirsch program några tusen mil och sedan bytt till Maptun.

    Hirsch gör fina grejer men har lite problem
    1. Bränsleförbrukningen på E85 är hög, det beror på att Hirsch aldrig mappade bilen med E85 utan gjorde bara en 98 oktans trimning. Om du tittar på effekt siffrorna som lämnas till TS så ser du att de endast anger effekten med bensin. Jag är god vän med Manfred Lenherr på Hirsch och han har berättat detta själv. Anledningen var att de helt enkelt inte kunde få tag i E85 i St Gallen, Schweiz där Hirsch ligger...

    2. Effekten i Hirsch programmet är främst utvecklat för folk som kör snabbt, alltså autobahn människor. En Hirsch trimmad bil känns inte mycket kraftigare förrän man lämnar 3000 varv och uppåt, då går dom som en raket.

    3. Min 2009'a med 2,3t motorn hade automat låda och Hirsch programmet skapade en del problem med den, varje gång jag låg i typ 90 och skulle köra om med riktig kick-down växlade bilen från 5'an till 3'an och slog i varv-stoppet. Fick nästan alltid göra omkörningarna i M-Läget.

    Jag är mycket mer nöjd med Maptuns program då de fick ner bränsleförbrukningen ganska rejält jämfört med Hirsch och original samt att bilarna drar över hela registret utan så mycket ketchup effekt som det va i Hirsch...

    Har idag steg 1+ 245 hk från Maptun och det funkar fint men kommer om en vecka att gå upp till steg 4 på 305 hk istället...


    När det kommer till bränsleförbrukningen och vridmoment genom hela registret är Maptun svårslagna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... 0006502Hej,

    Nu blir jag lite förvirrad här
    Går man på Hirsch hemsida så finns effekt diagram både på bensin samt e85

    Varför skulle dom uppge siffror på deras hemsida om dom inte utvecklade något e85 program pga brist på e85 ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Jag har haft en 9-5 2009 2,3t biopower och har numera en 9-5 2,0t biopower 2010. Bägge har gått med Hirsch program några tusen mil och sedan bytt till Maptun.

    Hirsch gör fina grejer men har lite problem
    1. Bränsleförbrukningen på E85 är hög, det beror på att Hirsch aldrig mappade bilen med E85 utan gjorde bara en 98 oktans trimning. Om du tittar på effekt siffrorna som lämnas till TS så ser du att de endast anger effekten med bensin. Jag är god vän med Manfred Lenherr på Hirsch och han har berättat detta själv. Anledningen var att de helt enkelt inte kunde få tag i E85 i St Gallen, Schweiz där Hirsch ligger...

    2. Effekten i Hirsch programmet är främst utvecklat för folk som kör snabbt, alltså autobahn människor. En Hirsch trimmad bil känns inte mycket kraftigare förrän man lämnar 3000 varv och uppåt, då går dom som en raket.

    3. Min 2009'a med 2,3t motorn hade automat låda och Hirsch programmet skapade en del problem med den, varje gång jag låg i typ 90 och skulle köra om med riktig kick-down växlade bilen från 5'an till 3'an och slog i varv-stoppet. Fick nästan alltid göra omkörningarna i M-Läget.

    Jag är mycket mer nöjd med Maptuns program då de fick ner bränsleförbrukningen ganska rejält jämfört med Hirsch och original samt att bilarna drar över hela registret utan så mycket ketchup effekt som det va i Hirsch...

    Har idag steg 1+ 245 hk från Maptun och det funkar fint men kommer om en vecka att gå upp till steg 4 på 305 hk istället...
    1an var då inte lite bullshit, anledningen varför siffrorna på TUV/F papprena bara är på bensin beror på att testerna bara görs på bensin, är likadant med bilfabrikanterna.
    Dessutom är det en ganska smal sak att hämta ett par dunkar E85 för mappningen.

    Dock är inte Hirschprogram särskilt prisvärda då det ända istortsett dom ändrar är vridbegränsingarna, och sedan lägger dom ner 5ggr så mycket jobb på att kasta om symboltables bara för dom tror ingen ska se vad dom har gjort.

    Anledningen varför din låda gjorde som det gjorde beror på vad jag tidigare sa, dom ändrar bara vridbegränsingarna istortsett men missar dom viktiga detaljerna.

    Jag har dessutom sett 9-3SS motorer med trasiga kolvar som varit Hirsch trimmade med Steg 1, så jag vet inte om dom egentligen är bättre än andra. Skillnaden är väl att dom aldrig gått ut med några Steg 3-4-5-6-7-8-miljoner därav räddat sitt rykte, då dom sällan passerar motorns toleranser.

    Köp trimmet efter tillkommlighet, så du lätt och enkelt kan ta dig till stället om något inte fungerar som du vill, det räddar ditt tålamod och firmans tålamod, då telefonreperationer och tillhörande missförstånd ofta slutar med olycka för båda parter.
    Innan du kallar något för bullshit så kan du plocka upp luren och ringa Manfred själv och kontrollera mina påståenden... om du vill ha hans nummer, skicka mig ett PM!
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Innan du kallar något för bullshit så kan du plocka upp luren och ringa Manfred själv och kontrollera mina påståenden... om du vill ha hans nummer, skicka mig ett PM!
    Om du kikar i ett Hirsch Biopower program så blir det lite konflikter med ditt påstående, kan det måhända vara Saab själva som mappat om etanoldelen av programmet då?
    Det stämmer att de har många parametrar ifrån det vanliga bensintrimmet som släpptes 2003 men hade det inte varit lite märkligt med 210hk på bensin och 180hk på E85?

    http://www.hirsch-performance.ch/getAtt ... 9bff3c1b21

    Att säga att de bara går in och ändrar i vridmapparna stämmer inte, de är en av få trimmare som faktiskt går igenom större delen av programmet och ändrar i bränsle, tändning, luft/vridbegränsare, pedalmappar och laddtrycksreglering. Att man sedan inte tycker om karaktären på programmen är mycket tycke och smak, vissa tycker om Maptun, andra tycker om Nordic osv...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hirsch vs mindre firma (steg 1, 9-5 -07)

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Innan du kallar något för bullshit så kan du plocka upp luren och ringa Manfred själv och kontrollera mina påståenden... om du vill ha hans nummer, skicka mig ett PM!
    Om du kikar i ett Hirsch Biopower program så blir det lite konflikter med ditt påstående, kan det måhända vara Saab själva som mappat om etanoldelen av programmet då?
    Det stämmer att de har många parametrar ifrån det vanliga bensintrimmet som släpptes 2003 men hade det inte varit lite märkligt med 210hk på bensin och 180hk på E85?

    http://www.hirsch-performance.ch/getAtt ... 9bff3c1b21

    Att säga att de bara går in och ändrar i vridmapparna stämmer inte, de är en av få trimmare som faktiskt går igenom större delen av programmet och ändrar i bränsle, tändning, luft/vridbegränsare, pedalmappar och laddtrycksreglering.
    Kan inte annat än att hålla med om ovanstående. Jämför man program från dom stora aktörerna så får man nog lov att säga att hirsch's program är dom program som faktiskt är allra mest genomarbetade, knappast ihopslängt på en kafferast genom att bara öka på limiters.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 2,0biopower steg 1? firma? val ?
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 21:48
  2. 9-3 SS 2.0T Aero nu med Hirsch Steg 1 nu med bromsning
    Av rs_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 08:17
  3. mer an steg 3 till 9000 bygga själv eller låte en firma göra
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 13:58
  4. Steg 2 av någon firma
    Av _MoGGe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •