Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ryker etanoldrivna Saabar mer än bensindrivna?

  1. #1
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Ryker etanoldrivna Saabar mer än bensindrivna?

    Jag vet inte om jag inbillar mig men ryker Etanolbilarna mer än bensinbilarna......alltså avgas "rök".....min Saab i signaturen och en kollegas "ångar" lika mkt.....allt e ok med bilarna å inget vatten eller olja försvinner......men jag tycker att jag ser det på alla möjliga olika fabrikat.....en annan kollega har en Ford flexifuel å den ryker ju som ett ånglok när det är kallt....å de e vid kall väderlek som jag reagerat på detta.....inputs?????
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Biopower bilar.....

    mycket möjligt att de är så.

    min ryker ganska mycket när den är kall.

    har inte kört på bensin på ett tag dock så kan inte göra någon direkt jämförelse.

  3. #3
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Biopower bilar.....

    Inget konstigt. Dom går ju på etanol.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Biopower bilar.....

    Etanol bilarna ryker betydligt mer än bensin bilarna när det är kallt ute/bilen är kall enligt mig .

    Fast det gör mig absolut inget att min ryker mycket då det inte luktar ett skvatt från min biopower

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Biopower bilar.....

    Etanolen är bra på att lösa upp vatten och man kan säga att den suger åt sig fukt från luften så att vatteninnehållet i E85 blir högre än bensin. När det blir lite kallt ute så blir inte vattenångan mättad lika snabbt och då ser det ut som det ryker mer. Det ni ser är alltså vattenånga.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51
    Skakar liv i den här tråden igen.

    Jag har läst att etanol bildar mer vatten än bensin när den förbränns och då blir det ju mer vattenånga i avgaserna. Vet dock inte hur mycket mer det bildas, alltså förhållandet vatten från E85 vs vatten från bensin. Dessutom går det ju i ungefär 30% mer bränsle E85 vs bensin så bara där är det ju 30% mer vattenånga.

    Är det någon annan som hört/läst att E85 bildar mer vattenånga än bensin? Och isåfall hur mycket?

    (btw, min biopower ryker som Flying Scotsman på vintern...)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av krivik Visa inlägg
    Skakar liv i den här tråden igen.

    Jag har läst att etanol bildar mer vatten än bensin när den förbränns och då blir det ju mer vattenånga i avgaserna. Vet dock inte hur mycket mer det bildas, alltså förhållandet vatten från E85 vs vatten från bensin. Dessutom går det ju i ungefär 30% mer bränsle E85 vs bensin så bara där är det ju 30% mer vattenånga.

    Är det någon annan som hört/läst att E85 bildar mer vattenånga än bensin? Och isåfall hur mycket?

    (btw, min biopower ryker som Flying Scotsman på vintern...)
    Om vi utgår från oktan som representativt för bensin respektive etanol så sker förbränning enligt följande:

    2 C8H18 + 25 O2 -> 16 CO2 + 18 H2O

    C2H5OH + 3 O2 -> 2 CO2 + 3 H2O

    C2H5OH: 46 g/mol
    C8H18: 114 g/mol
    O2: 32 g/mol
    H2O: 18 g/mol
    CO2: 44 g/mol

    Således

    Oktan: 2*114 + 25*32 -> 16*44 + 18*18 = 228 g oktan + 800 g syre -> 704 g CO2 + 324 g H2O
    Etanol: 46 + 3*32 -> 2*44 + 3*18 = 46 g etanol + 96 g syre -> 88 g CO2 + 54 g H2O

    Förbränning av 1 kg bränsle ger alltså:

    Oktan
    1,42 kg vatten
    3,08 kg CO2

    Etanol
    1,17 kg vatten
    1,91 kg CO2

    Etanol kräver ju dock ett ökat bränsleflöde; för varje kg syre så kan vi förbränna 285 g oktan medans vi kan förbränna 479 g etanol. Detta innebär att för varje kg syre som motorn suger i sig så bildas med oktan 405 gram vatten och med etanol 560 gram. Vi talar alltså om en ökning av mängden vatten om 38% vid ren etanol, något lägre med E85.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51
    Då betyder det alltså att etanol/E85 bildar mindre vatten än bensin om man räknar viktmässigt. Det producerar mer enbart pga att man förbränner ca 35% mer.

    Frågan är då varför det ryker så himla mycket mer från etanolbilar? Det känns definitivt som att de ryker mer än 30-40% mer än bensinare. Kan det alltså vara pga det etanolen drar åt sig vatten?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av krivik Visa inlägg
    Kan det alltså vara pga det etanolen drar åt sig vatten?
    Nej, E85 kan inte ta upp några betydande mängder vatten utan att drabbas av fasseparation.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nej, E85 kan inte ta upp några betydande mängder vatten utan att drabbas av fasseparation.
    Så varför ryker etanolbilar så mycket? Några idéer?

  11. #11
    Jag har inte märkt att min bil ryker nåt mer på E85. När menar du att det ryker, kallstart eller vad?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Min började ryka när jag hadde mycket etanol i tanken och det var fuktigt väder..typ 0-5c och tänkte: shiit nu börjar turbo etc att ge upp,men NEJ för den ryker bara så mycket då så är nog som ni säger med vattenmängd etc

    Så den ryker mer men bara innan den blir varm och det get sig efter kanske 5min körande värkar det somhelt normalt vad jag kan förstå

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Min började ryka när jag hadde mycket etanol i tanken och det var fuktigt väder..typ 0-5c. Så den ryker mer men bara innan den blir varm och det get sig efter kanske 5min körande verkar det somhelt normalt vad jag kan förstå
    Känner igen det där på min 9-5 med.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Ryker era saabar?
    Av SaabHasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 23:48
  2. rwd 4x4 saabar
    Av Martinwide i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 22:40
  3. Vad gör era Saabar 80-120 km/H ?
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 01:47
  4. Två små Saabar.
    Av Flipman i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 15:56
  5. Saabar på Uråsa 10/9?
    Av Olof i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •