Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motorn stannar med motorbroms och noll hastreferens.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    1

    Motorn stannar med motorbroms och noll hastreferens.

    Tänkte dela med mig, har ett konstigt fel. Har en Saab 9-3 2.0T 2000. Nu när det blev salt o fuktigt på vägarna tänds ABS-lampan ibland och samtidigt med det så förlorar jag hastighetsmätaren. Det som är intressant är att motorn stannar när jag motorbromsar, den droppar i varvtal efter motorbroms(men bara med felen och då är det varje gång) - längre motorbroms desto större dropp och om den går mot ca 200-300 varv så stannar motorn om den droppar precis ovanför då får motorn fart igen. Det är som om elektronikboxen behöver hastigetsmätaren för att räkna ut rätt bränslemängd vid motorbromsning. Eller kan det vara nåt annat? Det andra som är mysko är att ABS:en och hastighetsmätaren förloras samtidigt. Ska gå och läsa av felkoderna hos nån, få se vad det blir. Men vore intressant med era kommentarer och förslag.

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Motorn stannar med motorbroms och noll hastreferens.

    Hastighetsgivaren sitter i ABS-givaren, så att de har ett samband är inte alls så konstigt.
    Jag tror det är vänster bak på 9-3. Så kolla givaren och kablaget till den.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3

    Re: Motorn stannar med motorbroms och noll hastreferens.

    Jag hade exakt detta problem efter motortvätt av en 900 2.0t -95. Löste sig efter byte av elektronikboxen ovanpå abs-enheten. Fast då var det uppenbart fuktproblem...

Liknande ämnen

  1. noll ladd, noll varvtal og9-3 T5 ltt steg1
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 23:18
  2. Motorn i noll läge?
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 04:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •