Godkväll!

Före jag berättar om bilen kanske en liten presentation av ägaren kan vara på sin plats. Anders heter jag, boende i Göteborg och jobbar på Volvo PV som formbestämmare / digital skulptör. Jag jobbade tidigare på SAAB, men tvingades gå strax innan konkursen. Däremellan var jag i Rüsselsheim och stökade runt på GM:s designavdelning en stund.
Värt att nämna är att jag är lite av en gröngöling när det kommer till att mecka med bilar, men jag tycker det är rätt avslappnande och försöker lära mig allteftersom.
Jag har tidigare ägt en svart 900 Aero -88 med Steg 1 från Speedparts som jag tyckte gick helt okay, men nu är det dags att skruva upp trycket en aning.

Det här är mitt senaste inköp, en Talladegaröd og900 fulltryckare från 1991 med svetsad skyddsbur. Några känner säkert igen den från forumet sedan tidigare då förra ägaren huserar här med en del andra bilar.
I annonstexten stod det att bilen var i princip körklar frånsett att inga bromsar satt monterade. När jag hämtade bilen visade det sig att Aeropaketet inte var komplett, buren var inte hundra procent färdig och en del annat strulade, samt en smula mer rost än jag räknat med. Men i det stora hela var bilen i rätt skapligt skick och ett bra utgångsobjekt för en go liten söndagsräser.

Uppdatering 14:e April - Det som hänt sedan inköp är renovering av bromsarna runt om, montering av komplett bilstein/lesjöfors-chassie samt montering av Aeropaket och 16" Aerofälgar. Tusen andra grejer återstår att göra.

Aeropaket, främre sköldar [Inköpt, monterat]
Kromgrill [Inköpt, monterat]
16" Aerofälgar [Inköpt, monterat]
Luftutsläppskåpor [Inköpt, monterat]
3" med batteriböj [Monterat]
TD04 15G [Inköpt, men velar över en 19T istället]
Röd APC-box [Monterat]
Störra kina-IC [Ej inköpt]
431-spridare [Inköpt. Monteras i samband med T5]
Bilstein B6-dämpare [Inköpt, monterat]
Lesjöforsfjädrar [Inköpt, monterat]
Shortshifter [Inköpt]
Förstärkt diffhuslock [Inköpt]
Kokillgjuten låda [Inköpt, skall renoveras och förstärkas]
[b]komplett T5-härva[b] [Inköpt, monteras efter sommaren]

Så småningom kommer jag också köpa en kraftigare koppling, nya bussningar, 9000-bromsok fram och en del annat smått och gott.


Lite bilder:

Första gången utanför garaget på egna hjul, i min ägo, 14:e April



Bilen uppe på pallbockar för bromsgenomgång, direkt efter inköp



Fälgar under renovering, före och efter..











Skriv gärna vad ni tycker om planerna. Jag uppdaterar allteftersom.

Tack och hej!