Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Är det svårt att koppla in nya högtalare?

  1. #1

    Är det svårt att koppla in nya högtalare?

    Hej,

    är ny på forumet här och är halvkass på bilar så tänkte ställa frågan om det ens är värt för mig att försöka installera nytt ljud?

    Jag har nyss köpt en Saab 9-3 2004 sedan som har ljud som verkligen är skit, det är de enda som jag kan klaga på med bilen, så därför vill jag byta ut dessa men då kommer frågan!

    Är det lätt att göra själv eller är det bäst att lämna in den? Känns som att det borde vara rätt så lätt om det går att använda samma ljudkablar som redan sitter till de befintliga?
    Jag har bilintresserade kompisar, men de är inte några riktiga mekaniker/elektriker...

    Om det är relativt lätt att fixa själv, vilka högtalare skulle ni rekommendera? gärna något med en hyffsad bas, jag vill inte lägga ner flera tusen på detta.

    Tacksam för svar då jag inte har en suck själv!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9139

    Re: Är det svårt att koppla in nya högtalare?

    De man måste tänka på är att man får samma impedans och ohm på de nya högtalarna så de lirar bra med med stereon och slutsteget du har kvar. Utöver att hitta de är de absolut inget svårt jobb att göra, verkligen inget du behöver lämna in bilen för att få fixat!!

    De som kan dra iväg lite i pris är om du ska slänga i en bas.. dels behöver du bas, slutsteg att driva basen (går ej driva den med bilen orginalsteg) sen behöver du en hög/låg nivåomvandlare.

    Vet du vilken modell på stereon du har? Kan i så fall kolla upp storlekar, ohm och impedans du behöver till nya högtalarna
    //L

    Edit: skulle rekomendera installera 2 6x9 or i hatthyllan istället för bas på sedan
    9-5 2.3t steg 1

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: Är det svårt att koppla in nya högtalare?

    Läs FAQ! Där står mycket om ljusystemet i ng9-3 MY03-06. Det är lite speciellt med fiberbussen och högtalare som inte spelar full range. Så det är inte bara att hänga på en lågnivåomvandlare var som helst...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4

    Re: Är det svårt att koppla in nya högtalare?

    Det går inte göra som övriga delar och knappa in regnr nånstans och se vilka högtalare som är kompatibla? eller borde det gå bra att bara gå till någon butik och fråga vilka som kommer att passa?

    Tänkte inte ta någon separat baslåda eller så, tänkte mer ta aktiva högtalare med inbyggt steg...

    Har hört att visa högtalare i bilen kan vara lite knepigare att byta ut, är det något speciellt?

    Jag vet tyvärr inte vad högtalarna jag har heter, men antar att det är Saabs skitigaste högtalare till en 9-3 Linear...

Liknande ämnen

  1. högtalare 9-5 koppla bort center?
    Av mathias.w i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 09:20
  2. Högtalare bak i 9-5, hur koppla?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:32
  3. Högtalare i framdörrarna , Hur koppla in NG900
    Av Zankan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •