Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Sålde min bil motorn skar !!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    Sålde min bil motorn skar !!!

    Motor: b202 turbo
    Bil: Saab 9000 t16 88
    Tja jag sålde min bil i lördags och igår ringer han som köpt bilen och säger att den skurit. Han säger att den trycker upp olja i påfyllnings röret och att den inte har någon komp. För mig låter det som om vevhusventilationen gett upp ?. Ja nu till problemet han kräver mig nu på 4000kr och så vitt jag vet så behöver jag inte pröjsa det. Det här kom lika plötsligt för han som för mig inget jag räknat med altså. Vet någon av er vad som kan vara felet och vad det kostar att laga på verkstad. Han vill att jag ska betala dom kostnaderna.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Vevhusvent. Nej nej nej...Det är med stor sannolikhet en eller flera kolvringar som gått av eller så har en kolv spruckit...Då försvinner kompet ner i tråget å pressar upp olja...

    Men bilen är väl såld i befintligt skick...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Du behöver inte betala något om han inte kan bevisa att du antingen känt till felet, eller rimligtvis borde känt till det. För har ni inte skrivit något annat så är bilen såld i "befintligt skick" dvs, du skall ha meddelat de fel och brister du känner till, och han skall ha undersökt bilen. Har du då undanhållit fel så kan han komma efteråt med krav, inte annars.

    Så du kan kallt bara berätta att du inte kände till några sådana fel och klargöra för honom att det är hans bil och hans problem.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    ok

    ja för det där hade jag aldrig räknat med och jag skrev i befintiligt skick på kvittot men den dumma är att jag tog ingen kopia gör de nått ??
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809
    Du behöver inte betala något till honom,vem vet vad han har gjort med bilen och hur han kört.Han har kanske ryckt slangen till wg och kört utav bara h-vete.Nej mitt tips är stå på dig (annars gör någon annan det)och säg att det är en gammal bil då finns inga garantier.
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    ok

    ok tack för svaren. han ringde mig nyss och sa att han skulle anmäla det till tingsrätten om jag inte pröjsar 4000kr men det är ju oskäligt hälften var vore mer rimligt. men jag tänker ändå inte betala honom.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Som sagt tidigare. stå på dej säj att han är välkommen att göra en anmälan.
    På begagnade bilar är de runthörnet garanti. Du vet ju inte vad han gjort med bilen.
    om du var ansvarig så skule tex köparen om han ångrar köpet kunna hälla ur all olja köra bilen tills den skar fylla på olja och be dej betala tillbaka pengarna.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Men, nog är det väl så att det var en begagnad bil från 1988 du sålde ?
    Köpeskillingen var väl inte typ 150 000 spänn eller ?
    Alltså, bilen är såld i befintligt skick, du kände inte till att motorn var behäftad med ett fel som skulle göra att den pajjar efter några dagar ?

    Ser man till bilen ålder o pris så ligger det i sakens natur att är det köpt i befintligt skick så, tja, inte ditt problem.

    Nästa gång snubben ringer, säg, du har ju betalat bilen o har kvitto, eller hur ? Han svarar troligtvis ja. Du svarar, men då är det ju DIN bil o DITT problem.

    Mitt råd är att du skall skaffa dig 100% korrekt info om vad som gäller, inga gissningar eller så. På detta vis kan motparten bemötas på ett korrekt sätt.

    Som ALLA (?) vet så är det ju ett risktagande att köpa bil, i vissa fall kan man få garanti, i andra fall inte. Så är ju vanligast när man handlar privat. Priset är ju oxo lite därefter.

    PS. Skulle det nu vara så att du inte har riktigt rent mjöl i påsen, eller som vi motordårar säger, ny olja i tråget, så BÖR du gå köparen till mötes innom vissa gränser. SKULLE köparen av någon befängd anlening dra detta vidare, så KAN det bli lite väl olustigt. DS
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Känner igen detta från en kompis som sålde en moped för många år sen.
    Köparen hävdade sen efter ett tag när den helt plötsligt började gå dåligt att den var trimmad mm och att han skulle stämma polarens farsa, slutade i tingsrätten där min kompis och hans farsa fick rätt.
    Stå på dig.
    Har du skrivit på kvittot i befintligt skick kan han inte kräva dig på pengar.
    Rör sig ju om en 16 år gammal bil, sådant händer ju.
    Håller alltså med tidigare talare.
    /Henrik

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    218
    Hej , vill bara skriva att befintligt skick kan man väl inte skriva längre va??, har för mig att en ny lag trädde kraft 1 Juli för nåt år sedan, och därför gäller det inte längre.

    Är det nån mer än jag som läst om detta??

    mvh Micke

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Du blandar inte ihop det med "I god tro" nu? En sådan ändring har jag iaf hört talas om...

    En chansning bara


  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    Om du köpt en bil av en privatperson och den inte omfattas av någon garanti (dvs en bil som är så gammal att nybilsgaranti ej finns) gäller de regler som finns i köplagen.

    Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.

    Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

    När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

    Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att partema träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen.
    Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.

    I köplagen finns en allmän definition av vad som avses med fel.
    Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:
    den inte är sådan som säljaren har sagt
    säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till
    bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

    Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
    Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

    Befintligt skick
    En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

    En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
    den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
    säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
    eller om

    bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

    Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt.
    Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalt. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

    Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet, eller om han dolt till exempel en rostskada, kan du häva köpet även om felet inte är väsentligt.
    När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Bra inlägg!

    Bra inlägg!

    Jag har köpt en Saab nyligen och också upptäckt en del tvivelaktigheter. Det är bra att få svart på vitt vad som gäller.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Re: Sålde min bil motorn skar !!!

    Citat Ursprungligen postat av xor
    säger att den skurit. Han säger att den trycker upp olja i påfyllnings röret och att den inte har någon komp. Ja nu till problemet han kräver mig nu på 4000kr och så vitt jag vet så behöver jag inte pröjsa det. Det här kom lika plötsligt för han som för mig inget jag räknat med altså. Vet någon av er vad som kan vara felet och vad det kostar att laga på verkstad. Han vill att jag ska betala dom kostnaderna.
    Hmm, tycker det luktar skumt.
    Har motorn skurit går motorn inte runt, om inte annat VÄLDIGT trögt.

    Hursomhelst, säg att det är brusten kolvring eller hål på en kolv så är kostnaden 4000 VÄLDIGT billigt och det finns nog ingen verkstad som skulle ta åt sig att att fixa till det för de pengarna...
    Tolkar jag ditt inlägg rätt så vill alltså den nya ägaren att du skall ta hela kostnaden för att få det lagat på verkstaden?
    Säger han då att kostnaden är 4000 känns det som det är taget "ur luften".

    Stå på dig

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av Mikey
    Hej , vill bara skriva att befintligt skick kan man väl inte skriva längre va??, har för mig att en ny lag trädde kraft 1 Juli för nåt år sedan, och därför gäller det inte längre.

    Är det nån mer än jag som läst om detta??

    mvh Micke
    Hörde faktiskt om detta häromdagen av min kompis (som läser till affärsjurist, kanske kan ha nytta av henne senare i livet ). Helt riktigt så hjälper det inte ett dugg att skriva "i befintligt skick" på köpekontraktet/kvittot. Man fråntas inte något ansvar på grund av detta.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    .

    Men min far har prata med en advokat och han sa att jag inte skulle behöva betala så sa även en bilförsäljare han prata med. Stämmer det ??
    Börjar bli lite orolig nu att jag ska måsta betala han. Och JAG har inte gjort något med bilen så att den skulle gå sönder det hade jag aldrig räknat med.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181

    Re: .

    Citat Ursprungligen postat av xor
    Men min far har prata med en advokat och han sa att jag inte skulle behöva betala så sa även en bilförsäljare han prata med. Stämmer det ??
    Börjar bli lite orolig nu att jag ska måsta betala han. Och JAG har inte gjort något med bilen så att den skulle gå sönder det hade jag aldrig räknat med.
    Klart att du inte ska betala.

    Säg åt han att han kan göra en polisanmälan om han vill, det finns något inte någon åklagare som vill ta på sig det fallet

    OM det skulle vara så att en åklagare verkar tycka att det är värt att ta upp i en rättegång, så ligger bevisbördan på målsägande/åklagaren.

    Alltså, det är åklagaren som ska bevisa att Du har "lurat" honom.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    .

    ok bra för jag försökte inte lura honom jag berättade om alla fel som fanns. Jag kan tänka mig att han har tok kört den.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Föstår att detta kan kännas tungt men ta det bara lungt och låt köparen jobba för sin del. Det är väldigt mycket som ska till för att man skall kunna bevisa att du kände till att bilens motor skulle rasa.

    Ett bra tips inför nästa bilaffär är att använda detta kontrakt:

    http://www.motorborsen.se/mb/se/kontrakt.jsp

    Har räddat mig från en liknande händelse.

    LARS H

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Citat Ursprungligen postat av Mikey
    Hej , vill bara skriva att befintligt skick kan man väl inte skriva längre va??, har för mig att en ny lag trädde kraft 1 Juli för nåt år sedan, och därför gäller det inte längre.

    Är det nån mer än jag som läst om detta??

    mvh Micke
    Hörde faktiskt om detta häromdagen av min kompis (som läser till affärsjurist, kanske kan ha nytta av henne senare i livet ). Helt riktigt så hjälper det inte ett dugg att skriva "i befintligt skick" på köpekontraktet/kvittot. Man fråntas inte något ansvar på grund av detta.
    Helt rätt, det hjälper inte att skriva på ett papper där det står "säljes i befintligt skick", däremot så hjälper det att skriva "Köparen har provkört och godkänt bilen" samt att man skrivar ort och datum. Skriver man detta så e man nästan helt säker.
    Har en kompis som råkade ut för detta för någon månad sedan när han skulle sälja en bil, då köparen efter ett par dagar ville lämna tillbaka bilen efter det att han hade kört ett par hundra mil.
    Så han paratade med en advokat och hon sa att det inte hälper att skriva "i befintligt skick". Så han fick snällt ta tillbaka bilen annar så skulle han hamna i tingsrätten.

    Vad får man ut av detta då, jo man har som säljare väldigt få rättigheter och som köpare väldigt stora rättigheter.
    900 2.0i T16 Aero -84 Svart
    VW Beach Buggy -68 1.8i 80Hk Svart
    Mitsu. Eclipse Spyder 3.0 GT Silver

Liknande ämnen

  1. vem sålde en bmw låda med saabhus?
    Av saalex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:10
  2. Idag sålde jag min saab... :'(
    Av Phed i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 01:35
  3. Klipp: Skär av sig finger
    Av Bacon i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 11:24
  4. vad är det för fel om kopplingen ( låter som den skär )
    Av Emijl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 20:58
  5. Motorn skar?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 07:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •