Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Xenonljus på en Saab 9-3 2003!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    16

    Xenonljus på en Saab 9-3 2003!

    Hejsan saabforum!
    Jo det är så att i helgen gick jag och köpte mig en saab 9-3 2003.
    Det är en linearplus sport.

    Som jag har förstått det så levererades denna modell med vanliga halogen lampor, men att xenon lampor var extra tillbehör.
    Jag hade xeon på min gamla bil och älskade det, och jag vill gärna ha det på denna bilen också.

    Jag tog ut lampan och kollade vad den hade för beteckning "H7".
    Vad jag förstått så är detta en halogenlampa(har sökt på ert forum).

    I vissa av trådarna så står det att man kan köpa en ny lampa och sätta in(xeon), då köper man alltså ett kit från t.ex. xenonkungen.

    Nu till min fråga, jag undrar helt tekniskt är detta en svår procedur, är installationen "jobbig"? Hur är det med nivåreglgeringen på dessa modeller, är det något man också måste montera?

    Är väldigt tacksam för svar!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Xenonljus på en Saab 9-3 2003!

    Enligt reglerna så får du inte ha xenon utan nivåreglering, eller ljuslängdsreglering som det egentligen heter. Många fulkonverterar till xenon ändå, men det blir rätt störigt för andra trafikanter. Halogenarmaturerna är inte gjorda för en xenonlampa och brukar ge mycket störande stickljus. Har man då inte ljuslängdsregleringen så blir det ännu värre. Självklart kan man hävda att "jag sköter det manuellt med reglaget när jag har mycket last bak", men det kommer man ju naturligtvis inte att klara i alla lägen. Ingen är ofelbar. Sedan går den inte igenom besiktningen med xenon utan ljuslängdsreglering. Då måste du bygga tillbaka till halogen varje gång du skall besiktiga. Och sedan omvänt igen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    16

    Re: Xenonljus på en Saab 9-3 2003!

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Enligt reglerna så får du inte ha xenon utan nivåreglering, eller ljuslängdsreglering som det egentligen heter. Många fulkonverterar till xenon ändå, men det blir rätt störigt för andra trafikanter. Halogenarmaturerna är inte gjorda för en xenonlampa och brukar ge mycket störande stickljus. Har man då inte ljuslängdsregleringen så blir det ännu värre. Självklart kan man hävda att "jag sköter det manuellt med reglaget när jag har mycket last bak", men det kommer man ju naturligtvis inte att klara i alla lägen. Ingen är ofelbar. Sedan går den inte igenom besiktningen med xenon utan ljuslängdsreglering. Då måste du bygga tillbaka till halogen varje gång du skall besiktiga. Och sedan omvänt igen.
    Tackar för ett utförligt svar.
    Får väll köra vidare på halogen lampor då !

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonljus på en Saab 9-3 2003!

    Nödvändigtvis behöver du faktiskt inte köra vidare på halogen. Det du behöver är följande:

    Ett xenonkit på 35w från t.ex xenonkungen MED focuseye lampor (väldigt viktigt med dessa lampor).

    ALS (Auto Leveller System) som kopplas in på den manuella ljuslängdsregleringen
    Vart du köper ALS är dock lite svårare då många har tagit bort det ur sortimentet med motiveringen (men det går ju ändå inte att få bilen regbesiktigad med xenon). En motivering som för mig är helt fel då det inte bara handlar om regbesiktning utan om säkerhet. Med ALS bländar inte dina konverterade ljus andra bilister utan fungerar mer eller mindre som en bil som är fabriksutrustad med xenon.

    Eftersom att 9-3 har projektionslinser både på halogen och xenon så kommer detta se väldigt bra ut tror jag iaf.

    Har för mig att ALS kostar ca 1000 kr eller gjorde det iaf. Xenonkit 1000-2000 kr? Så räkna med 3000 kr kanske så har du bra ljus igen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Xenonljus saab 9-3 2008-2010 skiljer ??
    Av Majkel i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 01:24
  2. Lågt ställda xenonljus på SAAB 9-3 -06, varför?
    Av patienten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 14:51
  3. Xenonljus och Parkeringsljus saab 9-3 -04
    Av brainstorm i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 13:19
  4. xenonljus varningslampa saab 95 2005
    Av saab95biopower2005 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 15:37
  5. Vanlig ljus till Xenonljus på Saab 9-5?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •