Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

  1. #1

    Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Hej!

    Först lite info om bilen:
    Saab 2,3T -02 automat
    17800 mil
    Vevhusvent är uppgraderad
    Senaste oljebyte runt 17200 mil (aug 2012)

    Jag har fått diverse huvudvärk med vår Saab. Har läst och läst på nätet men får bara mer frågor så hoppas någon kan komma med vettiga svar.

    Allt började för ca 1,5 månad sedan då vi monterade motorvärmare (blockvärmare). I samband med installationen upptäckte jag ett vitt klet på oljestickan. Dels på själva stickan men även lite på nålen som man läser av oljemängden. Även om jag gjorde rent stickan så kom det nytt så fort man stack ner den och drog upp direkt. Lös med lampa i röret och man ser klet längs med röret så antar att det är därifrån det kommer...

    Efter att vi fyllt systemet med glykol och dagarna efter kontrollerat att det inte behövts fylla på fick vi för ca en vecka sedan felmeddelande i bilen att kylarvätskan var låg. Öppnade huven och visst var det dåligt med vätska.
    Har fyllt på till stecket när den var kall men nu verkar det sjunkit lite ändå, inte mycket men ändå noterbart.

    Det luktar dessutom bränd glykol i motorn säger en polare som vet men varifrån det kommer vet vi ej.

    I samband med installationen av värmare bytte vi termostat då den gamla lagt av. Efter det bytet så blir motorn snabbt varm. Tempmätaren i bilen går upp till mitten på kanske 3-5km körning från kallstart och utan motorvärmare inkopplad. Den stannar sedan på mitten och går aldrig högre upp än så.

    Jag har gjort följande slutsatser efter en hel del läsande på forum:
    - Det är ingen olja eller liknade smuts i kärlet för kylarvätska samt det kommer inga bubblor eller luktar avgaser från det med motorn igång.
    - Locket till oljepåfyllningen har inget vitt klet på insidan utan endast på stickan.
    - Kylsystemet verkar fungera då det flödar vatten i slangarna.
    - Det kommer ingen vit rök när man gör rejält gaspådrag.

    Mina frågor är nu:
    - Håller blockpackningen på att gå eller har den redan gått?
    - Kan jag ha en igensatt vevhusvent?
    - Kan det finnas luft i kylsystemet som gör att motorn snabbt blir varm?
    - Vad kan det annars vara som är galet? ;o)

    STORT TACK för ev svar eller tankar kring mina problem.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Hej! Kan vara så enkelt att det är kondens som bildas i oljepåfyllningsröret , ser ut som vit/gulaktigt klet typ majonäs

    Går bilen många korta sträckor?

    Ang kylvattenivån kan det vara så enkelt att det tog ett tag innan den vart helt urluftad.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Visst påminner det lite om majonäs, ser ut som på denna bild typ http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 93cb0a.jpg

    Min sambo åker i den till jobbet vilket blir ca 6 mil om dagen, bli väl cirka 30 mil/veckan.

    Jo tanken med luften har slagit mig med men borde inte systemet ha tömt sig snabbare på luft? Å så mycket att det gick från max till min känns skumt...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Citat Ursprungligen postat av johank2
    Hej!

    Först lite info om bilen:
    Saab 2,3T -02 automat
    17800 mil
    Vevhusvent är uppgraderad
    Senaste oljebyte runt 17200 mil (aug 2012)

    Jag har fått diverse huvudvärk med vår Saab. Har läst och läst på nätet men får bara mer frågor så hoppas någon kan komma med vettiga svar.

    Allt började för ca 1,5 månad sedan då vi monterade motorvärmare (blockvärmare). I samband med installationen upptäckte jag ett vitt klet på oljestickan. Dels på själva stickan men även lite på nålen som man läser av oljemängden. Även om jag gjorde rent stickan så kom det nytt så fort man stack ner den och drog upp direkt. Lös med lampa i röret och man ser klet längs med röret så antar att det är därifrån det kommer...

    Efter att vi fyllt systemet med glykol och dagarna efter kontrollerat att det inte behövts fylla på fick vi för ca en vecka sedan felmeddelande i bilen att kylarvätskan var låg. Öppnade huven och visst var det dåligt med vätska.
    Har fyllt på till stecket när den var kall men nu verkar det sjunkit lite ändå, inte mycket men ändå noterbart.

    Det luktar dessutom bränd glykol i motorn säger en polare som vet men varifrån det kommer vet vi ej.

    I samband med installationen av värmare bytte vi termostat då den gamla lagt av. Efter det bytet så blir motorn snabbt varm. Tempmätaren i bilen går upp till mitten på kanske 3-5km körning från kallstart och utan motorvärmare inkopplad. Den stannar sedan på mitten och går aldrig högre upp än så.

    Jag har gjort följande slutsatser efter en hel del läsande på forum:
    - Det är ingen olja eller liknade smuts i kärlet för kylarvätska samt det kommer inga bubblor eller luktar avgaser från det med motorn igång.
    - Locket till oljepåfyllningen har inget vitt klet på insidan utan endast på stickan.
    - Kylsystemet verkar fungera då det flödar vatten i slangarna.
    - Det kommer ingen vit rök när man gör rejält gaspådrag.

    Mina frågor är nu:
    - Håller blockpackningen på att gå eller har den redan gått?
    - Kan jag ha en igensatt vevhusvent?
    - Kan det finnas luft i kylsystemet som gör att motorn snabbt blir varm?
    - Vad kan det annars vara som är galet? ;o)

    STORT TACK för ev svar eller tankar kring mina problem.

    Kolla så att inte By pass ventilen läcker som sitter bakom spjällhuset, lite åt höger framifrån sett.
    Sitter med buntband mot torpedväggen och kan vara svårt att se om den läcker. (dock vanligt fel)
    Hinner inte med allt.....

  5. #5

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av johank2
    Hej!

    Kolla så att inte By pass ventilen läcker som sitter bakom spjällhuset, lite åt höger framifrån sett.
    Sitter med buntband mot torpedväggen och kan vara svårt att se om den läcker. (dock vanligt fel)
    Oj, nu sätter du en amatör på prov...
    Bild som lite hjälp på vägen kanske?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Citat Ursprungligen postat av johank2
    Oj, nu sätter du en amatör på prov...
    Bild som lite hjälp på vägen kanske?
    Det ser ut att vara jätte gott om plats på bilden men i verkligenheten är det inte så tyvärr

    Länk med bild

    http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... wAg&dur=81
    Hinner inte med allt.....

  7. #7

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av johank2

    Oj, nu sätter du en amatör på prov...
    Bild som lite hjälp på vägen kanske?
    Det ser ut att vara jätte gott om plats på bilden men i verkligenheten är det inte så tyvärr

    Länk med bild

    http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... wAg&dur=81
    Lysande! Kollar imorgon! Tack!

  8. #8

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av johank2
    Hej!

    Kolla så att inte By pass ventilen läcker som sitter bakom spjällhuset, lite åt höger framifrån sett.
    Sitter med buntband mot torpedväggen och kan vara svårt att se om den läcker. (dock vanligt fel)
    Vart köper man en ventil? Mekonomen lr hos Saab?
    Verkade som sagt vara ett vanligt problem och dessutom luktar ju min bränd vätska samt läcker så kan ju mycket väl vara ventilen.

  9. #9

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Kollade nyss efter läckage i ventilen men var riktigt trångt så såg inte...

    Upptäckte dock att det verkar läcka någon annanstans när jag tog bort skyddet vid oljepåfyllningslocket, vad kan det vara som läcker? Verkar komma från röret med slängklämman...


    Bifogar även en bild på oljan och "sörjan" på stickan...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kållekärr
    Inlägg
    35

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Olja runt snorkeln brukar bero på Turbo börjar bli dålig eller vevhusventen. Har jag för mig!

  11. #11

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Ingen som tror att blockpackningen gått?
    Kanske ska åka å provtrycka innan jag ger mig på oljebyten, blow off-ventil mm...?

  12. #12

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Åkte till lokala mekonomen verkstaden för att diskutera med en kille där som ska ha koll på Saab.
    Han kollade om det fanns avgaser i expansionskärlet men som tur var det nada.

    Han uteslöt blockpackningen direkt, dels pga utebliven HC-halt menäven då det inte var något övertryck i systemet.
    Vevhusventilationen är det heller inte utan han trodde på kondens samt ett litet läckage i kylsystemet.

    Orsaken till den stora minskningen av kylarvätska var garanterat luft i systemet och då 9-5:ans system tydligen tar tid på sig å lufta ut helt var det inte ovanligt med minskningar ett par veckor...
    Eftersom jag inte kan se nåt läckage på marken är det troligen så lite som läcker så vi skulle provtrycka och leta läckan vid senare tillfälle förutsatt att det inte töms igen så klart.

    På agendan står nu ett oljebyte samt kolla så bultarna till toppen sitter på plats.

    Att bilen snabbt går upp i temp var ingen fara så länge den stannar där. Enligt mekanikern kunde det snarare va en fördel med ett system som snabbt blir varmt

    Det jag däremot skulle vara lite vaksam över var att kedjan rasslade en aning så kanske kunde vara läge för ett byte av kedja och spännare tyckte han...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Saab 9-5 går snabbt upp i temp, vitt klett på stickan mm

    Om kamdrivningen behöver bytas kollas enklast genom att mäta hur långt ut kamkedjespännaren har vandrat.
    Att motorn snabbt blir varm ser jag också som positivt.

Liknande ämnen

  1. Stiger alldeles för högt i temp och snabbt?
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 20:02
  2. saab 95 06 ryker vitt
    Av jonny1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:00
  3. Saab 9-3 2.0t -00 Drar olja samt majonäs på stickan!!
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 21:56
  4. Olja på hela stickan saab 9000
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •