Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-3

  1. #1

    Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-3

    Hej alla kunniga.

    Jag har ett problem..Hoppas på hjälp!
    Jag har en Saab 9-3 aero sportkombi 1,9ttid -08.
    Jag har lyckats dra av vredet till det avtagbara draget, hela j-vla tappen som det lilla kugghjulet drar, även kugghjulet har spruckit.
    Säkert är jag inte den första som gjort detta men fy fa.. va tråkigt.
    Min undran är om nån vet ifall det går att få tag på bara själva kulan-dragstången med vrede, jag har själv sökt efter draget med artikelnr men på deras sida finns det inget sådant( mycket märkligt). Det är ett Bosal ak4 drag som går in horisontalt i fästet.
    Finns det inte drag kvar till eftermarknaden för Saab eller vad är det som gör att jag inte finner något, jag vill ju givetvis slippa montera helt nytt drag bara för detta och hoppas givetvis att nån där ute kan hjälpa mig.
    Har ni nått till salu? Hojta till, jag tar det bara det passar, även om ni bara säljer komplett med balkfästena så tar jag det.
    Kan det fungera från nån annan bil? ( bara det är samma godkända vikt) 1600kg.
    Alla som vet eller har till salu! Svara gärna.
    Mvh Jim

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Big Problems Dragkrok!

    Om det är en Bosal-krok så ta en titt här: viewtopic.php?f=18&t=315282&p=2146957
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Big Problems Dragkrok!

    Räcker väl med en tråd?

    viewtopic.php?f=18&t=336090

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    1. En tråd räcker gott och väl.
    2. Jag ändrade rubriken.
    3. Du har väl läst igenom reglerna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Helt klart, blev dock lite osäker på i vilken kategori min fråga skulle platsa i, där av dubbla inlägg!

    Härligt med snabba svar.
    Problemet är inte att jag ej får av draget, de är löst.
    Jag har tittat efter beg. på bl.a bildelsbasen, men hittar inget som stämmer.
    frågan är om jag är helt låst till mitt orginalnr som står på draget eller om det är samma drag som till tidigare årsmodeller, de är jag osäker på. Om så är fallet så kanske det gör utbudet lite större Mitt drag har nr.028-236 och det finns ej med i katalogen på Bosals hemsida, kan det vara Saabs egna märkning?
    Tror ni man kan göra en chansning och maila Saab Parts eller är det långsökt?
    Vem sitter på mest Saab delar i Sverige eller vem tror ni kan hjälpa mig bäst?
    I allt mitt sökande på internet så hittade jag nån firma i Tjeckien som renoverar just dessa trasiga delar, men den kändes inte riktigt säker kanske!
    Fler som har koll, svara gärna tacksam för all hjälp!
    Jim

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Läste du ö.h.t min tråd???

    Det handlade om att Meca renoverar Bose-krokar. Eller var det något där som inte stämde in? Det kanske inte var en Bose-krok i ditt fall även om det lät så. Säg gärna det isåfall...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Hej.
    Jodå har läst ditt inlägg, har också varit inne på Meca men fick ej fram något om draget till min bil.
    Dom hade endast ett fast drag och ett löstagbart vertikalt Ak6 inte mitt Ak4 horisontalt,
    man kanske måste mejla dom och höra om det stämmer att dom har utbytesdrag, hittade då ingenstans på deras sida om det.
    Jag läser alla tips jag kan få.
    Mer önskas.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Mig veterligen så säljer inte Meca delar till din krok.
    Däremot så kan du lämna din krok där och få den renoverad.
    De skickar då vidare kroken som sedan efter kanske en vecka är tillbaka och kan hämtas upp mot en liten slant (runt tusingen tror jag)

    Gott Nytt År!
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Jo, det var ju det jag syftade på, att kunna lämna in kroken och få den renoverad istället för att köpa en ny krokdel. Som du säger så ligger det någonstans runt tusenlappen eller strax över.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Tackar, låter ju strålande, ska kolla upp det imorgon med Meca butiken vi har här.
    Trilskas dom så får jag väl bara säga att det är nåt dom gör, tänkte om det är så att det är från butik till butik, man får hoppas på det bästa.
    I morgon ska jag kolla upp det, då ska jag uppdatera er om det går.
    //Jim

  11. #11

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Liten uppdatering.
    Meca handlarn här i stan visste inget om hur man gjorde han skulle dock kolla upp det, han frågade vem jag pratat med det om, jag sa bara att jag har säkra källor
    Vi får väl se vad som händer.
    Uppföljning kommer.....
    Vem var det som visste att dom gjorde det och vart i landet i så fall?
    //Jim

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Det var jag som skrev i tråden om det och bifogade en länk till en av mina gamla trådar. I den tråden (förra året) så var det en väninna till mig som backat in i en pall och lyckats träffa så illa att axeln till vredet bröts av. Hon lämnade in det på Meca i Halmstad och fick tillbaka en renoverad krokdel.

    I den tråden var det Kaj i Trollhättan (9000r -86) som gav tipset till mig om Meca. Jag ringde då och kollade med Meca innan jag förde tipset vidare till väninnan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    man ska ju komma ihåg att de flesta reservdelsbutiker inte är låsta till enbart delar från meca eller vad som helst så många kan ju ha kunskaper och flera leverantörer. Det är ju inget som säger att det är Meca centralt som renoverar nå krokar utan det kan ju vara en specifik butik som har en egen kontakt.

  14. #14

    Re: Vred och kugghjul trasigt på avtagbar dragkrok till ng9-

    Hej.
    Nu fick jag lämnat in kroken och dom sa att dom skickar iväg den på rep, vart vet jag inte, de skulle kosta runt 1200 spänn för en ny renoverad krok.
    Nu kommer det bli bättre ordning på torpet med att plocka av den efter varje gång och smörja upp den regelbundet, man lär sig alltid nått nytt...de kostar bara lite ibland!
    Tack för hjälpen här alla inblandade, utan er hade de slutat med ett komplett drag.

    Cred till forumet, oftast är det nån som har varit med om nåt likande som man själv råkar utför, då är det tacksamt med ett forum som detta...
    //Jim

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    30
    Jag lämnade in min krok till Bilforum i Örebro som är MECA-verkstad. De skickade i sin tur draget till en firma i Eskilstuna som tydligen håller på med detta för hela (?) landet. Detta var under vintern 2013.

    Mvh Hans
    Hans, Cadillac BLS 2.0 T Sedan, -07

Liknande ämnen

  1. Avtagbar dragkrok till saab 9-3 SC
    Av Carson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 09:59
  2. ng9-3 - Dragkrok med avbrutet vred
    Av Vfr i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 11:50
  3. Skydd till avtagbar dragkrok?
    Av Euroman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •