Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 3 felkoder samtidigt?!

  1. #1

    3 felkoder samtidigt?!

    Saab 9-3 2,0T -00 T7
    Var ute och körde nyss, men då hände det ju självklart, gasade på lite extra på rakan, precis när jag släpper av på gasen så börjar "check enginge"-lampan att lysa, märkte också att tempmätaren hade gått i botten . Stannade och stängde av bilen, startade upp den igen, lampan lyste fortfarande men mätaren fungerade igen. så åkte hem och kollade felkoder, den visade 3st! . Innan jag kontaktar verkstad så undrar jag om ingen har nån lista på felkoder till denna bil?, så kanske chansen finns att man kan fixa detta själv. Har kollat sidor på engelska, men min engelska är ju lika bra som en groda utan ben när det gäller sånt här.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    195

    Re: 3 felkoder samtidigt?!

    missade jag något ? vilka felkoder hade du?

  3. #3

    Re: 3 felkoder samtidigt?!

    Tror jag inte, ville dock kolla listan och vara 100% säker själv.
    Men självklart lägger jag fram felkoderna.
    P0442
    p0445
    P0116

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    895

    3 felkoder samtidigt?!

    Edit, för sent ute
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    195

    Re: 3 felkoder samtidigt?!

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=266723
    Felkod nr tre handlar om kylkretsen och då kan det vara termostat eller tempgivare som är fel. Har nog inget med felkod 1 och 2 att göra .. se tråd ovan

    Felkod 1 och 2 vekar ha med varandra att göra.. Har aldrig hört om detta förrut men det verkar vara något med bränslesystemet.. Enligt wikipedia..
    Evap

    EVAP som står för EVAPorative Control System är ett bränsle avdunstningssystem som förhindrar att bränsleångorna släpps ut i atmosfären och det verkar vara en läcka i detta system. Rätta mig någon om jag är ute och cyklar.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 187
    Medlem#
    8758

    Re: 3 felkoder samtidigt?!

    Citat Ursprungligen postat av donaldduc
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=266723
    Felkod nr tre handlar om kylkretsen och då kan det vara termostat eller tempgivare som är fel. Har nog inget med felkod 1 och 2 att göra .. se tråd ovan

    Felkod 1 och 2 vekar ha med varandra att göra.. Har aldrig hört om detta förrut men det verkar vara något med bränslesystemet.. Enligt wikipedia..
    Evap

    EVAP som står för EVAPorative Control System är ett bränsle avdunstningssystem som förhindrar att bränsleångorna släpps ut i atmosfären och det verkar vara en läcka i detta system. Rätta mig någon om jag är ute och cyklar.
    Japp, felkoden P0116 är "Tempgivare Kylvätskka Funktiopn Felaktig" och är antingen fel på tempgivaren eller fel på termostaten. Om man tittar på tempsensorns värde kan man ofta göra en kvalificerad gissning om det är en trasig termostat eller tempgivaren. Notera dock att Trionic kan bestämma sig för att släcka tempmätaren helt om data är för dåligt. Är det tempgivaren kan felkoden komma när som helst, termostaten tar det en stund innan den ger felkod.

    P0445 är "Tankurluftnuing Ventil Kortsluting B+"
    Det andra är urluftnings-ventilen för kolkanistern som Trionic påstår är kortsluten, men det skulle kunna vara Trionics drivsteg istället.

    P0442 är "Tankurluftning Litet Läckage i System'"
    P0442 är ett normalt resultat av att urluftnings-ventilen inte kan aktiveras (stängas).

    Om du följer matningen av urluftnings-ventilen borde du kunna lista ut var felet sitter. Eller testkör urluftnings-ventilen med 12V (via säkring eller så eftersom Trionic säger att den är kortsluten....). Men börja med att titta på urluftnings-ventilen, problemet kanske är uppenbart.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7

    Re: 3 felkoder samtidigt?!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av donaldduc
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=266723
    Felkod nr tre handlar om kylkretsen och då kan det vara termostat eller tempgivare som är fel. Har nog inget med felkod 1 och 2 att göra .. se tråd ovan

    Felkod 1 och 2 vekar ha med varandra att göra.. Har aldrig hört om detta förrut men det verkar vara något med bränslesystemet.. Enligt wikipedia..
    Evap

    EVAP som står för EVAPorative Control System är ett bränsle avdunstningssystem som förhindrar att bränsleångorna släpps ut i atmosfären och det verkar vara en läcka i detta system. Rätta mig någon om jag är ute och cyklar.
    Japp, felkoden P0116 är "Tempgivare Kylvätskka Funktiopn Felaktig" och är antingen fel på tempgivaren eller fel på termostaten. Om man tittar på tempsensorns värde kan man ofta göra en kvalificerad gissning om det är en trasig termostat eller tempgivaren. Notera dock att Trionic kan bestämma sig för att släcka tempmätaren helt om data är för dåligt. Är det tempgivaren kan felkoden komma när som helst, termostaten tar det en stund innan den ger felkod.

    P0445 är "Tankurluftnuing Ventil Kortsluting B+"
    Det andra är urluftnings-ventilen för kolkanistern som Trionic påstår är kortsluten, men det skulle kunna vara Trionics drivsteg istället.

    P0442 är "Tankurluftning Litet Läckage i System'"
    P0442 är ett normalt resultat av att urluftnings-ventilen inte kan aktiveras (stängas).

    Om du följer matningen av urluftnings-ventilen borde du kunna lista ut var felet sitter. Eller testkör urluftnings-ventilen med 12V (via säkring eller så eftersom Trionic säger att den är kortsluten....). Men börja med att titta på urluftnings-ventilen, problemet kanske är uppenbart.
    Såg tyvärr detta försent Var nyss på verkstaden och slängde in bilen där..Men tack för ditt svar och förklaringar!

Liknande ämnen

  1. Sänka o höja fjädring samtidigt
    Av PelleJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 11:33
  2. Friktionsdäck och sommardäck samtidigt?
    Av Rico i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 22:00
  3. Ska ta ner vxllådan, nåt mer man bör göra samtidigt?
    Av znorc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •