hej jag köpte en saab 95 för ungefär 1 år sen! den har funkat kanon tills för en vecka sen!
började med att tjejen skulle starta den på morgonen när det var ca 18- ute samt e85 i tanken! ingen lyckad kombo som ni förstår hon nötte på på staren och nötte så pass att hon sög ur batteriet!
jag kommer hem på eftermidagen och sätter på startkablar vispar ett par varv på starten och den hoppar igång nästan direkt (var inte lika kallt ute) hoppar in och kör runt i ca 40 min så batteriet laddas upp! kommer hem till parkeringen igen och stänger av provar starta igen och det funkar ypperligt! klarrt å bettart tänkte jag! kommer ut morgonen efter och ska ta saaben (ca 17- då) till jobbet för att ladda batteriet lite extra samt rasta den lite men icke sa nicke går runt ett par varv innan den är stendöd! sen dess har den inte funkat!
jag har provat några klassiska grejer så som vevaxelgivare (varvräknaren rör sig med både gammla och "nya" givaren) soppapump (har tagit upp min pump och den låter har en bättre begagnad som ligger) samt tändkasetten men inget har gjort nån skillnad!
vad kan det tänkas vara? batteriet är exakt 1 år gammalt spritt nytt då!
provade ta upp alla stift och kolla dom är lite sotiga men framför allt blöta dvs det kommer soppa(e85) stoppa in 1 stift i tändkasetten och la emot ventilkåpan och det fanns gnista men ingen blå utan snarare lite gul aktig sa han som kollade är e85 så känsligt så att det inte tänder om gnistan inte är blå?
borde väl iaf ge en liten puff?
ska även tillgäggas att bilen va ny servad med stift, olja, filter osv när den köptes för 1 år sen! det var som sagt ingen skillnad med den andra tändkassetten som jag provad med heller!
vad kan det vara?
nån vänlig själ som vill hjälpa mig (jag har fått låna en v40 av en kompis så länge men 2 ungar och gumma så blir det lite trångt!
bilen i fråga är en saab 95 2,3 turbo biopower 2007 med 16000 mil på mätaren
tack på för hand och gott nytt år! mvh stefan