Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: OG 900 8:ans Primär

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    26

    OG 900 8:ans Primär

    Har 8:an samma kedjesträckare som 7:ans primär-
    eller blir det för tajt spel om man monterar 8:an
    med 7:ans sträckare?

    nån som vet?

    hadet!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Citat Ursprungligen postat av Wern
    Har 8:an samma kedjesträckare som 7:ans primär-
    eller blir det för tajt spel om man monterar 8:an
    med 7:ans sträckare?

    nån som vet?

    hadet!

    Samma sträckare och tydligen samma kedja.

    Dreven som skiljer
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Helt korrekt, det är bara kuggarna som skiljer, åttans har bara en kugg mindre resp en kugg större än 7ans så det passar allt annat. Gjorde manövern förra året och den bilen rullar varje dag nu.
    MEDLEM 7032.

  4. #4

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Vad tycker ni som har bytt till 8ans? Värt pengarna och jobbet?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Ja och nej. Jag pendlar med min 1992 T16 nu 6 mil om dagen minst med 8ans primär i lådan och det är ju rätt nice. Men det krävs lite mer pulver i maskin än original, man kan höja GLT lite för att få tidigt bra ladd från turbon. Man får växla ner lite mer än annars för det blir lite trögt på låga varv. Att segdra omkörningar på 5an är ju ingen höjdare tex. I en 9-5 Aero är det lugnt för det bottenvridet är ju galet men det finns inte i en T16 på samma sätt. I en bil med Garrett-turbo skulle det blir ännu värre troligen. Men jag gillar att 1 och 2an blir markant längre, så 0-100 känns ju mkt bättre fast sällan man har nytta av det. Och sån himla skillnad är det inte ärligt talat heller, men det märks verkligen på bottenvridet tycker jag. Hittar du en 8ans hyfsat billigt är det värt köra på, för vanliga begärda 3-4000 är det en mkt tveksam investering. Men lådan håller lite bättre då man får upp varvtalet lite när effekten kommer och det är ju enligt många bra. Jag plågar min stackars T16 med skruvat laddtryck (1-1,2 bar normalt) som fan varenda dag i två år nu och det bara håller och håller..... På sommaren kör jag 1,5 bar med E85 och det har kännts som hela framvagnen separerar ibland, men lådan bara håller och håller.... Så det är nog inte dumt ur den synvinkeln! På min TurboS 1993 med 8ans så är effekten ännu bättre då motorn är helt fräsch och där är det riktigt nice, den är mkt snabb faktiskt.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    OG 900 8:ans Primär

    Jag vet att det är olika mellan 6:an och 7:an men det kanske skiljer mer kugg där?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Nej, det skiljer en kugg mellan 6ans och 7ans också, så det lär vara samma allting även där. Enligt infon på 900aero.com så verkar det bara vara 4ans som har en annorlunda kjedja, hela vägen från 8ans till 5ans så skiljer det bara en kugg på varje hjul, men inte på 4ans. Om den infon nu stämmer? DÅ skulle det ju innebära andra kjedjor på den. Sträckare vet jag inte. Min låda var en S-låda med 6ans primär och i den satte jag kuggarna från 8ans rakt av med original sträckare och kjedjor. Så jag vet det funkar fint.
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    OG 900 8:ans Primär

    Jag var hos Jörgen för några veckor sedan och enligt honom skiljer det. Jag har 7:ans i min kokill och det satt sträckare från 6:an i vilket är fel eftersom då blir inte kedjan rak mellan dreven. När man gasar så ska ju kedjan gå rakt mellan dreven utan någon brytning. Vilket den inte gör med fel sträckare.
    Skruva av din primärkåpa så ska du se att kedjan säkert har ätit sig ner i sträckaren lite.

    Hittade en bild från visiten hos vår guru... Här ser man ju att när man gasar så vill kedjan gå spikrakt mellan dreven. Men med fel spännare så går inte detta och det blir en brytning. Eftersom kedjan stävar efter att gå rakt så kommer den slita in sig i sträckaren.


  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Jag förstår vad du menar men jag kollade på detta innan och är säker på att det inte är några problem i min låda. Det är stort spel i spännaren och med en eller två kuggars skillnad bara på hjulen blir kjedjans position i höjd med spännaren minimalt påverkad. Så jag är inte bekymrad.

    Edit: Nu fick jag din bild att funka. Så ser det inte riktigt ut i min, och jag har svårt tänka mig hur två kuggs skillnad upp resp nere på den lådan du fotat skulle göra nån större skillnad? Okey att hjulen inte är lika stora och att två kuggar procentuellt innebär olika skillnad i diameter på dom, men det bör ändå blir problem där?

    Nu kör jag inte Kokill heller utan sena 90-tals lådor. Är det månne skillnad där?
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Då EPC katalogen inte går längre bakåt i tiden än 1986.

    Från 86 till 93 är det en och samma spännare och kedja.

    Spännare, 8713570

    Kedja, 8711590
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: OG 900 8:ans Primär

    Okey, då är det Kokill-lådorna som har olika, gött. Dom har jag aldrig jobbat med.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    OG 900 8:ans Primär

    Okej så kanske det är. Kan ju vara så att det skiljer på tidiga och sena lådor... Så var det på min låda iaf.

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    OG 900 8:ans Primär

    Det där problemet uppstår med vissa av de gamla sträckarna. Som den på bilden som är gjord för 4ans primär (31/30). Just den sträckaren är lite speciell eftersom dreven nästan är lika stora på 4ans primär. Ju större skillnaden blir mellan övre o nedre drevet så kommer det givetvis krävas en spännare som kan komprimeras mer. Detta problemet uppstår inte på de nyare lådorna med den nya spännaren.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    OG 900 8:ans Primär

    Bra då fick vi rett ut det med

Liknande ämnen

  1. 8-ans primär?
    Av Wern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 23:43
  2. Primär?
    Av _jolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 20:35
  3. 7ans primär?
    Av Tommy 99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 23:39
  4. 8:a primär
    Av sten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:27
  5. 4-vxl + 8:ans primär
    Av Saab Markus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •